Vi har guts og endringsvilje!

Sparebanken Øst fyller 175 år i år, men er langt fra gammelmodig.




Vi har stor tro på møtet mellom mennesker i en bankfilial, samtidig som vi satser offensivt på gode digitale bankløsninger, sier direktør for personmarkedet i Sparebanken Øst, Jan-Roger Vrabel.

Sparebanken Øst ser på seg selv som «annerledesbanken» som tør å tenke nytt og se på nye muligheter. – Vi er drevet av et ønske om hele tiden å utvikle oss og se fremover. Det gjelder å være offensiv i denne bransjen, og vi har muligheter til å satse fordi banken drives svært godt, sier Vrabel.

Tilbyr en unik totalpakke

I 2017 leverte banken sitt beste resultat noensinne, og Vrabel er ikke i tvil om hva som er bankens suksessoppskrift. – Vi var tidlig ute med å tilby digitale bankløsninger, men vi har samtidig beholdt og utvidet antall bankfilialer.

Han mener denne totalpakken er unik og noe kundene setter stor pris på. Vi ønsker å få nye kunder til banken gjennom gode digitale løsninger, men samtidig ønsker vi ikke å miste noen på grunn av en stadig mer digital hverdag. Vi skjønte tidlig i digitaliseringen av banken at det fremdeles er et behov for bankfilialer med mennesker som kan gi god bankrådgivning. Det gjelder spesielt i enkelte livsfaser, som for eksempel første sparing, første boligkjøp, skilsmisse/samlivsbrudd, ved pensjon og ved dødsfall. Ifølge Vrabel er det ikke kun den eldre garde som er grunnen til at banken satser på filialer med kunderådgivere. – Vår erfaring er at alle, ung eller gammel, på et eller annet tidspunkt har behov for å møte en bankrådgiver ansikt til ansikt. Kundeundersøkelser viser også at kundene våre er svært fornøyde, og at de setter pris på kombinasjonen av digitale løsninger og et bankkontor de kan besøke ved behov.

Åpner der andre stenger

Fordi Sparebanken Øst har sett kundenes behov for å ha en bank å besøke, ser de muligheter der andre banker stenger dørene. Banken har nylig ansatt 20 nye kunderådgivere, og i fjor åpnet de filialer i Sætre, Røyken, Sande og Holmestrand. Nylig åpnet de også dørene til kontorer på Stovner og i Stavern. Banken har nå 27 filialer.

Når vi ser etter nye steder vi kan etablere oss, ser vi etter steder med sterke lokalsamfunn, et lite sentrum og nok folk. Gjerne et sted som nylig har mistet lokalbanken sin. Vi har blitt applaudert og ønsket velkommen, så det blir garantert flere nyåpninger i fremtiden, sier han. Parallelt med nyåpning av kontorer, satser banken på videreutvikling av digitale løsninger.

Vi ønsker å være helt i front på digitale bankløsninger, og vi har nylig ansatt fem personer som kun jobber med å utvikle kundevennlige og gode digitale løsninger. Noe av det nyeste vi har kommet med er for eksempel muligheten til å signere boliglån med BankID.

Publisert: 18.05.2018

Bilde

Signere dokumenter

Her kan du signere dokumentene dine elektronisk med BankID.

Til signeringsportalen

Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra kundene våre.

Finn svar her

Våre kontorer

Finn din nærmeste bankfilial og se åpningstider.

Se våre kontorer