Betaling

Det skal være enkelt å bruke banken i hverdagen. Kom i gang med våre tjenester.

Sperre kort

Mistet eller frastjålet bankkortet? Trenger du å sperre eller rebestille kortet, kan du enkelt gjøre dette selv i nett- eller mobilbanken.

Sånn sperrer du kortet selv

Regninger gjort enkelt

  • Avtalegiro
    • AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk trekk av regninger fra din konto på forfallsdato. Du slipper å fylle ut konto- og KID-nummer. Det er enkelt, kjapt og effektivt. Kan fint kombineres med eFaktura.

      Se Ofte stilte spørsmål for mer informasjon

  • eFaktura
    • eFaktura er en tjeneste der du får regningen rett i nettbanken i stedet for i posten. Bruker du flere nettbanker, vises eFakturaene dine alle steder. Du kan få varsel på e-post når du mottar en ny eFaktura.

      Se Ofte stilte spørsmål for mer informasjon

Ofte stilte spørsmål

  • Hva er SWIFT/BIC-koden til Sparebanken Øst?
    • SAOENO22XXX

  • Hva er IBAN?
    • IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.

      Finn ditt IBAN-nummer

  • Hvor finner jeg Årsoppgavene?
    • Årsoppgavene finner du under Arkiv og Søk i dokumenter. Velg dokumenttype Årsoppgaver. Legg inn fra-til-dato og trykk på «Vis dokumenter».

  • Må jeg alltid signere betalinger på nett?
    • I alle land innenfor EU må du etter innføring av nye regler (PSD2) signere dine betalinger på nett. Signering gjør du med BankID eller BankID på mobil. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før.

      Fra innføring av de nye reglene 14. September 2019 kan det ta inntil 18 måneder før alle nettbutikker i EU har dette på plass. I den perioden vil det derfor nettsider som ikke krever signering av en betaling.

  • Kan banken bekrefte at en betaling er lagt opp til forfall?
    • Du kan i nett- og mobilbank finne betalinger i forfallsmappen.

      Hvis du har lagt til en betaling som skal trekkes fra Sparebanken Øst sin konto via en annen bank kan du  se betalingen  i nettbanken til Sparebanken Øst

      Vi (Sparebanken Øs)t kan ikke se betalinger du har lagt inn via andre banker før de er utførte.

  • Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du Fast betaling/overføring, deretter Opprett ny fast betaling. Fyll inn feltene og trykk utfør.

  • Hvordan kan jeg opprette fast overføring mellom egne konti?
    • Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Fast betaling/overføring i menyen, deretter Faste overføringer. Klikk på knappen Opprett ny fast betaling.
      Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan selv velge hvor ofte oppdraget skal utføres.

  • Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto?
    • Du kan utføre disse endringene i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i menyen. Hent opp ønsket eFaktura og klikk på pil, klikk på Vis detaljer/Endre avtale. Husk å lagre endringen.

  • Hvordan bekrefter jeg en betaling?
    • Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.

      Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

      Bekrefte betaling - FAQ 1 av 3 Bekrefte betaling - FAQ 2 av 3

      Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

      Bekrefte betaling - FAQ 3 av 3

  • Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
    • På grunn av strengere krav  til signering gitt i PSD2 må  du signere flere betalinger  enn tidligere. Som f.eks e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

  • Når går betalinger til andre banker i Norge?
    • Betalinger og overføringer mellom kontoer i norske banker gjøres 5 ganger i døgnet. Det går ingen overføringer mellom banker i helger og helligdager.

      Disse oppgjørene/avregningene har følgende tidsfrister:

      Tidspunkt for ferdig oppgjør Tidsfrist for kunder Straksbetaling
      07:00 00:00 00:30
      10:30 08:45*
      12:30 10:00 10:30
      15:00 11:30 12:00
      17:00 14:00** 14:00

      * personkunder kl. 08:15
      ** personkunder kl. 13:30

  • Hvor mye kontanter kan jeg ta ut i banken?