BankID-app

Raskere, enklere og sikrere innlogging med BankID-app
  • Alltid kodebrikken i lomma
  • Økt sikkerhet mot svindel
  • Raskere og mer brukervennlig
  • Rustet for fremtiden

Last ned fra App Store Last ned fra Google play
Slik kommer du i gang

Hva er så bra med BankID app?

Innlogging med BankID-app enklere, raskere og tryggere. Med appen kan du logge inn i offentlige tjenester og banker, signere dokumenter elektronisk og bekrefte netthandel. Du slipper å lete frem kodebrikken eller vente til du kommer hjem fordi du ikke har den med. Appen har ingen kostnad – den krever kun datatrafikk, noe som også gjør den mer stabil.

BankID med app er trygt fordi telefonen er beskyttet med en kode, du får bedre informasjon om hvor du logger inn, og det er enkelt å avbryte dersom noe ikke stemmer. Om du bytter telefon eller mobiloperatør, trenger du kun å laste ned BankID-app på ny telefon og aktiver den med appen på din gamle telefon, så er du klar. BankID og BankID-appen er ett felles samarbeid mellom alle norske banker.

Fremover blir BankID-opplevelsen enda raskere og bedre, når du stadig flere steder kan bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode i BankID-appen

Husk å spare på kodebrikken

Du trenger den når du bytter mobiltelefon, for eksempel. På sikt vil appen erstatte kodebrikken fullstendig.

ID-sjekk støttes foreløpig ikke av Sparebanken Øst.

Ofte stilte spørsmål om BankID

Glemt passord til BankID

Har du glemt passord til BankID kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:

  1. Velg «BankID» på påloggingssiden
  2. Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
  3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
  4. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».

Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.

Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app?

Nei, den må du beholde. Kodebrikken vil du trenge hvis du mister eller kjøper ny telefonen og vil aktivere appen på nye telefonen.

Les mer og last ned appen

Hva bør jeg gjøre hvis telefonen blir stjålet eller mistet?

Kontakt kundesenteret for å sperre BankID-appen (og biometri). Aktiver deretter BankID-appen på ny enhet med din BankID-kodebrikke.

Hvordan aktivere BankID-appen?

Slik aktiverer du BankID-appen med kodebrikke som metode
https://bankid.no/hjelp-bankid-app/aktivering-med-kodebrikke

Slik aktiverer du BankID med BankID på mobil
https://bankid.no/hjelp-bankid-app/aktivering-med-bankid-paa-mobil

Hvordan logger jeg inn i nettbanken med BankID-app?

Velg BankID

Legg inn ditt fødselsnummer, bruk BankID-app og ditt personlig passord.
Hvis du ikke ser valget BankID-app, så klikker du på «Velg annen BankID».  Velg deretter BankID-app.

Du kan bruke BankID fra en annen bank.

Når slutter BankID på mobil å fungere?

Utfasingen av BankID på mobil starter gradvis fra 1. september 2022.

Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Det betyr at dersom du bytter mobiloperatør, får nytt SIM-kort eller får problemer med BankID på mobil så får du ikke bestilt nytt sertifikat og BankID på mobil vil slutte å fungere. Da anbefales du å gå over til å bruke BankID appen.

Når ditt sertifikat utløper kan du se i nettbanken. BankID-oversikt