Bankkort

Bankkort eller debetkort er den mest vanlige måten å betale på i butikk.

Bankkort Sparebanken ØstHer finner du det betalingskortet du trenger, både med og uten legitimasjon. Bestill i nettbanken og du mottar kortet i løpet av en uke.
Bestill bankkort
Se priser for bankkort

Velg kortet som passer for deg

  • Østkort
    • Vårt mest populære kort

      • Kan brukes i minibanker og butikker i hele verden
      • Kan brukes på Internett og i apper (f.eks. Vipps, Brakar, Vy)
      • Har kontaktløs betaling
      • Har både BankAxept og VISA
      • Er gyldig i 3 år og fornyes automatisk
      • Har ikke legitimasjon
  • Østkort Uten
      • Kan brukes i minibanker og butikker i hele verden
      • Kan ikke brukes til netthandel, i apper (f.eks. Vipps, Brakar, Vy) eller automater.
      • Har kontaktløs betaling
      • Har både BankAxept og VISA
      • Er gyldig i 3 år og fornyes automatisk
      • Mulighet for legitimasjon ved oppmøte på ett av våre kontorer
  • Øst Gullkort
    • Øst Gullkort er et debetkort med en innvilget kreditt inntil 45 dagers rentefri betalingsutsettelse. Øst Gullkort får du ved å snakke med en rådgiver i banken.

  • Kort for barn og ungdom
    • Lommepengekort for barn mellom 10 og 13 år, og ungdomskort for de mellom 13 og 17 år bestilles på youngbank.no

Slik aktiverer du kortet

Før kortet kan brukes til netthandel eller kontaktløst i butikk må du aktivere kortet. Det gjør du ved å ta i bruk kortet med chip og PIN-kode i butikk eller aktiver kortet for netthandel i nett- eller mobilbanken.

Automatisk oppdatering av kortinformasjonen

Du har sikkert registrert bankkortet ditt i flere apper og nettsteder.
Ved fornyelse av bankkortet må kortinformasjonen oppdateres for å unngå at tjenester stopper opp. Vi har nå lagt til rette for at kortinformasjonen oppdateres automatisk, så slipper du å gjøre dette selv. Gjelder apper og nettsteder som har en avtale med Visa om dette.
Du kan reservere deg om du ikke ønsker at oppdateringen skal skje automatisk.

Ofte stilte spørsmål

  • Hvordan får jeg sperret kortet mitt?
    • Du kan sperre kortet ditt i både nett- og mobilbanken. Du kan også ringe kundeservice på (+47) 33 51 38 55

  • Hvordan finner jeg PIN-koden til kortet mitt??
    • Den finner du i nett- og mobilbanken. Åpne menyen, velg «Kort» og «Kortoversikt» – i pilen til høyre velg deretter på «Vise PIN-kode».

  • Hvordan aktiverer jeg bankkort?
    • Kortet aktiveres i butikken ved bruk av chip og PIN-kode. Når kortet er aktivert kan det brukes kontaktløst og til netthandel. Du kan også aktivere kortet for netthandel i nett- eller mobilbanken. Finn kortet i kortoversikten og velg «Aktiver kort».

  • Problemer med å betale med kort i Vipps
    • Får du beskjed i Vipps om at «Noen kort er ikke støttet i alle butikker ennå» eller «Dette kortet er ikke tilgjengelig i denne butikken» når du skal betale i en nettbutikk eller app?

      Da er løsningen å velge kort som betalingsmåte direkte i nettbutikken eller appen du skal kjøpe noe fra. Altså at du ikke bruker Vipps for å gjennomføre betalingen.

      Årsaken er at Vipps har endret måten de prosesserer betalinger på, og vi jobber nå med løsning slik at du alltid kan bruke våre bankkort i Vipps igjen.

  • Hva er Visa Secure?
    • Visa Secure er en sikkerhetsløsning utarbeidet av Visa for å sikre deg som handler på internett. For din sikkerhet må du identifiserer deg for å bekrefte kjøpet ditt. Du velger selv metoden du ønsker å identifisere deg med: BankID på mobil eller BankID med kodebrikke. Alle kjøp innenfor EU/EØS over 30 Euro må bruke sterk autentisering, som Visa Secure er.

  • Må jeg alltid signere betalinger på nett?
    • I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere dine betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID eller BankID på mobil. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før. Dette er som ett ledd i innføringen av PSD2 regelverket.

      Dette gjelder på beløp over 30 Euro eller akkumulert grense eller antall transaksjoner.

      Dersom ikke nettbutikken har tilpasset sine betalingssystemer vil betalingen bli avvist.

  • Hvorfor bør jeg legge inn regionsperre på kortet?
    • Ved å legge inn regionsperre på kortet ditt, så setter du selv begrensninger på hvor i verden kortet ditt kan brukes.
      Da minsker risikoen for misbruk av kortet. Dette gjør du enkelt selv i nett- og mobilbanken.

  • Kan disponent av konto bestille kort?
    • Nei, en disponent av en konto kan ikke uten videre bestille eget kort.

  • Fungerer Øst Gullkort i utlandet og på nett?
    • Øst Gullkort er ikke ett kredittkort, men ett debetkort med innvilget kreditt på kontoen det er knyttet opp mot. Det betyr at dersom den du skal betale til i utlandet eller på internett krever kredittkort kan ikke dette kortet brukes. Det gjelder i svært få tilfeller som f.eks. enkelte bilutleie firmaer og hoteller i USA.

  • Hva er kontaktløs betaling og hvordan fungerer det?
    • Kontaktløs betaling er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.

      Når du skal betale plasserer du kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip og grønn lys indikerer at kortet er ferdig lest.
      Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm. Ved beløp over 500 kroner må man taste PIN-kode.

      I tillegg kan kortinnehaver enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.

  • Hvordan vet jeg om kortet har støtte for kontaktløs betaling?
    • På kortet vil det være et symbol som viser om kortet har støtte for kontaktløs betaling.

      Symbolet ser slik ut:

      Kontaktløs betaling indikator

  • Hvor kan en betale kontaktløst?
    • Du kan betale kontaktløst i de butikker som viser det kontaktløse symbolet:


      Fra 1. januar 2020 skal alle norske butikker tilby kontaktløs betaling, også kalt «tæpping».

  • Hvordan reserverer jeg meg mot automatisk oppdatering av kortinformasjon?
    • Du kan reservere deg ved å sende en sikker e-post fra nett- og mobilbanken eller ved å kontakte kundesenter.

  • Hvilke tjenester kan ha min kortinformasjon lagret?
    • Det kan være ulike tjenester du benytter som f.eks Vipps, Apple ID, Google Play, Spotify, Netflix, TV 2 Sumo, lydboktjenester, VY, nettbutikker mm.