Ofte stilte spørsmål – bedrift

Få svar på de vanligste spørsmålene for bedriftskunder.
Er det noen begrensninger på antall uttak på Høyrente bedrift?

Det kan være inntil 12 varslede uttak på kontoen. Uttakene må gjøres med 31 dagers varsel for hele eller deler av beløpet.

Hva er eGiro?

eGiro samler alle innbetalinger i en fil, også innbetalinger uten KID (også kalt Cremul). Alle innbetalinger uansett betalingsform blir registrert, slik at bedriften automatisk kan avstemme konto.

Bedriften slipper manuell avstemming og får en enklere oversikt over hva som er utestående og hva som er innbetalt.

Hva er en SEPA betaling?

En SEPA betaling er en betaling i EUR som inneholder IBAN nummer og delte omkostninger.

Du må huske å angi at betalingen skal veksles til EUR dersom du ønsker å gjennomføre en SEPA-betaling.

Eurobetalingen vil bli omregnet til kroner og belastet norsk brukskonto. Heller ikke kontoen til betalingsmottaker behøver å være en eurokonto når du gjennomfører en SEPA-betaling.

Hva er forskjellen på OCR-giro og eGiro?

Ved eGiro mottar du alle innbetalinger i en fil mens OCR-giro samler kun innbetalinger med KID.

Hva er frister for transaksjoner i nettbedrift?

Utbetalinger innenlands må være godkjent og ligge i forfallsmappa før kjøringstidspunkt. Kjøringstidspunkter er klokken 0000, 0845, 1000, 1130, 1400

Merk: Kontoregulering mellom konti i egen bank med forfall samme dag blir utført umiddelbart. Det vil si etter at du har godkjent betalingen under Registrerte utbetalinger.

Hva er IBAN?

IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Ditt IBAN-nummer finner du på kontoutskriften din eller ved hjelp av IBAN-kalkulatoren.

Til IBAN-kalkulator

Her finner du en oversikt over hvor mange posisjoner IBAN nr. til hvert enkelt land skal inneholde og et eksempel på hvordan det ser ut.

