BankID

BankID er en personlig og sikker digital legitimasjon

Du bruker BankID når du logger deg inn i ulike digitale tjenester, signerer dokumenter og bekrefter kjøp på nett/i app.

Slik skaffer du deg BankID

BankID bestiller du selv i nettbanken. Du må ha en aktiv konto, være over 18 år og være legitimert med pass i banken.
Bestill BankID i nettbanken

Bruk av BankID

Når du skal bruke BankID gjør du det enten med app eller kodebrikke.

BankID-app

Last ned og aktiver BankID-appen for iOS eller Android på din mobil. Da trenger du kun denne appen + ditt personlige passord. Alltid tilgjengelig og enkel å bruke.
Hva er bra med BankID app?

Kodebrikke

Kodebrikken får du av banken når du bestiller tilgang til nettbanken. Har du bestilt BankID, kan du bruke engangskoder fra den samme kodebrikken + ditt personlige passord når du skal bruke BankID.

BankID for ungdom

Er du mellom 15 og 18 år må du og begge dine foreldre eller verger signere en BankID-avtale på ett kontor før det kan bestilles i nettbanken.
Kontakt kunderådgiver

Tema rundt BankID

  • Glemt passord eller blokkert BankID
  • Slik logger du inn med BankID første gang
  • BankID på mobil

Pass på din BankID

Sperr BankID
Hvis du mistenker at BankID passordet er kjent for andre eller mister telefonen med BankID-appen, må du sperre BankID så fort du kan. Det kan du gjøre selv i nettbanken eller du ringe 33 51 38 55.

Din digitale legitimasjon
BankID like personlig som passet ditt og like bindende som din håndskrevne signatur. Å dele BankID er som å gi fra seg passet eller et blankt ark med signaturen din på.

Ikke del passordet med andre
Selv ikke familiemedlemmer, banken din, politiet eller andre du stoler på. Velg et passord du ikke bruker noen andre steder. Bytt hvis du er usikker på om passordet ditt kan gjettes av andre.

Spørsmål og svar

Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app eller BankID på mobil?

Nei. Du trenger kodebrikken når du bytter mobiltelefon hvis du har lastet ned BankID-appen. Har du BankID på mobil må du ha kodebrikken hvis du bytter SIM-kort. Vi anbefaler at du tar i bruk BankID-appen. På sikt vil appen erstatte kodebrikken.

Les mer og last ned appen

Har jeg BankID?

Er du i tvil om du har BankID eller ikke, logg deg inn i nettbanken og klikk på BankID i menyen. Der ser du dine BankID-avtaler.

Hva er BankID?

BankID er en personlig og sikker digital legitimasjon. BankID like personlig som passet ditt og like bindende som din håndskrevne signatur.

Hva er kravet for å få BankID?
  • Du må være over 15 år
  • Du må ha norsk fødselsnummer
  • Du må ha nettbank med kodebrikke fra oss
  • Dersom du ble kunde etter 01.03.2007 må du være registrert med pass som legitimasjon. Ble du kunde etter 01.02.2018 må passet ha RFID-brikke.
  • Du må være registrert med egen e-post adresse og mobilnummer
  • Du må være eier av en aktiv konto i Sparebanken Øst
  • Ønsker du BankID på mobil må du ha telefon og SIM-kort som støtter dette
Hvor finner jeg detaljer og gyldighet for BankID

I nettbanken kan du se flere detaljer om din BankID avtale.

Du kan se status, når den ble bestilt, gyldig til, sist brukt og mange detaljer om sertifikatet.

  1. I hovedmenyen i nettbanken velg «BankID-oversikt«
  2. Velg hvilken BankID-avtale du ønsker å se flere detaljer på.
  3. Klikk på «Vis detaljer«
  4. Her kan du også sperre BankID-avtalene og bestille BankID og BankID på Mobil
Hvor kan jeg få hjelp med BankID?

På denne siden har vi samlet informasjon som kan være til hjelp.

Få hjelp til pålogging

Hvordan bestille BankID til barn under 18?

For å opprette BankID for ungdom mellom 15 og 18 år må den mindreårige ha en nettbankavtale og være legitimert med pass. Begge foreldre/verger og den mindreårige må signere en BankID avtale før BankID kan bestilles fra nettbanken. Avtalen kan signeres digitalt med BankID eller ved et av våre kontorer. Da må alle 3 ha med seg pass som legitimasjon.

