Bankkort

Bankkort eller debetkort er den mest vanlige måten å betale på i butikk.

Bankkort Sparebanken ØstHer finner du det betalingskortet du trenger, både med og uten legitimasjon. Bestill i nettbanken og du mottar kortet i løpet av en uke.
Bestill bankkort

Velg kortet som passer for deg

  • Østkort
  • Østkort Uten
  • Øst Gullkort
  • Kort for barn og ungdom

Slik aktiverer du kortet

Før kortet kan brukes til netthandel eller kontaktløst i butikk må du aktivere kortet. Det gjør du ved å ta i bruk kortet med chip og PIN-kode i butikk. Du kan også aktivere kortet for netthandel i nett- eller mobilbanken. Da velger du «Aktiver kort» fra kortoversikten.

Lagrede kortopplysninger

Du har sikkert registrert bankkortet ditt i flere apper og nettsteder. Ved fornyelse av bankkortet vil kortinformasjonen oppdateres automatisk, hvis du ikke har reservert deg. Dette gjelder for apper og nettsteder som har en avtale med Visa og du har lagret kortinformasjon for fremtidige betalinger.

18. oktober 2019
Aktuelt

Når er det greit å gi barnet ditt eget kort?

Foreldre blir stadig presset på å gi barnet ukelønn, mobiltelefon og eget bankkort. Grensen for når dette er vanlig blir stadig lavere.

Les mer

Spørsmål og svar

Bankkortet virker ikke eller ble slukt ved 1. gangs bruk

Bankkortet må aktiveres i nettbank før bruk. Dersom kortet blir slukt i en minibank, må du melde ifra til oss om dette slik at kortet kan sperres. Du kan så bestille et nytt kort i nettbanken, men husk å aktivere dette før bruk.

Fungerer Øst Gullkort i utlandet og på nett?

Øst Gullkort er ikke ett kredittkort, men ett debetkort med innvilget kreditt på kontoen det er knyttet opp mot. Det betyr at dersom den du skal betale til i utlandet eller på nettet krever kredittkort kan ikke dette kortet brukes. Det gjelder i svært få tilfeller som f.eks enkelte bilutleie firmaer og hoteller i USA.

Glemt PIN-koden til bankkortet

Du finner PIN-koden til kortet ditt i nett- og mobilbanken.

  • I menyen velg «Kort» og «Vis PIN-kode»
  • Legg til sikkerhetskoden og kortets gyldighets dato
  • Klikk på «Vis PIN»
Hva bør jeg tenke på når jeg bruker bankkortet?
  • Skriv aldri ned PIN-koden din
  • Skjul PIN-koden ved inntasting på minibank eller betalingsterminal
  • Ikke la noen andre hjelpe til med minibankuttak
  • Hvis kortet blir slukt, sperr det
  • Ikke gi fra deg kort på restaurant og lignende
  • Kontroller alle regninger for sum og valuta før signering
Hva er kontaktløs betaling og hvordan fungerer det?

Kontaktløs betaling er betaling med bankkort uten at kortet må dyttes inn i betalingsterminalen eller taste PIN-kode på mindre beløp. Populært kalt «tæpping».

Når du skal betale plasserer du kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip og grønn lys indikerer at kortet er ferdig lest. Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm.

Ved beløp over 500 kroner må du taste PIN-kode. I tillegg kan kortinnehaver enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.

Fra 1. januar 2020 tilbyr alle butikker i Norge kontaktløs betaling.

Det er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.

Hva er Visa Secure?

Visa Secure er en sikkerhetsløsning utarbeidet av Visa for å sikre deg som handler på internett. For din sikkerhet må du identifiserer deg for å bekrefte kjøpet ditt. Du velger selv metoden du ønsker å identifisere deg med: BankID på mobil eller BankID med kodebrikke. Alle kjøp innenfor EU/EØS over 30 Euro må bruke sterk autentisering, som Visa Secure er.

Tidligere het dette Verified by Visa.

Hva gjør jeg dersom bankkortet mitt blir stjålet eller mistet?

