ID-tyveri og nettsvindel

Vi er opptatt av at banksystemene skal være trygge å bruke, men du har også et ansvar selv for å beskytte deg mot svindel

Banken vil aldri sende e-post eller SMS med lenker hvor vi ber om passord eller kode.

Dessverre opplever vi fra tid til annen forsøk på svindel rettet mot kundene våre. Svindlerne prøver lure til seg koder, passord og sensitive opplysninger. Her får du vite mer om metodene og hva du bør gjøre. Den beste beskyttelsen mot nettsvindel er å lære/vite litt om hvordan man kan bli lurt.

Slik beskytter du deg mot svindel

Husk at banken, politiet eller andre seriøse aktører vil aldri be deg om passord eller kode.

  • Vern om passord, koder, mobilen og andre digitale enheter du har for å benytte BankID.
  • Ikke gi fra deg BankID-passordet eller les opp koder fra kodebrikken til noen, heller ikke familie, banken eller politiet.
  • Ikke trykk på lenker du mottar på epost eller SMS som krever at du taster inn BankID-passord og koder. Besøk hjemmesiden til de som tar kontakt for å undersøke om henvendelsen er reell.
  • Oppbevar kodebrikken din sikkert og forsvarlig, slik at andre ikke kan bruke den. Brikken skal ikke ligge åpent tilgjengelig for andre.
  • Beskytt pc med antivirusprogram, hold programvare oppdatert og bruk oppdatert nettleser
  • Ikke bruk det samme passordet på alle dine innlogginger, og sørg for å bytte jevnlig

Identitetstyveri er en av verdens raskest voksende former for kriminalitet. Frende Forsikring tilbyr ID-sikring inkludert i innboforsikringen, uten ekstra kostnad.

Svindelmetoder

  • Telefonoppringning
    • Falske telefonoppringninger er en mye brukt metode blant svindlerne. De utgir seg eksempelvis for å være fra seriøse aktører, som politiet eller banken. Svindlerne snakker gjerne godt norsk og oppleves veldig serviceinnstilte og tillitsvekkende De spiller gjerne på at det haster og at du risikerer å tape pengene dine om du ikke tar i mot hjelpen de tilbyr.

      Ved svindelforsøk på telefon kan svindlerne for eksempel fortelle deg at det er oppdaget mistenkelig aktivitet på din konto eller kort, eller at kontoen din er sperret fordi noen forsøker å svindle deg. Videre ber de deg oppgi sensitiv informasjon slik at de kan hjelpe deg med å få stoppet svindelen.

      Ikke oppgi sensitiv informasjon som kortnummer, BankID-passordet, eller koder fra kodebrikken til noen. Heller ikke til familie, banken eller politiet.

  • E-post
    • Falske e-poster er mye brukt av svindlere. Svindleren er ute etter å få tak i sensitiv informasjon og e prøver å lure deg ved at e-posten du mottar ser ut som den kommer fra en avsender du kjenner eller en seriøs aktør som for eksempel posten, banken, kredittkort-utsteder eller BankID.

      I slike falske eposter kan du få beskjed om at kortet ditt er blokkert, BankID er sperret eller at du må verifisere informasjon som telefonnummer eller epost. Trykker du på linken kommer du gjerne til et falsk nettsted opprettet av svindlerne. Der får du beskjed om å taste inn sensitiv informasjon, for eksempel kortnummer og utløpsdato, passord, eller kode fra kodebrikken. Dette vil svindlerne benytte for å svindle til seg penger fra kontoen din.

      Ikke trykk på lenker du mottar på epost som krever at du taster inn kortnummer, BankID-passord og koder. Besøk hjemmesiden til de som tar kontakt for å undersøke om henvendelsen er reell.

  • SMS/tekstmelding
    • Falske SMS er mye brukt av svindlere. Svindleren er ute etter å få tak i sensitiv informasjon og e prøver å lure deg ved at SMS  du mottar ser ut som den kommer fra en avsender du kjenner eller en seriøs aktør som for eksempel posten, banken, kredittkort-utsteder eller BankID.

      I slike falske SMS kan du få beskjed om at kortet ditt er blokkert, BankID er sperret eller at du må verifisere informasjon som telefonnummer eller epost. Trykker du på linken kommer du gjerne til et falsk nettsted opprettet av svindlerne. Der får du beskjed om å taste inn sensitiv informasjon, for eksempel kortnummer og utløpsdato, passord, eller kode fra kodebrikken. Dette vil svindlerne benytte for å svindle til seg penger fra kontoen din.

      Ikke trykk på lenker du mottar på SMS som krever at du taster inn kortnummer, BankID-passord og koder. Besøk hjemmesiden til de som tar kontakt for å undersøke om henvendelsen er reell.

Utsatt for svindel eller klikket på lenke?

Hvis du har klikket på lenke eller oppgitt kortnummer, passord eller koder til andre er det viktig at du umiddelbart sperrer kort og BankID. Dette kan du selv gjøre i nett- eller mobilbank eller vi kan hjelpe deg. Uansett ber vi deg snarest ta kontakt med oss på telefon (+47) 33 51 38 55.

Slik sperrer du:

  • Bankkortet
    • Du kan sperre kortet ditt i både nett- og mobilbanken. Eller du kan også ringe kundeservice på (+47) 33 51 38 55

  • BankID
    • Hvis du mistenker at BankID passordet er kjent for andre eller mister telefonen med BankID-appen, må du sperre BankID så fort du kan. Det kan du gjøre selv i nettbanken eller du ringe (+47) 33 51 38 55

Oppdatering av kundeopplysninger

Kunder med nettbank eller mobilbank må svare på spørsmål to ganger i året.

Dette spør vi om