– Beruset av Drammen

Ansvarlig redaktør i Drammens Tidende, Kristin Monstad, er imponert over byutviklingen i Drammen, men mener at tiden er inne for å fylle begrepet Look to Drammen med nytt innhold.



Kristin Monstad har bakgrunn som journalist og redaktør i Vestfold. – Look to Drammen, sa alle dengang. Og da gjorde vi det og tenkte: Jøss, her får de det til! Vi skrev om Union Brygge, elvepromenaden og de andre byfornyelsene, og jeg ble helt beruset av stemningen i byen, forteller Kristin Monstad.

Kristin Monstad

I april 2014 overtok hun sjefsstolen i Drammens Tidende og kom enda tettere på Drammen, selv om hun ikke ble innbygger i elvebyen. Med tiden har hun observert at byutviklingen har bremset opp. Det kommer ingen store bedrifter til byen som skaper arbeidsplasser og mange attraktive næringslokaler står tomme.

– Det er ingenting å si på hvordan denne byen ser ut. Men hva skjuler seg bak den flotte fasaden? Hva får vi egentlig til der?

Sjefredaktøren frykter at man er for tilfreds med det som er utrettet.

– Lener vi oss tilbake i gode tider? Er det sånn at de som fronter næringslivet og politikken, er blitt for mette? Byutvikling handler mye om personer, at man har det rette teamet og de rette folka som drar. Jeg tror ikke det er så mye mer hokus pokus enn det. Det er så enkelt, men samtidig så vanskelig å få til, sier hun og etterlyser noen som kan gå foran.

Eventyrlig omdømmefremgang
Som ansvarlig redaktør i Drammens Tidende har Monstad selv ledet en tøff omstillingsprosess der hun har vært avhengig av å ha de rette folka rundt seg for å lykkes. – Min rolle som redaktør har til nå vært radikalt annerledes enn den var for mine forgjengere, ettersom min hovedoppgave har vært – og er – å omstille Drammens Tidende. Den digitale revolusjonen stiller alle bransjer på store prøver, ikke minst media. Det har vært en enorm oppgave som vi har kommet ut av på en god måte. Vi har fremdeles en lang vei å gå, men vi ser en positiv effekt av det vi har gjort, sier hun.

– Vi er avhengige av å ha med oss folk som ser fremover og som evner å se at ting må gjøres. Vi må ta med oss det beste fra fortiden, men samtidig gjøre ting annerledes. Det gjelder både meg og alle de ansatte. Folka i Drammens Tidende har vist en betydelig endringsvilje, noe som har gitt positive utslag.

Undersøkelser som Opinion har gjennomført, viser at Drammens Tidende på bare halvannet år har hatt en eventyrlig omdømmefremgang.  – I 2015 var det ingen av de andre målte avisene i Amedia, som scoret bedre på tilfredshet og relasjon til leserne enn vi, sier hun stolt.

Omdømmefremgangen mener hun også har bidratt til at avisen vokser i betalende abonnenter for første gang siden 2002.

– Vi er utrolig stolte av at vi har klart å snu en mangeårig negativ trend. Vi har nå over 25.000 betalende abonnenter og det er en betydelig oppgang siden samme tid i fjor, og vi vokser så raskt. Drammens Tidende ligger helt i front i konsernet med over 60 lokalavistitler. Det er veldig mange tøffe tak som gjenstår, men vi er i ferd med å bygge opp en ny forretningsmodell der digital leserbetaling er kjernen i strategien. Gratistiden på nett er forbi; vi kan ikke leve av annonsekroner alene på nett, slik en samlet mediebransje har trodd i 20 år. Om lag halvparten av innholdet vårt er nå på DT Pluss, og det er åpenbart stor betalingsvilje for dette innholdet. Det er fantastisk tilfredsstillende å skape resultater og vekst i et så krevende marked.  Veksten i digitale abonnement kompenserer for fallet på papir, men vi ser også en tendens til at papirfallet bremser opp, sier hun engasjert.

God lokalpatriot og vaktbikkje
Monstad mener at kvalitet på innholdet i Drammens Tidende har økt på flere områder, til tross for at de er mindre til stede på enkelte arenaer. – Vi er blitt mer relevante i lesernes hverdag. Ved å være tydelige på hva vi skal være gode på, har vi løftet oss. Men vi er blitt færre folk og kan ikke være til stede på like mange arenaer som før, det må jeg være ærlig på. Jeg har også lagt veldig vekt på den positive delen av samfunnsoppdraget, og jeg mener vi må jobbe mye mer i spennet mellom det å være en god lokalpatriot og vaktbikkje.

– Vi har svært høye lesertall på det vi kan kalle servicejournalistikk, som for eksempel boligstoff, bynytt og annet næringslivsstoff, men vi skal også følge makta når det trengs. Vår rolle er interessant og krevende i samspillet her, og det har den alltid vært. Jeg vet jo at Drammens Tidende har spilt en viktig rolle for byutviklingen i Drammen, både som arena for informasjon og debatt og som en aktør som drar i samme retning.

Monstad er klar på at det er i alle lokalavisers interesse å virke i et lokalsamfunn som fungerer og vokser. – Drammens Tidende skal jo også vokse. Det vil bety mye for vårt eksistensgrunnlag at vi kan stimulere til vekst og positivitet. Det er ikke ensbetydende med å være ukritisk, understreker hun.

Ypsilon bru

– Må stille de riktige spørsmålene
Monstad peker også på regionaliseringen av det offentlige Norge som en utfordring for Drammen.

– Jeg forstår ikke hvorfor vi taper her, enten det gjelder politiets hovedsete eller andre store, tunge institusjoner som jeg mener hadde hatt en naturlig plass her i drammenssamfunnet. Det gjelder å være på ballen, og det handler om å ha de rette menneskene i de rette posisjonene som drar i den samme retningen til byens beste, sier Monstad.

En ting som slår henne som ny i Drammen, er det store stoltheten i befolkningen generelt.

– Det er helt påtakelig hvor stolte folk er. Alle snakker om hvor fint det er i Drammen, sier hun. – Det synes jeg er kjempefint, og det er på mange måter vår oppgave som lokalavis å bygge oppunder det. Men det er også enda viktigere at vi klarer å stille de riktige spørsmålene til både det offentlige og det private: Hva gjør vi for å forvalte dette videre? Look to Drammen har så vidt startet. Hvordan skal vi fylle begrepet med nytt innhold i en tid hvor så mange deler av samfunnet vårt blir stilt på store prøver?

Les vårt informasjonsblad Verdier nr. 1 2016

Publisert: 08.04.2016

Hjelp og kundeservice

Vi svarer på dine spørsmål om bruk av kort, nettbank, BankID m.m. Gjelder det lån, sparing eller forsikring, kan du avtale et møte med en av våre kunderådgivere.

Ring
03220

Fra utlandet
+47 915 03220

KONTAKT OSS

VÅRE KONTORER OG ÅPNINGSTIDER