Land Forkortelse Sepa Lengde Slik ser IBAN ut for det enkelte land
Albania AL No 28 AL35202111090000000001234567
Andorra AD Yes 24 AD1400080001001234567890
Austria AT Yes 20 AT483200000012345864
Azerbaijan AZ No 28 AZ96AZEJ00000000001234567890
Bahrain BH No 22 BH02CITI00001077181611
Belarus BY No 28 BY86AKBB10100000002966000000
Belgium BE Yes 16 BE71096123456769
Bosnia and Herzegovina BA No 20 BA393385804800211234
Brazil BR No 29 BR1500000000000010932840814P2
Bulgaria BG Yes 22 BG18RZBB91550123456789
Costa Rica CR No 22 CR23015108410026012345
Croatia HR Yes 21 HR1723600001101234565
Cyprus CY Yes 28 CY21002001950000357001234567
Czech Republic CZ Yes 24 CZ5508000000001234567899
Denmark DK Yes 18 DK9520000123456789
Dominican Republic DO No 28 DO22ACAU00000000000123456789
Egypt EG No 29 EG800002000156789012345180002
El Salvador SV No 28 SV43ACAT00000000000000123123
Estonia EE Yes 20 EE471000001020145685
Faroe Islands FO No 18 FO9264600123456789
Finland FI Yes 18 FI1410093000123458
France FR Yes 27 FR7630006000011234567890189
Georgia GE No 22 GE60NB0000000123456789
Germany DE Yes 22 DE75512108001245126199
Gibraltar GI Yes 23 GI04BARC000001234567890
Greece GR Yes 27 GR9608100010000001234567890
Greenland GL No 18 GL8964710123456789
Guatemala GT No 28 GT20AGRO00000000001234567890
Holy See (the) VA Yes 22 GT20AGRO00000000001234567890
Hungary HU Yes 28 HU93116000060000000012345676
Iceland IS Yes 26 IS750001121234563108962099
Iraq IQ No 23 IQ20CBIQ861800101010500
Ireland IE Yes 22 IE64IRCE92050112345678
Israel IL No 23 IL170108000000012612345
Italy IT Yes 27 IT60X0542811101000000123456
Jordan JO No 30 JO71CBJO0000000000001234567890
Kazakhstan KZ No 20 KZ563190000012344567
Kosovo XK No 20 XK051212012345678906
Kuwait KW No 30 KW81CBKU0000000000001234560101
Latvia LV Yes 21 LV97HABA0012345678910
Lebanon LB No 25 LB92000700000000123123456123
Libya LY No 25 LY38021001000000123456789
Liechtenstein LI Yes 21 LI7408806123456789012
Lithuania LT Yes 20 LT601010012345678901
Luxembourg LU Yes 20 LU120010001234567891
Malta MT Yes 31 MT31MALT01100000000000000000123
Mauritania MR No 27 MR1300020001010000123456753
Mauritius MU No 30 MU43BOMM0101123456789101000MUR
Moldova MD No 24 MD21EX000000000001234567
Monaco MC Yes 27 MC5810096180790123456789085
Montenegro ME No 22 ME25505000012345678951
Netherlands NL Yes 18 NL02ABNA0123456789
North Macedonia MK No 19 MK07200002785123453
Norway NO Yes 15 NO8330001234567
Pakistan PK No 24 PK36SCBL0000001123456702
Palestine PS No 29 PS92PALS000000000400123456702
Poland PL Yes 28 PL10105000997603123456789123
Portugal PT Yes 25 PT50002700000001234567833
Qatar QA No 29 QA54QNBA000000000000693123456
Romania RO No 24 RO09BCYP0000001234567890
Saint Lucia LC No 32 LC14BOSL123456789012345678901234
San Marino ST Yes 27 SM76P0854009812123456789123
Sao Tome and Principe ST No 25 ST23000200000289355710148
Saudi Arabia SA No 24 ST23000200000289355710148
Serbia RS No 22 RS35105008123123123173
Seychelles SC No 31 SC52BAHL01031234567890123456USD
Slovak Republic SK Yes 24 SK8975000000000012345671
Slovenia SI Yes 19 SI56192001234567892
Spain ES Yes 24 ES7921000813610123456789
Sudan SD No 18 SD8811123456789012
Sweden SE Yes 24 SE7280000810340009783242
Switzerland CH Yes 21 CH5604835012345678009
Timor-Leste TL No 23 TL380010012345678910106
Tunisia TN No 24 TN5904018104004942712345
Turkey TR No 26 TR320010009999901234567890
Ukraine UA No 29 UA903052992990004149123456789
United Arab Emirates AE No 23 AE460090000000123456789
United Kingdom GB Yes 22 GB33BUKB20201555555555
Virgin Islands, British VG No 24 VG21PACG0000000123456789
Hva er mitt IBAN-nummer?
Hva koster en betaling til utlandet?
Hva skjer med renten på beløp under eller over på Høyrente bedrift?

Det er ikke mulig med innskudd under 10 millioner eller over 100 millioner kroner på denne kontoen.

Dersom beløpet går over 100 millioner på grunn av renteinntekter eller under 10 millioner på grunn av uttak, vil renten bli satt ned i henhold til prislisten på det beløpet som er over eller under.

Renten vil alltid være best på beløpet mellom 10 og 100 millioner kroner.

Hvem kan signere på nettbedriftsavtalen?

Signaturberettigede i henhold til Brønnøysundregisteret og den som utpekes som Administrator.

Hvilke nettlesere støttes?

For best mulig opplevelse og sikkerhet anbefaler vi å alltid ha nyeste versjon av nettleseren når du bruker nettbanken eller enttbedrift.

De fleste nettlesere i dag oppdaterer seg selv automatisk, så det er ikke noe man aktivt behøver å tenke så mye på.

På grunn av sikkerhet er det ikke lengre mulig å bruke Internet Explorer 11 (IE 11) i nettbanken eller nettbedrift. Bruk derfor en annen nettleser.

Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?

SAOENO22XXX

Hvilken valutasort bør jeg velge?

