En eventyrlig pandemireise!

Vi valgte å snu oss raskt rundt, og satse alt på netthandel.

På det lille tettstedet Skotselv i Øvre Eiker, ligger Alfa Nordic AS.  Alt annet enn liten når det gjelder klær og utstyr til å være ute i.

Da Alfa Nordic AS startet for over 15 år siden solgtes det først og fremst klær og utstyr fra militære overskuddslager. Daglig leder, Arve Kristiansen reiste land og strand rundt om i Norge og solgte klær og utstyr fra store messehaller.

Interessen var stor, og kanskje var det kunden fra Narvik som tok kontakt og ville kjøpe direkte fra Arve som gjorde at nettbutikken kom i stand? Det var uansett sånn netthandel eventyret startet for omtrent 8 år siden. Kunder fra fjern og nær begynte å etterspørre varer og  ville kjøpe, også utenom messene. Det kunne ikke Arve si nei til. Dermed startet nettbutikken, som et supplement til messene.

Fra messe til nettbutikk

At det lønner seg å følge med i utviklingen og lytte til kundenes ønsker, er det ingen tvil om! Alfa Nordic har vært tidlig ute ved å ta i bruk nye systemer og lage nye konsept. Nettbutikken Nordiskfritid.no så dagens lys for litt over to år siden. De startet i det små med å kjøpe inn et lite lager av tur- og fritidsprodukter og har vokst seg større og sterkere måned for måned.

Med en nettbutikk uten begrensning i forhold til geografi, og fikk de raskt nye kunder. Både privatpersoner og bedrifter bestiller klær og utstyr fra Nordiskfritid.no for å dyrke sine fritidsinteresser. Ved kontrollert utvikling og opparbeidelse av bedre interne systemer ble gode avtaler med pålitelige leverandører forhandlet frem og varene begynte å strømme inn til lageret.

Ettersom ordrehåndteringen satt seg gjennom disse løsningene, kunne produkt- sortimentet økes. Det var planlagt messer både på Lillestrøm og i Ålesund da pandemien børt ut i mars 2020. De ble avlyst og da var det bare å hive seg rundt og finne andre måter å selge varene de hadde tatt inn på lager. Dermed ble våren og sommeren brukt til å bygge om nettbutikken, flytte til større lokaler og endre pakke- systemet for å få større kapasitet.

Vi lærte fort hva som måtte gjøres og da sommeren var på hell stod vi godt rustet til å dra i gang for fullt. Siden september har pilene bare pekt en vei – oppover.

Det har selvsagt også hjulpet at folk flest har begynt å gå mer på tur og ønsker seg bra utstyr når de skal på tur.

Fordelen med Vipps er at det er enkelt

Betalingen er en viktig del av en bestilling. Hvis ikke den er enkel å bruke faller kundene av og gidder ikke fullføre bestillingen, så enkelt er det. Folk er ofte på farten når de gjør en bestilling, og ønsker ikke å bruke tid på nettbank og faktura. Med Vipps er det bare å betale direkte fra telefonen. Raskt og enkelt. Det er også en sikker betalingsløsning som folk stoler på at fungerer.

Vipps blir hyppig brukt sammen med Klarna og andre løsninger. Alfa Nordic mener det viktig å tilby flere betalingsløsninger slik at alle blir fornøyde.

Vipps er ikke alene om å hjelpe kundene med betalingen, men dens enkelthet gjør at den blir brukt mer. Edvard Kristoffersen, CFO & Import Manager.

Veien ble til mens de gikk

En stor del av markedsføringen skjer nå via sosiale medier. Det er enkelt å håndtere og potensielle kunder over hele landet kan eksponeres for spesielt utvalgte produkter. Før de tar inn nye produkter, testes disse markedsmessig på et lite området. En effektiv måte både å markedsføre og drive med produktutvikling. Vi har lært mye underveis og jobbet oss sakte men sikkert fremover. En ting er klart – mye jobb ligger fortsatt foran oss. Blant annet må vi bygge om nettbutikken, den er ikke beregnet for vårt volum. Dermed har flere ressurser blitt satt inn for utvikle et enda enklere system for bestilling og distribusjon.

At det ligger mye jobb bak suksessen til nettbutikken NordiskFritid.no kan speiles i mye av det daglig leder Arve Kristiansen har fortalt oss. Blant annet at han og tre andre ansatte jobbet til klokken 4 på ettermiddagen nyttårsaften, for å få ut årets siste bestillinger.

Det var ganske kaotisk på slutten av dagen. Da krabbet vi rundt på gulvet for å få pakket de siste varene og gjort de klare for sending, forteller Arve Kristiansen.

God service på bestillinger, retur og betaling er noe som står høyt i kurs. Det ligger i deres målsetning som er; «Vi skal være best på pris innen vårt segment, samtidig som vi leverer produkter av svært god kvalitet raskt og effektivt til deg som kunde». Kundeomtalene (lenger ned i saken) gir tydelig uttrykk for at de har klart nettopp det.

Med banken i ryggen

Et godt bankforhold med bankfolk som har lokalkunnskap har vært gull verdt i opp- og nedturer i årens løp. Det har hele tiden vært en god og hyppig dialog siden Arve Kristiansen ble kunde i Sparebanken Øst for 30 år siden. Først med sitt byggmesterfirma og så med Alfa Nordic som driver nettbutikken. – Bedriftsrådgiverne i banken har vært gode å ha som sparringspartner når vi har vokst oss ut av lokalene våre, hatt større investeringer tilknyttet driften elle rett og slett trengt å snakke med noen om økonomiske valg, sier han.

Også bankens bedriftsrådgivere skryter av Alfa Nordic og måten de har klart å snu seg rundt da pandemien slo inn over oss. Istedenfor å sette seg ned å vente til det gikk over og salget ta seg opp igjen, satset de friskt på å utvikle nettbutikken og viste evne til å omstille seg.

Alfa Nordic viste evne og vilje til snu seg kjapt rundt og gjøre en kul pandemireise, Noe som endte med suksess! Henrik, Sparebanken Øst

Har skapt arbeidsplasser i en vanskelig tid

Alle de 18 som jobber i Alfa Nordic kommer fra Øvre Eiker. De består av en god blanding fast fulltidsansatte og studenter som jobber deltid. Til tross for et vanskelig arbeidsmarked, har pandemien faktisk ført til økt bemanning. Det måtte til fordi det har vært arbeidskrevende å bygge om nettbutikkens infrastruktur og få en effektiv ordrebehandling. Alt fra å ta inn nye produkter i sortimentet, mottak av varer, bestillings- og pakkesystemer må gå smertefritt. I takt med denne utviklingen, har det også blitt mange flere bestillinger.

Vi er absolutt ikke i mål, og skal ikke sitte i stille rundt bålet. Vi skal ta inn flere varer, ha en forsiktig utvikling og ikke gjøre alt på en gang.

Enkelt med Vipps

NordiskFritid.no bruker blant annet Vipps som betalings-løsning i nettbutikken.

Superenkelt både for oss og kundene!

Mer om Vipps
19. mars 2021

Kundeomtaler

  • En handel til etterfølge. Fra bestilt vare, ordrebekreftelse med sporing og levering gikk det innenfor en uke. Utvalget og beskrivelsen er jeg også veldig fornøyd med.
  • Bestillingen ble gjort søndag. Torsdag ble pakken hentet ved mitt lokale postkontor. Supereffektivt, enkelt og ryddig. Anbefales på det sterkeste.
  • Rask ordrebehandling og levering. Meget god kundebehandling ved feil på produkt. Fine produkter til gode priser.