Den personlige banken i Drammen

Midt i hjertet av Drammen, på Bragernes torg, finner du ett av Sparebanken Øst sine to hovedkontorer

– Vi er stolte av å være en bank med fokus på lokal tilstedeværelse for kundene våre. Hos oss får du en egen kundekontakt, som kjenner deg, og er til stede for deg når du trenger det. Vi er opptatt av å finne gode langsiktige løsninger for våre kunder. Det er viktig at vi som en profesjonell bedrift tenker langsiktig for kundene når avgjørelser vurderes, og ikke bare ser det kortsiktige behovet. Det er dette som gjør oss til gode rådgivere, sier Nathalie Evans avdelingsbanksjef for bedriftsmarkedet i Drammen.

– Det er det lokale engasjementet som skiller oss fra de andre bankene i området. Sparebanken Øst er opptatt av å gi tilbake til lokalsamfunnet, og viser at de, som en stor aktør, tar samfunnsansvar. Jeg syns det er beundrings-verdig hvordan banken opererer, og jeg ser at det bringer kunde og bank tett sammen, sier Cathrine Grosvold, avdelingsbanksjef for privatmarked og legger til: – Det gir oss den folkelige profilen vi er opptatt av, og det viser at vi som en lokal sparebank, har god kjennskap til nærområdet vi opererer i.

«Den personlige banken» er slagordet vårt, og det syns jeg vi lever opp til, sier Cathrine og Nathalie.

Viktigheten av fysisk tilstedeværelse

På Bragerneskontoret er det flere avdelinger, blant annet marked, finans, regnskap og personal. I tillegg til mye av administrasjonen og toppledergruppen. – På en vanlig dag kan det komme mellom 70-100 kunder innom, i tillegg til de kundene som har avtaler med våre rådgivere. Vi kan trygt si at vi ikke kommer til å kutte i den fysiske kontakten med kundene – snarere tvert imot.

Vi ser viktigheten av å være synlige. Selv om bankene er i en digital utvikling er behovet for fysisk kontakt så absolutt til stede, og det kommer det til å være lenge sier Cathrine. – I tillegg til å holde til i hjertet av Drammen, er vi eneste bank i byen som har kassefunksjon. Hos oss kan du både sette inn og ta ut penger, samt betale regninger.

Det er mange eldre som benytter seg av dette, og Eva, som håndterer kassefunksjonen, er et fantastisk ansikt utad for Bragerneskontoret. Alle vet hvem hun er, og vi opplever også at kundene snur i døra når de får høre at Eva er borte, kun for å komme tilbake når hun er på plass igjen, sier Nathalie og smiler.

En digital utvikling

At Covid-19 har satt sitt preg på bankdriften er det ingen tvil om, men både Evans og Grosvold er enige i at banken har løst det på best mulig vis overfor kundene. – Vi ser en klar forskjell på da samfunnet stengte ned første gang, kontra denne runden. I mars 2020 var alt nytt og skremmende, og kundene var nok mer vare på at vi ikke kunne være like tilgjengelige som før. Nå har det vært mer forståelse for at det må tas forholdsregler, forteller Grosvold.

– Både privatmarked og bedriftsmarked er godt bemannet under pandemien, og vi er opptatt av å ivareta kundene våre i denne spesielle tiden. De som ønsker å møte oss personlig, skal selvfølgelig få lov til det, innenfor regler for smittevern. Hele prosessen har gjort at vi alle har måttet tenke digitale løsninger, og utvikle oss sammen med kundene. Det har blitt spesielt synlig nå under pandemien, og utviklingen har skutt i været som et resultat av Covid-19, sier Evans.

– Vi trives virkelig godt sammen med kollegaene våre, og de flotte kundene vi har!

Stort engasjement for lokalsamfunnet

Nathalie startet i Sparebanken Øst rett fra skolebenken, som trainee for bedriftsmarkedet. Siden da har 14 år kommet og gått og trivselen i jobben har bare økt. – Jeg har jobbet med bedriftsmarkedet hele perioden, og de siste årene i Drammen. Sparebanken Øst har lenge hatt fokus på god arbeidskultur, og avdelingsbanksjef for privatmarkedet, Cathrine, er spesielt fornøyd med samarbeidet mellom avdelingene.

Kilde: Informasjonsbladet Verdier nr 1-21, foto: Elin Eike Worren

Banken har gitt meg mange muligheter, og det er nok derfor det er så mange i Sparebanken Øst som har vært her lenge – fordi folk trives på jobb! Det genererer også fornøyde og lojale kunder.