Betaling

Det skal være enkelt å bruke banken i hverdagen. Kom i gang med våre tjenester.

Sperre kort

Mistet eller frastjålet bankkortet? Trenger du å sperre eller rebestille kortet, kan du enkelt gjøre dette selv i nett- eller mobilbanken.

Sånn sperrer du kortet selv

Regninger gjort enkelt

  • Avtalegiro
    • AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk trekk av regninger fra din konto på forfallsdato. Du slipper å fylle ut konto- og KID-nummer. Det er enkelt, kjapt og effektivt. Kan fint kombineres med eFaktura.

      Se Ofte stilte spørsmål for mer informasjon

  • eFaktura
    • eFaktura er en tjeneste der du får regningen rett i nettbanken i stedet for i posten. Bruker du flere nettbanker, vises eFakturaene dine alle steder. Du kan få varsel på e-post når du mottar en ny eFaktura.

      Se Ofte stilte spørsmål for mer informasjon

Ofte stilte spørsmål

  • Hva er SWIFT/BIC-koden til Sparebanken Øst?
    • SAOENO22XXX

  • Hva er IBAN?
    • IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.

      Finn ditt IBAN-nummer

  • Hvor finner jeg Årsoppgavene?
    • Årsoppgavene finner du under Arkiv og Søk i dokumenter. Velg dokumenttype Årsoppgaver. Legg inn fra-til-dato og trykk på «Vis dokumenter».

  • Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du Fast betaling/overføring, deretter Opprett ny fast betaling. Fyll inn feltene og trykk utfør.

  • Hvordan kan jeg opprette fast overføring mellom egne konti?
    • Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Fast betaling/overføring i menyen, deretter Faste overføringer. Klikk på knappen Opprett ny fast betaling.
      Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan selv velge hvor ofte oppdraget skal utføres.

  • Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto?
    • Du kan utføre disse endringene i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i menyen. Hent opp ønsket eFaktura og klikk på pil, klikk på Vis detaljer/Endre avtale. Husk å lagre endringen.

  • Hvordan bekrefter jeg en betaling?
    • Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.

      Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

      Bekrefte betaling - FAQ 1 av 3 Bekrefte betaling - FAQ 2 av 3

      Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

      Bekrefte betaling - FAQ 3 av 3

  • Når går betalinger til andre banker i Norge?
    • Betalinger og overføringer mellom kontoer i norske banker gjøres 5 ganger i døgnet. Det går ingen overføringer mellom banker i helger og helligdager.

      Disse oppgjørene/avregningene har følgende tidsfrister:

      Tidspunkt for ferdig oppgjør Tidsfrist for kunder Straksbetaling
      07:00 00:00 00:30
      10:30 08:45*
      12:30 10:00 10:30
      15:00 11:30 12:00
      17:00 14:00** 14:00

      * personkunder kl. 08:15
      ** personkunder kl. 13:30

  • Hvor mye kontanter kan jeg ta ut i banken?