Nøkkelen ligger i kundekontakten

Møt bankens raskest voksende kontor, suksesskontoret i Sætre

Økonomisk rådgivning er ikke bare tall. Det er kanskje mest av alt evnen til å se hele mennesket og være genuint interessert i å finne de beste løsningene.

Det tror i alle fall avdelingsbanksjefen ved det kontoret i Sparebanken Øst som vokser raskest Idet vi åpner inngangsdøren til Sparebanken Øst-kontoret i Sætre, blir vi møtt av dvergschnauzeren Solo. Han hopper ikke, bjeffer ikke, bare hilser høflig og glad på litt avstand før han løper og henter bamsen sin.

Besøk bankkontoret i Sætre

Åpner snart avdelingskontor nummer 30

Senere får vi vite at kunder gjerne kommer innom for å ta med Solo på luftetur. Det setter eieren Terje Torp pris på. Han er avdelingsbanksjef for kontorene i Tofte, Sætre, Røyken, Asker og Sandvika og har jobbet i Sætre siden lenge før Sparebanken Øst etablerte seg her. – Jeg startet i den lokale DNB-avdelingen her i 1987, og siden har jeg blitt. Da DNB la ned kontoret, kontaktet jeg Sparebanken Øst med spørsmål om de ville åpne et avdelingskontor her. Og det ville de, sier avdelingsbanksjefen og smiler med hele ansiktet. Siden har avdelingen hans skapt kontinuerlig vekst. De utmerker seg positivt i både lønnsomhet og kundeservice, har levert knallresultater mange år på rad og scorer også høyt på medarbeidertilfredshet. Det bærer preg av å være arbeidsglede i veggene.

– Både Solo og jeg løper inn her på morgenen, begge er like glade for å være på jobb, ler Torp, som utgjør én av totalt ni ansatte i sin avdeling. Våren 2022 åpnes enda en avdelingsbank under Torps ledelse, denne gangen på Rortunet Senter i Slemmestad.

Det er jo gøy å være banken som går mot strømmen og åpner flere kontorer, mens mange andre gjør det motsatte. Slemmestad er et område i vekst, og vi gleder oss til å være til stede der. Terje Torp avdelingsbanksjef

Jobben reddet meg

Det å hjelpe kunder i forskjellige livsfaser gir jobben ekstra mening

Selv om Torp er administrativ leder, er det viktig for ham å ha mye tid til kundene. – Jo mindre tid jeg trenger å bruke på administrasjon, desto mer kan jeg bruke på å rådgi kunder. Det er den beste delen av jobben. Her møter man mennesker i alle slags livsfaser, fra forelskede par, husbyggere og hytteeiere til dem som går gjennom tunge tider, kanskje de har mistet noen, opplever alvorlig sykdom eller står i en skilsmisse. Vi må behandle hver enkelt person som et unikt menneske, det må aldri bli en A4-løsning som skal passe for alle, understreker han.

– Jeg har selv opplevd krevende tider som privatperson, og kan vel si at jobben reddet meg godt igjennom denne perioden. Det å komme hit og hjelpe andre, er utrolig meningsfylt for meg. Og så er det fint å ha litt livserfaring selv, slik at man bedre kan forstå hvordan kunder har det og hjelpe dem til å se løsninger. Her skal døren være åpen, og jeg vil at kunder skal oppleve oss som tilgjengelige.

Så lenge lyset er på, er det bare å komme inn. avslutter Terje Torp med et smil

Kilde: Informasjonsbladet Verdier 1-2022

Les flere artikler fra denne utgaven