Feilmeldinger BankID på mobil


C105 – manglende parametere i forespørsel
Løsning: Kundeservice hos bank må kontakte BankID Support hos Nets. 

C106
Verifikasjon av signatur feilet. Forekommer på visse mobiltelefoner. Noter modell og operativsystem-versjon.

Feilmelding: En feil har dessverre oppstått, vennligst forsøk igjen om fem minutter. Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode C106.

Løsning: Feil oppstod under godkjenning av BankID på mobil-sertifikat. Vent 30 sekunder, opphev tastelås eller skjermsparer og prøv på nytt. Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode c106. Ettersom feilen kan være relatert til din telefon, kan det også være et alternativ å flytte SIM-kortet på en annen telefon og forsøke på nytt.

C131 – opptatt
Det kjøres en prosess på dette telefonnummeret.

Feilmelding: Det kjøres allerede en prosess på dette telefonnummeret. Prøv igjen om fem minutter. Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode C131.

Løsning: Forrige handling pågår fremdeles på telefon. Vennligst prøv på nytt. Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode C131.

C161 – inntasting er feil eller man har ikke BankID på mobil
Sluttbruker har tastet feil mobilnummer eller fødselsdato. Denne feilen kommer også nå kunden ikke har etablert tjenesten BankID på mobil.

Feilmelding: Vennligst kontroller at du har oppgitt riktig mobiltelefonnummer (8 siffer). Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode C161.

Løsning: Vennligst kontroller at du har tastet riktig mobilnr og fødselsdato, og at du faktisk har aktivert BankID på mobil i nettbanken din.

C167 – ugyldig status
Sluttbrukersertifikat har ugyldig status.

Feilmelding: En feil har inntruffet. Vennligst prøv igjen.

Årsak: Denne inntreffer i de tilfeller hvor bruker har et sperret (suspendert) eller avsluttet (revokert) sertifikat. Typisk når man har byttet abonnement hos mobiloperatør og sertifikat ligger igjen på gammel SIM. Eller at abonnement har endret seg hos mobiloperatør. Kan oppstå i andre tilfeller også.

Løsning:
BankID på mobil-sertifikat er sperret. Vennligst logg deg inn i nettbanken med annen påloggingsmetode og sjekk detaljert status på BankID-sertifikat under menyvalget Innstillinger > BankID på mobil. Kontakt banken.

C290 – ufullstendig inntasting av mobilnummer
Feilmelding: En feil har dessverre oppstått, vennligst forsøk igjen om fem minutter. Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode C290.

Løsning:  Vennligst kontroller at du har oppgitt riktig lengde på mobiltelefonnummer (8 siffer). Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt banken og oppgi feilkode C290.

 

C302 – timeout fra operatør
Feilmelding: En kommunikasjonsfeil har dessverre oppstått hos din mobiloperatør, vennligst forsøk igjen senere. Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt din mobiloperatør og oppgi feilkode C302.

Årsak: Denne inntreffer dersom bruker ikke responderer på telefon. Kan inntreffe som følge av at bruker ikke låser opp tastelås (gjelder enkelte telefontyper). Tidsfristen som bank har satt er 60 sekunder, mens Telenor/Nets operer med 90 sekunder. Det kan også være andre årsaker til kommunikasjonsfeilen.

Løsning: Opphev tastelåsen/skjermsparer. Prøv på nytt. Vedvarer feilen, kan mobiloperatøren kontaktes.

C307 – blokkert etter for mange forsøk
PKI-modul i SIM-kort er blokkert.

Feilmelding: En feil har dessverre oppstått hos din mobiloperatør, vennligst forsøk igjen senere. Hvis feilen vedvarer, vennligst kontakt mobiloperatør og oppgi feilkode C307.

Løsning: Din BankID på mobil er sperret som følge av at du har tastet feil ID-PIN mer enn 3 ganger. Vennligst gå i nettbanken og opprett BankID på mobil på nytt fra menyen Innstillinger. Du må slette BankID på mobil via nettbanken før du bestiller nytt sertifikat.

C325 – Feil/ ustabil tjeneste hos mobiloperatør
Løsning: Prøv igjen senere.

  • Problemer med BankID?

    Få hjelp her!

  • Hjelp og kundesenter

    Vårt kundesenter svarer på dine spørsmål om bruk av kort, nettbank, BankID m.m. Gjelder det lån, sparing eller forsikring, kan du avtale et møte med en av våre kunderådgivere.

    Ring
    03220

    Fra utlandet
    +47 915 03220

    KONTAKT OSS

    VÅRE KONTORER OG ÅPNINGSTIDER