Ønsker du å snakke med en rådgiver kan du kontakte en direkte på det nærmeste kontoret eller bruke kontaktskjema.
Velg kategori og klikk på spørsmålet du søker svaret på.
Ønsker du å snakke med en rådgiver kan du kontakte en direkte på det nærmeste kontoret eller bruke kontaktskjema.
Velg kategori og klikk på spørsmålet du søker svaret på.
Alle nettbedriftsavtaler skal ha definert minst én bruker som har rolle som administrator. Vedkommende er blant annet ansvarlig for administrasjon av andre brukere. Det betyr at administrator skal opprette nye brukere og tildele disse de ulike rettighetene på de ulike kontoer. Administrator kan også slette aktive brukere.
Administrator på avtalen kan endre brukerrettigheter til seg selv og øvrige brukere. Velg «Administrasjon» og deretter «Endre bruker rettigheter».
Følgende rettigheter finnes:
Innsyn: ser saldo og transaksjoner på konto
Registrer: mulig å registrere betalinger fra kontoen
Godkjenn: har også mulighet for å godkjenne en registrert betaling
Kontoregulering: tillater å overføre mellom bedriftens kontoer
Lønn: gir mulighet for å utføre lønnsutbetaling
Filtjenester: gir mulighet til å utføre filoverføringer
Pris belastes i henhold til prisliste.
Utbetalinger innenlands må være godkjent og ligge i forfallsmappa før kjøringstidspunkt. Kjøringstidspunkter er klokken 0000, 0845, 1000, 1130, 1400
Merk: Kontoregulering mellom konti i egen bank med forfall samme dag blir utført umiddelbart. Det vil si etter at du har godkjent betalingen under Registrerte utbetalinger.
Denne tjenesten forutsetter at du har integrert nettbedriftavtale i Sparebanken Øst. Når tjenesten er aktiv, vil det fremkomme et menyvalg under «Kontoinfo» som heter «Bankavstemming». Før tjenesten kan benyttes første gang, må du lage et filoppsett («administrasjon» og «oppsett filoverføring»). Det vil si at du må bestemme og opprette dokumentet som skal inneholde bankavstemmingsinformasjon.
Deretter bestiller du bankavstemmingsfil under «Kontoinfo» for en eller flere konti på avtalen.
Når du skal betale innenlands, kan du velge om du vil betale til én eller flere. Husk at betalingen må godkjennes før betalingen blir utført.
Nettbedrift støtter ikke eFaktura i dag.
Dette er ikke mulig, siden det er forskjellig format på disse to registrene. Mottakerregisteret må «bygges» på nytt i nettbedrift. Enten ved å legge mottaker til registeret når det utføres enkeltbetalinger, eller ved å legge «manuelt» til leverandørregisteret via hovedmeny Administrasjon
Nettbedrift kan integreres med AutoPay 3. Du må selv inngå avtale med Visma om AutoPay, men vi kan sende deg avtale for å opprette filintegrasjon mot nettbedrift.
Opprett en lønnsliste der du først legger inn listenavn og fra-konto. Deretter legger du inn navn, kontonummer og beløp til de som skal motta lønn.
Du velger Utfør lønnsbetaling når du er klar til å utbetale lønn. Utbetalingene blir registrert og må godkjennes fra Registrerte bet. Lønnslisten blir lagret og kan endres.
For å kunne sende en fil må Administrator gi brukeren rettigheter til «lese og registrer» samt «filoverføring». Dette gjøres under «Administrasjon» – «Brukere» og «Kontorettigheter». Hvis rettigheter var satt kan filen være avvist og finnes under «ikke utførte betalinger».
Ta kontakt med rådgiver som lager avtale og sender for signering. Når avtalen er mottatt i signert stand blir foretaket tilknyttet.
Hvis administrator skal endres må ny avtale med banken signeres for hovedkunde.
Du kan sende sikker epost i nettbedriften ved å gå inn på Meldinger.
Det må opprettes en avtale mellom bedriften og banken, samt at bedriften må ha et økonomisystem som er tilrettelagt for tjenesten. De fleste økonomisystem er tilrettelagt for bruk av KID.
Er du i tvil, kontakt din leverandør av økonomisystem for å undersøke dette.
Skal KID-nummer registrert på avtalen endres kan du sende informasjon med ny KID modulus og lengde via vårt kontaktskjema
Det kan registreres inntil 3 KID -alternativer på hver avtale. Har du allerede registrert tre KID alternativer må noen av disse alternativene slettes før vi kan legge til nye. Har du ikke alle tre alternativene i bruk kan vi legge til KID alternativ.
Dersom du ønsker ny oppgjørskonto for KID avtalen må det opprettes ny avtale for ny bankkonto. Det er viktig at avtalen er inngått med banken og registrert i NETS før det sendes ut faktura med nye KID nummer på.
