ID-tyveri og nettsvindel

Vi er opptatt av at banksystemene skal være trygge å bruke, men du har også et ansvar for å beskytte deg selv mot svindel

Tilgangen til informasjon, varer og tjenester på nett har gjort det enklere for svindlere å ramme uskyldige mennesker. Den beste beskyttelsen mot nettsvindel er å lære litt om hvordan man blir lurt.

Dette er viktig:

  • Banken vil aldri be deg om passord eller kode
  • Ikke la andre bruke din BankID eller BankID på mobil
  • Vær på vakt og skeptisk når ukjente tar kontakt
  • Ikke oppgi konto eller kortnummer der det ikke er nødvendig
  • Se opp for e-post og sms som ber om personlige opplysninger
  • Oppbevar aldri kort og koder på samme sted
  • Beskytt datamaskinen med antivirusprogrammer etc.
  • Beskytt alltid PIN-koden når du handler eller tar ut penger fra minibank
  • Oppbevar pass og andre viktige, personlige papirer på et smart sted hjemme

Identitetstyveri er en av verdens raskest voksende former for kriminalitet. Frende tilbyr ID-sikring inkludert i innboforsikringen, uten ekstra kostnad.

Nyttige lenker om nettsikkerhet:

Ikke gi fra deg din BankID – ikke til noen
Informasjon om ID-tyveri (norsis.no)
Min ID er misbrukt (norsis.no)
Sikre PC-en din (sikkert.no)
Råd mot nettsvindel (forbrukerrådet)
Nettvett og nettbank (nettvett.no)
ID-tyveri – Hvor flink er du til å forebygge (idtyveri.no)
Informasjonssikring (norsis.no)
BankID (bankid.no)

Oppdatering av kundeopplysninger

Kunder med nettbank eller mobilbank må svare på spørsmål to ganger i året.

Dette spør vi om