BankID

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett.

BankID på mobil

BankID på mobil er like sikkert som vanlig BankID med brikke og enda enklere å bruke. Aktiverer du BankID på mobil, slipper du å bruke kodebrikken. Du må ha BankID med kodebrikke og passord før du kan opprette BankID på mobil.

Logg inn og bestill BankID på mobil

BankID med brikke

Kodebrikken forbindes ofte med BankID, og er den mest vanlige. Men som du ser ovenfor finnes det flere måter å bruke BankID enn kodebrikken for å logge inn og signere på nett.

BankID får du ved å henvende deg i banken og tar med pass for skanning. Hos oss er det kun mulig å signere lånedokumenter med BankID med kodebrikke.

BankID for ungdom

For å opprette BankID for ungdom mellom 15 og 18 år må den mindreårige ha nettbankavtale og begge foreldre/verger må avtale tid på et kontor for å signere på BankID-avtalen. Den mindreårige må også signere på samme avtale. Alle 3 må ha med seg pass som legitimasjon, men dere trenger ikke komme samtidig. Når BankID-avtalen er signert kan den mindreårige aktivere BankID på kodebrikken sin fra pålogget nettbank.

Noen sikkerhetsregler:

  • Sikkerhetskortet er personlig og må oppbevares utilgjengelig for andre
  • Skriv ikke ned eller oppgi ditt personlige passord til noen
  • Sikkerhetsbrikken og passord i kombinasjon med fødselsnummer er din legitimasjon på nett. Dette må du ikke gi fra deg slik at andre bruker din brikke for å legitimere seg som deg.
  • Tapt sikkerhetskort må sperres snarest

Ofte stilte spørsmål

  • Min BankID er sperret. Hva gjør jeg?
    • For å åpne en sperret BankID må du:

      1. Sende sikker e-post fra innlogget nettbank. Logg deg inn i nettbanken uten BankID
      2. Du vil motta et engangspassord på e-post
      3. Logg deg inn i nettbanken med BankID og du får mulighet til å endre til et selvvalgt passord

      Får du ikke logget deg inn i nettbanken, må du komme innom oss i banken og fremvise legitimasjon.
      Hvis BankID er utløpt eller tilbakekalt, kan du selv åpne BankID i nettbanken sin.

      Hvis ikke du eller banken har sperret din BankID, men du har tastet feil passord flere ganger kan du bruke «Glemt passord» på pålogging til nettbanken for å bestille nytt passord og aktivere din BankID.

      For BankID på mobil må du aktivere på nytt i nettbanken.

  • Kan jeg betale med BankID?
    • Du kan ikke betale med BankID på nett, kun signere.

  • Hva betyr det når jeg får en BankID feilkode?
    • BID 1439: 
      Feil kode i engangskodefeltet er lagt inn for mange ganger, kodebrikken er da blitt sperret. For å åpne sperring må du logge på nettbanken uten BankID og sende en sikker e-post.

      Får du andre feilkoder kan du først prøve på nytt etter litt tid for å se om problemet løste seg selv. Dersom det ikke løser seg er det fint om du noterer ned feilkoden og tar kontakt med kundesenteret.

  • Hva er BankID?
    • BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Kodebrikken til nettbanken er ikke BankID. Personnummer, kodebrikke og et personlig passord i kombinasjon utgjør BankID.

  • Jeg vil sperre BankID/BankID på mobil. Hva gjør jeg?
    • Logg deg på nettbanken og velg BankID-oversikt i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler. Herfra kan du sperre din BankID.

  • Hvordan kan jeg endre BankID-passord?
    • BankID

      Bruk «Glemt passord» muligheten ved pålogging til nettbanken.

      BankID på mobil

      Bestill BankID på mobil på nytt fra nettbanken. Logg inn enten med passord og kode eller BankID fra Sparebanken Øst. Velg BankID i menyen og bestill BankID på mobil.

  • Hvordan logger jeg på med BankID?
    • Du må først bestille BankID i nettbanken. Når det er gjort, vil du motta et engangspassord på e-post. Lag deretter et personlig passord som du bruker sammen med kodebrikken ved innlogging.

      1. Gå til pålogging nettbank
      2. Velg BankID
      3. Skriv inn ditt fødselsnummer 11 siffer og trykk på pilen
      4. Skriv inn koden fra kodebrikken
      5. Skriv inn engangspassord mottatt på e-post. Skill mellom store og små bokstaver. Trykk på pilen for å gå videre
      6. Lag et nytt personlig passord, og trykk på pilen for å gå videre
      7. Nettbanken bekrefter at passordbytte er utført. Trykk på pilen for å komme inn i nettbanken.
      8. Passordet er endret
  • Hvordan bestiller jeg BankID?
    • Det gjør du i nettbanken. Klikk på Bestille BankID i menyen.  Velg deretter «Bestill» og følg instruksjonene.

  • Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?  
    • Det gjør du fra nettbanken. Klikk på Bestille BankID i menyen.  Velg deretter «Bestill» ved feltet BankID på mobil og følg instruksjonene.

  • Hvordan få BankID for ungdom mellom 15 og 18 år?
    • Når ungdom mellom 15-18 år skal inngå BankID avtale må det innhentes samtykke fra vergene.

      For å opprette BankID må:

      1. Vergene være kunder eller må opprettes som kunder.
      2. Vergene og ungdommen må være legitimert med pass som fortsatt er gyldig. Hvis ikke må gyldig pass fremvises ved personlig oppmøte.
      3. Ungdommen må ha egen nettbankavtale.
      4. Avtale om BankID for kunder under 18 år må signeres av vergene og ungdommen.
      5. Når avtalen er opprettet kan ungdommen bestille BankID fra egen nettbank.