BankID på mobil
BankID på mobil er mye enklere å bruke og like sikkert som med kodebrikke. Kan brukes til digital signering av avtaler, identifisering (pålogging) og netthandel.
Du bestiller BankID på mobil i nettbanken. Du må ha kodebrikke og passord for å opprette BankID på mobil.
Logg inn og bestill BankID på mobil
Selv om du ønsker å bruke BankID på mobil, må du sørge for å ta godt vare på kodebrikken din. Den vil du trenge dersom du av ulike årsaker må fornye din BankID på mobil.
BankID med brikke
Kodebrikken forbindes ofte med BankID, og er den mest vanlige. Men som du ser ovenfor finnes det flere måter å bruke BankID enn kodebrikken for å logge inn og signere på nett.
BankID bestiller du selv i nettbanken. Logg inn med passord og kode for å bestille BankID.
BankID for ungdom
For å opprette BankID for ungdom mellom 15 og 18 år må den mindreårige ha nettbankavtale og begge foreldre/verger må signere på BankID-avtalen. Den mindreårige må også signere på samme avtale. Alle 3 må ha med seg pass som legitimasjon, men dere trenger ikke komme samtidig. Signering av avtalen må skje på ett av våre kontorer. Når BankID-avtalen er signert kan den mindreårige aktivere BankID på kodebrikken sin fra pålogget nettbank.
Noen sikkerhetsregler:
- Sikkerhetskortet er personlig og må oppbevares utilgjengelig for andre
- Skriv ikke ned eller oppgi ditt personlige passord til noen
- Sikkerhetsbrikken og passord i kombinasjon med fødselsnummer er din legitimasjon på nett. Dette må du ikke gi fra deg slik at andre bruker din brikke for å legitimere seg som deg
- Tapt sikkerhetskort må sperres snarest