-Vi er banken i Hokksund

Sparebanken Øst i Hokksund er den største banken i Øvre Eiker, men den er ikke større enn at de ansatte føler de har et nært forhold til kundene sine

– Kundene forteller oss at de føler seg velkomne når de tar turen innom oss, og det tror vi er fordi de merker at vi virkelig bryr oss. Vi ønsker at det skal være lav terskel for å ta kontakt med oss, og vi ønsker å tilby rådgivning som blir formidlet på en enkel og forståelig måte, sier avdelingsbanksjef personmarked, Anita Hals Smørgrav. – I tillegg er vi er en veldig fin gjeng som jobber her – både unge og godt voksne – med erfaringer og kompetanse som gjør at vi utfyller hverandre bra. Det at vi trives på jobben tror jeg det er mange kunder som merker.

Vi er alle brennende opptatt av å se hver enkelt kunde og finne de løsningene som passer best for den enkelte,

avdelingsbanksjef bedriftsmarked, Åse Monsen Borgan
Besøk bankkontoret i Hokksund

Lang erfaring

Åse har jobbet i Sparebanken Øst i hele sin yrkeskarriere, og hun er derfor et kjent ansikt for mange av bankkundene i Hokksund- området. – Til sommeren har jeg vært her i 40 år. Jeg stortrives her, og mye av grunnen til det er gode kollegaer og kunder, samt at jeg har fått muligheten til å videreutvikle meg hele tiden. Mye har skjedd siden vi hadde kundekortene på en trommel og frem til i dag. Den digitale utviklingen skjer raskt og det er veldig spennende å være en del av det, sier hun. Anita begynte i stillingen som avdelingsbanksjef privatmarked for fem år siden etter å ha jobbet flere år i mediebransjen. – Det var kjempespennende å begynne i Sparebanken Øst, og selv om jeg ikke har like lang fartstid i banken som Åse, har jeg et langt forhold til banken her i Hokksund. Jeg har vokst opp her, og jeg har gode minner med mine første møter med banken som den gang het Eiker Sparebank. Jeg husker godt at jeg kom til banken som liten jente med den røde bankboka for å sette inn eller ta ut penger. Det var kjempestas. Mange lokale får sitt første bankforhold nettopp til lokalbanken. Slik var det for meg også.

Fullservicebank

I det tre etasjers høye bygget på hjørnet ved Stasjonsgata og Parkveien midt i Hokksund sentrum ligger Sparebanken Øst. Banken har holdt til i disse lokalene siden 1985. Kontoret er en fullservicebank med alle tjenester. Her kan du blant annet ta opp boliglån, tegne forsikringer, betale regninger og få kunderådgivning. I tillegg holder både kredittavdelingen, depotavdelingen, de ulike nettkonseptene og kundesenteret til her. – Som kunde hos oss får du profesjonell rådgivning om lån, sparing og forsikring. Kontoret er et rådgivningskontor for både privatkunder og bedriftskunder, sier Anita og Åse legger til: – Vi er en bank for små og mellomstore bedrifter, landbruk, lag og foreninger. Vi kjenner nærområdet godt og har lang erfaring med finansiering av eiendomsprosjekter og driftsfinansiering. Vårt hovedområde er selvfølgelig Eiker, men også Kongsberg og Modum. Banken tilbyr i tillegg kassetjenester i åpningstiden, og bak skranken i kassa sitter May Sandberg Engelien – et kjent ansikt for alle som benytter seg av Sparebanken Øst i Hokksund.

–Jeg har jobbet her i 30 år, og jeg trives svært godt både med kunder og kollegaer, sier May. – Det har faktisk hendt at kunder har snudd i døra dersom ikke May har vært på plass en dag, forteller Anita.

Gode relasjoner

Parallelt med at banken følger med på den digitale utviklingen, ser de daglig viktigheten av å ha en fysisk bank kundene kan komme til. Personlig rådgiving og service er viktig, og målet er at bankens kunderådgivere skal være økonomiske rådgivere og samtalepartnere. – Selv om mye skjer på e-post og telefon, er det fremdeles situasjoner som gjør at man må innom banken eller rett og slett ønsker å snakke med noen ansikt til ansikt. Det gjelder alle – både ung og gammel. I dag kan det meste googles, men det betyr ikke nødvendigvis at man finner alle svar, eller forstår informasjonen man får. Mange kunder sier derfor at de setter stor pris på å kunne møte kunderådgiveren sin på et kontor – spesielt når de skal ta større avgjørelser og trenger råd. Mange uttrykker stor takknemlighet for det, og slike møter gjør jobben ekstra meningsfull, sier Anita.

–Vi er ekte, folkelig og lite jålete, og det tror jeg folk liker, sier Åse.

Lokalkunnskap

De ansatte i Sparebanken Øst har god kjennskap til lokalområdet, og det kommer ofte godt med i møte med kunder. – Når en kunde for eksempel kommer for å spørre om boliglån til et konkret hus eller byggeprosjekt, er det mange som setter pris på at vi kjenner området, sier Anita og legger til: – Vi jobber i et område med stor utvikling og mye fart – det gjør det ekstra spennende å jobbe i denne banken.

20. april 2020

Dette er banken i Hokksund

–  Slik har jeg følt det fra jeg var liten jente, sier avdelingsbanksjef personmarked, Anita Hals Smørgrav. – Vi har lokalkunnskap og kjenner kundene godt. Det setter de pris på, legger avdelingsbank- sjef bedriftsmarked Åse Monsen Borgan til.