Dersom du har en faktura må den betales i den valutaen den er fakturert med. Ellers er hovedregelen at man velger mottakerlandets valutasort. Ved overføring i Europa bør EURO benyttes.

Hvordan administreres nettbedrift?

Alle nettbedriftsavtaler skal ha definert minst én bruker som har rolle som administrator. Vedkommende er blant annet ansvarlig for administrasjon av andre brukere. Det betyr at administrator skal opprette nye brukere og tildele disse de ulike rettighetene på de ulike kontoer. Administrator kan også slette aktive brukere.

Hvordan endre KID-nummer?

Skal KID-nummer registrert på avtalen endres kan du sende informasjon med ny KID modulus og lengde via vårt kontaktskjema.

Det kan registreres inntil 3 KID -alternativer på hver avtale. Har du allerede registrert tre KID alternativer må noen av disse alternativene slettes før vi kan legge til nye. Har du ikke alle tre alternativene i bruk kan vi legge til KID alternativ.

Hvordan endre konto på KID avtalen?

Dersom du ønsker ny oppgjørskonto for KID avtalen må det opprettes ny avtale for ny bankkonto. Det er viktig at avtalen er inngått med banken og registrert i NETS før det sendes ut faktura med nye KID nummer på.

Hvordan endre kontorettigheter for brukere?

Administrator på avtalen kan endre brukerrettigheter til seg selv og øvrige brukere. Velg «Administrasjon», Brukere og trykk så på haken på høyre side av navnet til brukeren og velg «Endre».

Følgende rettigheter finnes:
Registrer: Mulig å registrere betalinger fra kontoen
Godkjenn: Har også mulighet for å godkjenne en registrert betaling
Kontoregulering: Tillater å overføre mellom bedriftens kontoer
Lønn: Gir mulighet for å utføre lønnsutbetaling
Filtjenester: Gir mulighet til å utføre filoverføringer
Innsyn: Ser saldo og transaksjoner på konto

 

Hvordan får vi bankavstemming i nettbedrift?

Denne tjenesten forutsetter at du har integrert nettbedriftavtale i Sparebanken Øst. Når tjenesten er aktiv, vil det fremkomme et menyvalg under «Kontoinfo» som heter «Bankavstemming». Før tjenesten kan benyttes første gang, må du lage et filoppsett («administrasjon» og «oppsett filoverføring»). Det vil si at du må bestemme og opprette dokumentet som skal inneholde bankavstemmingsinformasjon.

Deretter bestiller du bankavstemmingsfil under «Kontoinfo» for en eller flere konti på avtalen.

Hvordan fungerer det med betaling i nettbedrift?

Når du skal betale innenlands, kan du velge om du vil betale til én eller flere. Husk at betalingen må godkjennes før betalingen blir utført.

Hvordan kan vi bytte Administrator av nettbedrift

Hvis administrator skal endres må ny avtale med banken signeres for hovedkunde. Send en e-post til bmkundesenter@oest.no for å få hjelp til dette.

Hvordan kan vi tilknytte flere foretak i eksisterende nettbedrift avtale?

Ta kontakt med bmkundesenter@oest.no som lager avtale og sender for signering. Når avtalen er mottatt i signert stand blir foretaket tilknyttet.

Hvordan kapitaliseres renten på Høyrente bedrift?

Renten kapitaliseres årlig.

Hvordan komme i gang med eGiro?

Det må opprettes en avtale mellom bedriften og banken, samt at bedriften må ha et økonomisystem som er tilrettelagt for tjenesten.

Benytter bedriften en standard økonomi-/regnskapspakke kontaktes programvareleverandør med forespørsel om de tilbyr CREMUL i sine programpakker.

Hvordan komme i gang med OCR/motta KID-innbetalinger?

Det må opprettes en avtale mellom bedriften og banken, samt at bedriften må ha et økonomisystem som er tilrettelagt for tjenesten. De fleste økonomisystem er tilrettelagt for bruk av KID.

Er du i tvil, kontakt din leverandør av økonomisystem for å undersøke dette.

Hvordan lager jeg lønnslister i nettbedrift?

