BankID

BankID er en personlig og sikker digital legitimasjon

Du bruker BankID når du skal logge inn i ulike digitale tjenester, signere dokumenter og bekrefte kjøp på nett/i app.

Slik skaffer du deg BankID

BankID bestiller du i nettbanken. Du må ha en aktiv konto, være over 15 år og være legitimert med pass i banken.

Er du mellom 15 og 18 år må du og begge dine foreldre eller verger signere en BankID-avtale før det kan bestilles i nettbanken.

Bestill BankID i nettbanken Kontakt kunderådgiver

Bruk av BankID

Når du skal bruke BankID gjør du det enten med en kodebrikke eller en BankID-app.

BankID-app

Last ned og aktiver BankID-appen for iOS eller Android på din mobil. Da trenger du kun denne appen + ditt personlige passord. Alltid tilgjengelig og enkel å bruke.

Last ned fra App Store Last ned mobilbank fra Google play

Kodebrikke

Kodebrikken får du av banken når du bestiller tilgang til nettbanken. Har du bestilt BankID, kan du bruke engangskoder fra den samme kodebrikken + ditt personlige passord når du skal bruke BankID.

Slik bruker du BankID-appen

Når du skal logge inn i nettbanken eller bekrefte en betaling for eksempel:

  1. Velg BankID
  2. Skriv inn ditt fødselsnummer
  3. Velg BankID-app (Hvis ikke valget kommer opp,
    kan du klikke på «Velg annen BankID» og velge BankID-app i listen.)
  4. Klikk på varslingen i appen på din telefon og godkjenn forespørselen
  5. Gå tilbake og fyll inn ditt personlige passord

Tema rundt BankID

  • Glemt passord eller blokkert BankID
      1. Gå til påloggingsbilde for nettbank og velg «BankID»
      2. Klikk på «Glemt/blokkert BankID passord» nederst på siden
      3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil (Hvis du har) eller kontrollspørsmål
      4. Velg om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post

      Får du det ikke til, kan du logge inn i nett- eller mobilbanken og sende en melding derifra.
      Logg inn i nettbanken med «Passord og kode».

      Får du ikke logget inn må du ringe 33513855.

  • Slik logger du inn med BankID første gang
    • Når du skal logge inn eller signere med BankID første gang:

      1. Velg BankID
      2. Tast inn ditt fødselsnummer
      3. Velg metode: Sparebanken Øst
      4. Skriv inn en engangskode fra kodebrikken din
      5. Skriv deretter et passord som du har fått tilsendt på SMS/e-post
      6. Last ned BankID-appen

      Velg personlig passord selv
      Skriv inn et selvvalgt personlig passord, som du må huske på.

  • BankID på mobil
    • Med BankID på mobil kobler du telefonens SIM-kort til en BankID avtale. Det gjør det mulig å identifisere seg uten å bruke kodebrikken. Det er egne priser for bruk (Sjekk ditt mobilabonnement). Bytter du SIM-kort, må du aktivere BankID på mobil på nytt.

Pass på din BankID

Sperr BankID
Hvis du mistenker at BankID passordet er kjent for andre eller mister telefonen med BankID-appen, må du sperre BankID så fort du kan. Det kan du gjøre selv i nettbanken eller du ringe 33 51 38 55.

Din digitale legitimasjon
BankID like personlig som passet ditt og like bindende som din håndskrevne signatur. Å dele BankID er som å gi fra seg passet eller et blankt ark med signaturen din på.

Ikke del passordet med andre
Selv ikke familiemedlemmer, banken din, politiet eller andre du stoler på. Velg et passord du ikke bruker noen andre steder. Bytt hvis du er usikker på om passordet ditt kan gjettes av andre.

Spørsmål og svar

  • Jeg får ikke bestilt BankID fra nettbanken
    • For å få bestilt BankID fra nettbanken må ha en aktiv konto og være over 18 år. Du kan dessverre ikke bestille BankID fra mobilbanken.

      Du må også være legitimert med elektronisk lesbart pass (Alle norske pass utstedt etter 3. oktober 2005) i banken. Har du ikke legitimert deg i banken må du kontakte en kunderådgiver.

  • Min BankID er utløpt. Hva gjør jeg?
    • Du må bestille BankID på nytt i nettbanken.

  • Hvorfor er det anbefalt å bruke BankID-app?
    • BankID-appen gjør innloggingen rask og sikker. Det er ekstra sikkert fordi telefonen er beskyttet med kode og du mottar et varsel som du må godkjenne. Telefonen har du også som regel rett i nærheten.

      Har du BankID og kodebrikke, må du ha kontroll på hvor den oppbevares. Det er ikke alltid den er i nærheten når du skal bruke BankID, derfor anbefales vi BankID-app.

      BankID på mobil er tilknyttet mobilens SIM-kort. Bytter du SIM-kort, må det bestilles på nytt. Telefonselskapene opererer også med egne priser på bruk av BankID på mobil.

  • Kan jeg kaste kodebrikken når jeg har BankID på mobil eller BankID-app?
    • Nei. Du trenger kodebrikken når du bytter mobiltelefon hvis du har lastet ned BankID-appen. Har du BankID på mobil må du ha kodebrikken hvis du bytter SIM-kort.  På sikt vil appen erstatte kodebrikken.

  • Hva betyr det når jeg får en BankID feilkode?
  • Hvor kan jeg finne detaljer og gyldighet for min BankID?
    • I nettbanken kan du se status, bestillingsdato, gyldighet og flere detaljer om din BankID avtale.

BankID policy og avtalevilkår

Her finner du gjeldende avtalevilkår og regelverk for de ulike BankID-typene.

Gjeldende avtalevilkår (PDS):

The Trust Service Provider Statement (TSPS):