BankID på mobil fases ut i 2024

For å fortsette å bruke BankID på mobilen må du laste ned BankID-appen

I 2024 avvikles BankID på mobil. Det betyr at du enten må benytte deg av BankID-app eller kodebrikke for tilgang til banken og andre offentlige tjenester.

I Sparebanken Øst har du tilgang til BankID på mobil frem til sertifikatet ditt utløper. Denne utløper for alle en eller annen gang i løpet av 2024. Alle kunder mottar varsel på SMS 60 dager før sertifikatet utløper. Det er i dag ikke mulig å bestille ny BankID på mobil fra nettbanken.

Utfasingen skjer for å øke sikkerheten og for å legge til rette for utvikling av fremtidige ID-tjenester.

Før du laster ned:

  1. Sjekk om ordinær BankID er aktiv
  2. Ha passordet til BankID klart

Slik laster du ned BankID-app

Vi anbefaler deg å laste ned BankID-appen allerede i dag slik at du er forberedt. Har du allerede aktivert BankID-appen trenger du ikke foreta deg noe.

  • Hvordan sjekker jeg at BankID er aktiv?
  • Jeg husker ikke passordet til BankID

Hva er Bank-ID?

BankID er din digitale legitimasjon og signatur, på lik linje som pass er din fysiske legitimasjon. Du bruker BankID for å bekrefte hvem du er – elektronisk.

BankID er ikke en fysisk gjenstand. Det er en elektronisk identifisering som du får tilgang til ved å bruke fødselsnummer, personlig passord og engangskode fra kodebrikke eller ved å bekrefte et varsel fra BankID-appen.

Derfor går vi over til BankID app

Årsaken til at BankID på mobil skal erstattes med BankID-app, er blant annet nye reguleringer, teknologisk utvikling, og at BankID på mobil har begrensing i forhold til e-signering. BankID-app vil gi en mer stabil tjeneste, ha flere brukstilfeller enn BankID på mobil og den er tilpasset for fremtidig teknologisk utvikling.

Lurer du på noe?

I oversikten under finner du de vanligste spørsmål og svar om BankID. Dersom du ikke finner løsning på problemet ditt kan du sende oss en sikker e-post fra nettbanken eller ringe på telefon 33 51 38 55.

Spørsmål og svar

Glemt passord til BankID

Har du glemt passord til BankID kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:

  1. Velg «BankID» på påloggingssiden
  2. Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
  3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
  4. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».

Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.

Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app?

Nei, den må du beholde. Kodebrikken vil du trenge hvis du mister eller kjøper ny telefonen og vil aktivere appen på nye telefonen.

Les mer og last ned appen

Hva bør jeg gjøre hvis telefonen blir stjålet eller mistet?

Kontakt kundesenteret for å sperre BankID-appen (og biometri). Aktiver deretter BankID-appen på ny enhet med din BankID-kodebrikke.

Hvordan aktivere BankID-appen?

Slik aktiverer du BankID-appen med kodebrikke som metode
https://bankid.no/hjelp-bankid-app/aktivering-med-kodebrikke

Slik aktiverer du BankID med BankID på mobil
https://bankid.no/hjelp-bankid-app/aktivering-med-bankid-paa-mobil

Hvordan logger jeg inn i nettbanken med BankID-app?

Velg BankID

Legg inn ditt fødselsnummer, bruk BankID-app og ditt personlig passord.
Hvis du ikke ser valget BankID-app, så klikker du på «Velg annen BankID».  Velg deretter BankID-app.

Du kan bruke BankID fra en annen bank.

Når slutter BankID på mobil å fungere?

Utfasingen av BankID på mobil starter gradvis fra 1. september 2022.

Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Det betyr at dersom du bytter mobiloperatør, får nytt SIM-kort eller får problemer med BankID på mobil så får du ikke bestilt nytt sertifikat og BankID på mobil vil slutte å fungere. Da anbefales du å gå over til å bruke BankID appen.

Når ditt sertifikat utløper kan du se i nettbanken. BankID-oversikt