Da må kortet sperres. Slik gjør du det:

  1. Logg inn i nett- eller mobilbanken
  2. Velg «Kort» og «Kortoversikt» i menyen
  3. Trykk på pilen til høyre for kortet
  4. I menyen som kommer opp kan du sperre og bestille nytt kort, i tillegg til å sette regionsperre og hente PIN-kode
  5. Du kan da velge om kortet skal sperres permanent eller midlertidig.
Hva gjør jeg ved mistanke om misbruk av bankkortet?
  • Kortet må sperres: Det kan du gjøre selv i nett- eller mobilbanken.
  • Forholdet må politianmeldes
  • Fyll ut egenerklæringsskjemaet (se nedenfor). Både kopi av politianmeldelsen og egenerklæringen sendes til Sparebanken Øst, Pb 67, 3301 Hokksund eller til oest.reklamasjon@tietoevry.com

Reklamasjonsskjema for kort – egenerklæring (PDF)

Hva skjer ved utløpsdato på bankkortet?

Kortet er gyldig hele utløpsmåneden og fornyelse blir sendt automatisk per post første halvdel av utløpsmåneden.

Hvilke tjenester kan ha lagret min kortinformasjon?

Det kan være ulike tjenester du benytter som f.eks Vipps, Apple ID, Google Play, Spotify, Netflix, TV 2 Sumo, lydboktjenester, VY, nettbutikker mm.

Hvor finner jeg PIN-koden til bankkortet?

Du finner PIN-koden til kortet i nett- og mobilbanken. Velg «Kort» og «Vis PIN».

Hvor mye kan jeg ta ut fra minibanken?

Det avhenger av hvilket bankkort du har.

Uttak fra minibank i Norge:

  • Lommepengekortet: 700 kroner på 7 dager
  • YoungBank 13 og 15: 5.000 kroner på 3 dager
  • Alle øvrige bankkort: 9.900 kroner per dag
Hvordan aktiverer jeg bankkortet?

Bruk kortet med chip og PIN-kode i butikk eller aktiver kortet fra nett- eller mobilbanken:

  1. Gå du til «Kortoversikten»
  2. Velg det aktuelle kortet
  3. Der vil du se valget «Aktivere kort»

Når kortet er aktivert kan det brukes kontaktløst og til netthandel.

Husk å signere kortet hvis det ikke er bilde av deg på baksiden.

Aktivere kort i nettbanken

Hvordan avslutter jeg bankkortet?

Du kan enten sende kortet til oss i posten eller makulere det selv og gi beskjed med hvilket kortnummer som skal avsluttes.

Send sikker melding i nettbanken

Hvordan betaler jeg kontaktløst?

Kontaktløs betaling kan kun brukes med kort og betalingsterminaler som har symbolet for dette. Kortet må være brukt én gang med chip og kode før kontaktløs betaling blir mulig.

  1. Legg kortet inntil kontaktløsmerket.
  2. For beløp under 500 kr må du som regel ikke taste PIN-koden.
  3. Når du hører et pip, er betalingen utført.
Hvordan får jeg sperret kortet mitt?

Du kan sperre kortet ditt i både nett- og mobilbanken.
Se hvordan her.

Eller du kan ringe kundeservice på (+47) 33 51 38 55

Hvordan reserverer jeg meg mot automatisk oppdatering av kortinformasjon?

Du kan reservere deg ved å sende en sikker melding fra nett- og mobilbanken eller ved å kontakte kundeservice.

Send sikker melding i nettbanken

Hvorfor bør jeg legge inn regionsperre på kortet?

Ved å legge inn regionsperre på kortet ditt, så setter du selv begrensninger på hvor i verden kortet ditt kan brukes.
Da minsker risikoen for misbruk av kortet. Dette gjør du enkelt selv i nett- og mobilbanken.

Jeg tror jeg har blitt svindlet, hva gjør jeg?

Har du oppdaget at beløp er trukket fra kontoen din uten at du kjenner det igjen?

Det første du må gjøre er å sperre kortet. Det kan du selv gjøre i både nettbanken og mobilbanken, eller ved å ringe kundesenteret på 33 51 38 55.

Etter at kortet er sperret bør du ta kontakt med banken slik at vi kan hjelpe deg.

Her finner du skjema fra reklamasjoner i forbindelse med kortet

Må jeg alltid signere betalinger på nett?

I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere dine betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID eller BankID på mobil. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før. Dette er som ett ledd i innføringen av PSD2 regelverket.

Dette gjelder på beløp over 30 Euro eller akkumulert grense eller antall transaksjoner.

Dersom ikke nettbutikken har tilpasset sine betalingssystemer vil betalingen bli avvist.