Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra kundene våre. Finner du ikke svar på det du lurer på, ber vi deg benytte sikker e-post i nettbanken.

Velg emne:

NettbankBankIDBetalingeFakturaAvtaleGiroBetaling til og fra utlandetE-signeringKontoKortVippsSamfunnsansvar

 

For å åpne en sperret BankID må du:

  1. Sende sikker e-post fra innlogget nettbank. Logg deg inn i nettbanken uten BankID
  2. Du vil motta et engangspassord på e-post
  3. Logg deg inn i nettbanken med BankID og du får mulighet til å endre til et selvvalgt passord

Får du ikke logget deg inn i nettbanken, må du komme innom oss i banken og fremvise legitimasjon.

Hvis BankID er utløpt eller tilbakekalt, kan du selv åpne BankID i nettbanken sin.

Du kan ikke betale med BankID på nett, kun signere.

BID 1439:
Sperre med feilkode 1439 oppstår hvis du legger inn passord mottatt på e-post istedenfor engangskoden fra sikkerhetsbrikken. Ved pålogging med BankID må du først legge inn fødsels- og personnummer, deretter engangskode fra sikkerhetsbrikken og til slutt passord mottatt på e-post.

BID 5007:
Betyr at en feilkode ble sendt fra brukerstedet. For å se feilkoden må dette sjekkes på brukerstedet i deres brukerstedslogg. Hva som er årsaken til BID 5007, kan derfor variere fra bruker til bruker, avhengig av brukerstedet hvor du fikk feilmeldingen.

BID 500A:
Indikerer at det er midlertidig feil hos brukerstedet eller med din nettleser, altså det nettstedet der du prøvde å signere med BankID. Du kan forsøke å logge helt ut og deretter forsøke på nytt uten å åpne flere faner hvor du bruker BankID. Hvis pålogging til vår nettbank med BankID fungerer, er det ikke noe feil med din BankID. Dersom du forsøkte et annet brukersted enn Sparebanken Øst, må du kontakte det brukerstedet.

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Kodebrikken til nettbanken er ikke BankID. Personnummer, kodebrikke og et personlig passord i kombinasjon utgjør BankID.
Les mer om BankID

Logg deg på nettbanken og velg BankID-oversikt i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler.
Klikk på pilen til høyre. Klikk på knappen Sperr BankID.

Gå til nettbanken og velg BankID. Klikk på Meny og velg Endre passord. Ha kodebrikken klar og følg instruksjonene. Se detaljert beskrivelse

Du må først bestille BankID i nettbanken. Når det er gjort, vil du motta et engangspassord på e-post.
Lag deretter et personlig passord som du bruker sammen med kodebrikken ved innlogging.

Skriv inn ditt fødselsnummer 11 siffer og trykk på pilen

Skriv inn koden fra sikkerhetsbrikken og trykk på pilen

Skriv inn engangspassord mottatt på e-post. Skill mellom store og små bokstaver. Trykk på pilen for å gå videre.

Lag et nytt personlig passord, og trykk på pilen for å gå videre

Nettbanken bekrefter at passordbytte er utført. Trykk på pilen for å komme inn i nettbanken.

Det gjør du i nettbanken. Klikk på Bestille BankID i menyen.  Velg deretter «Bestill» og følg instruksjonene.

Det gjør du fra nettbanken. Klikk på Bestille BankID i menyen.  Velg deretter «Bestill» ved feltet BankID på mobil og følg instruksjonene.

 

Signere dokumenter

Signer lånedokumentene dine med BankID.

Til signeringsportalen

Ny mobilbank

Mer brukervennlig mobilbank med alle de viktigste tjenestene.

Last ned

Våre kontorer

Finn ditt nærmeste bankkontor og se åpningstider.

Se våre kontorer