Kontakt en kunderådgiver

Hvordan bestiller jeg BankID?

BankID bestiller du i nettbanken. Du må ha en aktiv konto, være over 15 år og ha legitimert med pass.

Er du mellom 15 og 18 år må du og begge dine foreldre eller verger signere en BankID-avtale før det kan bestilles i nettbanken.

Logg inn og bestill BankID Kontakt en kunderådgiver om BankID

Hvordan endre passord (BankID app og BankID på mobil)?

BankID på mobil

  • For å endre passord på BankID på mobil må BankID på mobil bestilles på nytt i nettbanken. Logg inn med «BankID» eller «Uten BankID» for å bestille BankID på mobil på nytt.

BankID app

  • BankID app er tilknyttet din BankID og benytter da samme passord.
    Du tilbakestiller da passord på lik linje som du gjør med BankID.
Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?

For å logge inn med BankID på mobil legger du inn mobilnummer og fødselsdato.

Du vil så få opp et referanseord som også skal fremkomme på din telefon. Trykk godta dersom ordet på mobilen samsvarer med ordet i nettlesere. Tast så ID-PIN (koden du valgte når du bestilte BankID på mobil) og du vil bli logget inn i nettbanken.

Obs. Fases ut fra 1. september 2022

Hvordan logger jeg på med BankID første gang?
  1. Velg «BankID»
  2. Skriv inn ditt fødselsnummer
  3. Velg metode: Sparebanken Øst
  4. Skriv inn engangspassord fra kodebrikken din
  5. Skriv deretter et passord som du har fått tilsendt på SMS
Hvorfor er det anbefalt å bruke BankID-app?

BankID-appen gjør innloggingen rask og sikker. Det er ekstra sikkert fordi telefonen er beskyttet med kode og du mottar et varsel som du må godkjenne. Telefonen har du også som regel rett i nærheten. Les mer og last ned appen

Har du BankID og kodebrikke, må du ha kontroll på hvor den oppbevares. Det er ikke alltid den er i nærheten når du skal bruke BankID, derfor anbefales vi BankID-app.

BankID på mobil er tilknyttet mobilens SIM-kort. Bytter du SIM-kort, må det bestilles på nytt. Fra 1. september vil det ikke være mulig å bestille ny BankID på mobil.

Telefonselskapene opererer også med egne priser på bruk av BankID på mobil.

Jeg får ikke bestilt BankID fra nettbanken

For å få bestilt BankID fra nettbanken må ha en aktiv konto og være over 18 år. Du kan dessverre ikke bestille BankID fra mobilbanken.

Du må også være legitimert med elektronisk lesbart pass (Alle norske pass utstedt etter 3. oktober 2005) i banken. Har du ikke legitimert deg i banken må du kontakte en kunderådgiver.

Jeg vil sperre min BankID. Hva gjør jeg?

Logg deg på nettbanken og velg «BankID-oversikt» i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler. Herfra kan du sperre din BankID.

Du kan også ringe banken på telefon 33 51 38 55.

Min BankID er blokkert. Hva gjør jeg?
  1. Gå til påloggingsbilde for nettbank og velg «BankID»
  2. Klikk på «Glemt/blokkert BankID passord» nederst på siden
  3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil(Hvis du har) eller kontrollspørsmål
  4. Velg om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post

Får du det ikke til, kan du logge inn i nett- eller mobilbanken å sende en melding derifra.
Logg inn i nettbanken med «BankID på mobil» eller «Uten BankID».

Får du ikke logget inn må du ringe 33513855.

Min BankID er utløpt. Hva gjør jeg?

Du må bestille BankID på nytt i pålogget nettbank. Logg inn «Uten BankID»

Når slutter BankID på mobil å fungere?

Utfasingen av BankID på mobil starter gradvis fra 1. september 2022.

Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Det betyr at dersom du bytter mobiloperatør, får nytt SIM-kort eller får problemer med BankID på mobil så får du ikke laget ett nytt sertifikat og BankID på mobil vil slutte å fungere.

Når ditt sertifikat utløper kan du se i nettbanken. BankID-oversikt

BankID policy og avtalevilkår

Her finner du gjeldende avtalevilkår og regelverk for de ulike BankID-typene.

Gjeldende avtalevilkår (PDS):

The Trust Service Provider Statement (TSPS):