Opprett en lønnsliste der du først legger inn navn på lønningslisten, fra-konto og betalingsdato. Velg så Legg til ny mottaker for å registrere den enkelte lønnsmottaker i listen. Legg inn beløp den enkelte skal motta i lønn.

Trykk så på knappen Lagre og utfør når du er klar til å utbetale lønn .  Utbetalingene blir registrert og må godkjennes fra Betalinger til godkjenning.

Hvordan legge til ny bruker i nettbedrift
  1. Administrator av nettbedrift registrerer den nye brukeren fra valget «Administrasjon»
  2. Administrator sender beskjed fra nettbedrift fra menyvalget «Meldinger» om at ny bruker er registrert.
  3. Når banken mottar beskjed om at ny bruker er registrert aktiveres bruker. Dersom ny bruker allerede er kunde i banken med utgått legitimasjon må banken innhente oppdatert legitimasjon før bruker aktiveres.
  4. Banken gir beskjed om at bruker er aktivert
  5. Administrator setter rettigheter for den nye brukeren

Pris belastes i henhold til prisliste.

Hvordan legger jeg opp faste oppdrag?

Det kan legges opp faste oppdrag både for betaling og overføring. Du får opp et nytt valg i forbindelse med betalingsdato.

Du kan nå velge betalingsdato før eller etter helg/helligdag. Når du godkjenner avtalen for det faste oppdraget er alle fremtidige betalinger på avtalen godkjent, og du slipper å godkjenne hvert forfall for seg.

Ved sletting eller endring av et fast oppdrag blir alle fremtidige betalinger fra oppdraget også slettet/endret automatisk

Hvordan sende sikker melding i nettbedrift?

Du kan sende sikker e-post i nettbedriften ved å gå inn på Meldinger.

Jeg har feil på min betalingsterminal.

Har du feil på din betalingsterminal må du kontakte forhandleren som du har kjøpt eller inngått avtale med. Har du avtale fra Nets kan de kontaktes på telefon 915 089 89.

Kan jeg opprette flere Høyrente bedrift kontoer?

Nei, du kan opprette kun én høyrentekonto.

Bestill høyrentekonto

Kan regnskapsprogrammet kobles sammen med nettbedrift?

Ja, vi tilbyr direkte integrasjon av regnskapsprogrammet med nettbedrift.

Med løsning for regnskapsgodkjente betalinger, kan betalinger sendes fra regnskapsprogrammet til bank, uten at du må ettergodkjenne i Nettbedrift. Vi tilbyr dette mot de flere system: Azets Insight, Duett AS, Fiken, iizy, PowerOffice, Tripletex, Xledger og Zdata.

Les mer om integrasjon av regnskapsprogrammer og bestill

 

Kan vi kopiere over mottakerregister/leverandørregister fra nettbank til nettbedrift?

Dette er ikke mulig, siden det er forskjellig format på disse to registrene. Mottakerregisteret må «bygges» på nytt i nettbedrift.  Enten ved å legge mottaker til registeret når det utføres enkeltbetalinger, eller ved å legge «manuelt» til leverandørregisteret via hovedmeny Administrasjon

Kan vi motta eFaktura i nettbedrift?

Nei, dette er et privatkunde produkt. Vi anbefaler at du mottar EHF-faktura til regnskapssystem og har Nettbedrift oppkoblet mot regnskapssystem.

Til hvilke land må jeg fylle ut bankkode?

Følgende land må ha både bankkode og Swift:

  • Canada
  • Australia
  • Sør-Afrika
  • USA – Til USA er det kun nødvendig med bankkode. For de øvrige landene må både bankkode og Swift kode fylles ut.
Vi har sendt inn en lønnsfil for første gang, men finner den ikke under registrerte betalinger. Hva er feil?

For å kunne sende en fil må Administrator gi brukeren rettigheter til «lese og registrer» samt «filoverføring». Dette gjøres under «Administrasjon» – «Brukere» og «Kontorettigheter». Hvis rettigheter var satt kan filen være avvist og finnes under «ikke utførte betalinger».