Fyll ut skjema på Nets sine nettsider. De vil da kontakte deg med informasjon og priser om terminal. Mer informasjon og bestilling
For at terminalen din skal akseptere kredittkort må du ha inngått en egen avtale med innløser om dette. Rådgiver kan formidle kontakt med Teller.
Sparebanken Øst er ikke forhandler av betalingsterminaler, men vi kan formidle kontakt med Nets som er leverandør.
Når du har inngått avtale med terminalleverandør på vegne av bedriften må du også inngå en avtale med banken og BankAxept.
Inngår du avtale med Nets vil de også innhente avtalen med banken. Inngår du avtale med annen leverandør av betalingsterminal vil de gi beskjed til banken som sender avtale for signering.
Du må ta kontakt med din terminalleverandør for bestilling av rekvisita.
Har du feil på din betalingsterminal må du kontakte forhandleren som du har kjøpt eller inngått avtale med. Har du avtale fra Nets kan de kontaktes på telefon 915 089 89.
eGiro samler alle innbetalinger i en fil, også innbetalinger uten KID (også kalt Cremul). Alle innbetalinger uansett betalingsform blir registrert, slik at bedriften automatisk kan avstemme konto.
Bedriften slipper manuell avstemming og får en enklere oversikt over hva som er utestående og hva som er innbetalt.
Det må opprettes en avtale mellom bedriften og banken, samt at bedriften må ha et økonomisystem som er tilrettelagt for tjenesten.
Benytter bedriften en standard økonomi-/regnskapspakke kontaktes programvareleverandør med forespørsel om de tilbyr CREMUL i sine programpakker.
Ved eGiro mottar du alle innbetalinger i en fil mens OCR-giro samler kun innbetalinger med KID.
SAOENO22XXX
IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.
Dersom du har en faktura må den betales i den valutaen den er fakturert med. Ellers er hovedregelen at man velger mottakerlandets valutasort. Ved overføring i Europa bør EURO benyttes.
Følgende land må ha både bankkode og Swift:
SEPA (Single Euro Payments Area) er et felles betalingsmarked/regelverk for alle betalinger i EURO innenfor EU- og EØS-området. SEPA-området består av de 28 EU-landene og Island, Liechtenstein, Norge og Sveits.
En SEPA-betaling må være i EURO og mottakerbank må være medlem i SEPA-samarbeidet. Det er også viktig at det benyttes både IBAN og SWIFT/BIC-kode, samt at betalingen er merket med «delt omkostninger» («shared»).
Betalinger innenfor SEPA-området blir formidlet raskere og rimeligere.
Oversikt over land som er med i SEPA finnes i landsoversikten. For pris på SEPA-betalinger, se prisliste.
Kort som du har mistet må du sperre umiddelbart. Om du har en privat nettbank hos oss kan du sperre og rebestille kortet der. Eller du kan kontakte oss på telefon: Telefon: (+47) 33 51 38 55
Om du har en privat nettbank hos oss kan du se PIN-koden til Gullkortet i nettbanken. Eller du kan ta kontakt Kundeservice så sender vi PIN-koden til deg.
Om du har en privat nettbank hos oss kan du se PIN koden til firmakortet der, eller du kan ta kontakt med oss så skal vi sende PIN-kode til deg.
Hvis du oppdager ukjente transaksjoner på kontoen eller er usikker om noen har svindlet deg må du sperre kortet umiddelbart. Kortet kan sperres fra din private nett eller mobilbank, eller du kan kontakte banken på telefon: (+47) 33 51 38 55
Benytt dette skjemaet for å reklamere på transaksjoner du ikke kjenner til: Klageskjema for kort (egenerklæring)
Ønsker du å snakke med noen kan du kontakte kundesenteret.http://www.oest.no/wp-content/uploads/Kortreklamasjonsskjema-Sp.Oest_.pdf
Du trenger ikke å gjøre noe, du vil automatisk motta en fornyelse fra banken.
Ønsker du å bestille Gullkort ta kontakt med din kunderådgiver eller sende inn henvendelse.
Ta med følgende i henvendelsen:
Benytt dette skjemaet: Egenerklæring ved misbruk av kort
Du kan selv sette regionsperre på kortet om du har privat nettbank i Sparebanken Øst. Men vi har ikke satt regionsperrer på ditt kort når du mottar nytt kort.
Betaler du med kort i utlandet bør du som hovedregel betale i den lokale valutaen. Årsaken er at velger du norske kroner er valutakursen som regel bestemt av den lokale banken eller butikkene selv. Denne kursen er ofte betydelig dårligere enn norske bankers valutapåslag.
Verified by Visa er en sikkerhetsløsning utarbeidet av Visa for å sikre deg som handler på internett. For din sikkerhet må du identifiserer deg for å bekrefte kjøpet ditt. Du velger selv metoden du ønsker å identifisere deg med. BankID på mobil, SMS kode eller BankID.