Betale

Det skal være enkelt å bruke banken i hverdagen. Kom i gang med våre tjenester.

Sperre kort

Mistet eller frastjålet bankkortet? Trenger du å sperre eller rebestille kortet, kan du enkelt gjøre dette selv i nett- eller mobilbanken.

Sånn sperrer du kortet selv

Regninger gjort enkelt

  • Avtalegiro
    • AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk trekk av regninger fra din konto på forfallsdato. Du slipper å fylle ut konto- og KID-nummer. Det er enkelt, kjapt og effektivt. Kan fint kombineres med eFaktura.

      Se Ofte stilte spørsmål for mer informasjon

  • eFaktura
    • eFaktura er en tjeneste der du får regningen rett i nettbanken i stedet for i posten. Bruker du flere nettbanker, vises eFakturaene dine alle steder. Du kan få varsel på e-post når du mottar en ny eFaktura.

      Se Ofte stilte spørsmål for mer informasjon

  • Vipps eFaktura
    • Vipps eFaktura er regninger som bedrifter kan sende ut for å gjøre livet enkelt for deg! Vipps eFaktura havner i appen og kan betales med en gang, helt uten kid og kontonummer. Du får full oversikt over hva, når og til hvem du har betalt.

      Hvordan sette opp Vipps eFaktura

Ofte stilte spørsmål

  • Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?
    • SAOENO22XXX

  • Hva er IBAN?
    • IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.

  • Hvor finner jeg Årsoppgavene?
    • Årsoppgavene finner du under Arkiv og Søk i dokumenter. Velg dokumenttype Årsoppgaver. Legg inn fra-til-dato og trykk på Vis dokumenter.

  • Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du Fast betaling/overføring, deretter Opprett ny fast betaling. Fyll inn feltene og trykk utfør.

  • Hvordan kan jeg opprette fast overføring mellom egne konti?
    • Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Fast betaling/overføring i menyen, deretter Faste overføringer. Klikk på knappen Opprett ny fast betaling.
      Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan selv velge hvor ofte oppdraget skal utføres.

  • Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto?
    • Du kan utføre disse endringene i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i menyen. Hent opp ønsket eFaktura og klikk på pil, klikk på Vis detaljer/Endre avtale. Husk å lagre endringen.

  • Hvordan bekrefter jeg en betaling?
    • Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.

      Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

      Bekrefte betaling - FAQ 1 av 3 Bekrefte betaling - FAQ 2 av 3

      Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

      Bekrefte betaling - FAQ 3 av 3

  • Når går betalinger til andre banker i Norge?
    • Betalinger og overføringer mellom kontoer i norske banker gjøres 5 ganger i døgnet. Det går ingen overføringer mellom banker i helger og helligdager.

      Disse oppgjørene/avregningene har følgende tidsfrister:

      Tidspunkt for ferdig oppgjør Tidsfrist for kunder Straksbetaling
      07:00 00:00 00:30
      10:30 08:45*
      12:30 10:00 10:30
      15:00 11:30 12:00
      17:00 14:00** 14:00

      * personkunder kl. 08:15
      ** personkunder kl. 13:30

  • Hvor mye kontanter kan jeg ta ut i banken?
    • Du kan ta ut inntil kr. 20.000,- i kontanter på de kontorene der vi har kasse. Skal du ta ut et høyere beløp, så må dette bestilles 2-3 virkedager før.