Hvorfor får jeg ikke betalt i nettbutikken?

Nye krav fra 31.12.2020 kan føre til avviste betalinger ved netthandel

Hvis du ikke får betalt ved netthandel kan det skyldes at nettbutikken du forsøker å handle hos ikke har tilpasset sine systemer til nye krav som er besluttet av EU. Kravet gjelder i alle nettbutikker/apper i hele EU/EØS på beløp over 30 Euro (320 kroner).

Dette medfører at du som kunde må bekrefte flere kjøp på nett med BankID eller BankID på mobil.

Slik fungerer kortbetalinger på nett fra 2021:
Det er ikke lenger nok å taste inn kortnummer og utløpsdato når du skal betale på nett. Fra 31.12.2020 må du i tillegg bekrefte betalingen med BankID eller BankID på mobil. SMS-kode vil ikke være mulig å bruke for å bekrefte betalinger etter 19.01.2021. Kun BankID eller BankID på mobil.

Dette gjøres for å sikre sterk kundeautentisering. Dersom nettbutikken ikke har dette på plass vil transaksjonen bli avvist. For beløp under 30 Euro (320 kroner) er det ikke krav om sterk kundeautentisering. Men du vil fortsatt oppleve å bli spurt om å bekrefte kjøp også under denne summen fordi du har nådd den akkumulerte grensen eller antall transaksjoner.

Bruker nettbutikken den globale standarden 3D Secure vil betalingen gå som normalt. Mange nettbutikker har hatt dette på plass en stund og hos de vil du derfor ikke oppleve noen endring.

Det nye sikkerhetskravet er en del av betalingsdirektivet kalt PSD2. Formålet er å gjøre betalinger på nett sikrere og minske sjansen for svindel.

Når du betaler med kortet i fysisk butikk er det ingen endring, du bruker PIN-kode som før.

23. desember 2020

Skaff deg BankID på mobil

Du slipper å ha kodebrikken tilgjengelig når du skal logge seg inn i nettbanken, handler på nett og bruker offentlige tjenester. Bestillingen tar kort tid og er klar til bruk med en gang

Logg inn i nettbanken og bestill BankID på mobil