BankID vil oppleve ustabilitet og noe utilgjengelighet fra 21. til 26. oktober.

Du kan oppleve ustabilitet med BankID fra torsdag 21. oktober til tirsdag 26. oktober. Natt til torsdag 21. oktober vil BankID være utilgjengelig.

BankID fungerer igjen etter noe utvidet nedetid på morgenen i dag, torsdag 21. oktober. Det var på forhånd varslet at BankID skulle være nede fra midnatt til klokken 8. Alle BankID-tjenester skal fungere som normalt igjen nå. Vi beklager ventetiden!

Det vil dessverre ikke være mulig å bestille ny BankID, lage nytt passord eller gjenåpne sperret eller utgått BankID mellom 21 og 26. oktober. Sperring av BankID vil fortsatt være mulig hvis du ringer oss.

Hva betyr det for deg?

Du skal kunne bruke BankID som vanlig gjennom hele perioden, selv om du kan oppleve noe ustabilitet. BankID vil være utilgjengelig i inntil 8 timer natt til torsdag 21. oktober. BankID med kodebrikke og app vil ikke fungere i nettbanken i perioder lørdag 23. oktober.

Offentlige nettsteder og netthandel som bruker BankID vil fungere som normalt denne lørdagen.

Det vil dessverre ikke være mulig å få nytt passord, gjenåpne sperret eller utgått BankID eller bestille ny BankID i hele denne perioden. Sperring av BankID vil fortsatt være mulig hvis du ringer oss.

Dette gjelder uansett hvilken bank du har BankID fra.

Tips for å være forberedt

For at du skal bli så lite berørt som mulig har vi noen tips til deg:

  • Sørg for at alle regninger er lagt inn til forfall og signert før 21. oktober.
  • Ta i bruk mobilbanken. I appen kan du sjekke saldo, overføre og betale uten bruk av BankID.
  • Sørg for at din BankID fungerer og at du husker passordet ved å logge inn i nettbanken før 21. oktober.
  • Som alternativ til BankID vil du fortsatt kunne bruke «Uten BankID» for å logge inn i nettbanken i hele perioden.
  • For sperring av BankID mellom 21. og 26. oktober må du ringe bankens kundesenter på 33 51 38 55

Vær ekstra oppmerksom på ting som er utenom det vanlige når du bruker BankID. Husk at hverken banker eller andre seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer på telefon, SMS eller e-post. Er du i tvil om henvendelsen er ekte, eller mistenker at noe er svindel, ta kontakt med oss.

Hvorfor gjør BankID dette?

Grunnen til ustabilitet og noe utilgjengelighet er en større endring hos BankID. Målet er bedre stabilitet og en mer fremtidsrettet tjeneste.

Vi beklager de ulemper dette kan medføre. Vi håper på forståelse og tålmodighet.