BankID

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett.

BankID på mobil

BankID på mobil er like sikkert som vanlig BankID med brikke og enda enklere å bruke. Aktiverer du BankID på mobil, slipper du å bruke kodebrikken. Du må ha BankID med kodebrikke og passord før du kan opprette BankID på mobil.

Logg inn og bestill BankID på mobil

BankID med brikke

Kodebrikken forbindes ofte med BankID, og er den mest vanlige. Men som du ser ovenfor finnes det flere måter å bruke BankID enn kodebrikken for å logge inn og signere på nett.

BankID får du ved å henvende deg i banken og tar med pass for skanning. Hos oss er det kun mulig å signere lånedokumenter med BankID med kodebrikke.

BankID for ungdom

For å opprette BankID for ungdom mellom 15 og 18 år må den mindreårige ha nettbankavtale og begge foreldre/verger må avtale tid på et kontor for å signere på BankID-avtalen. Den mindreårige må også signere på samme avtale. Alle 3 må ha med seg pass som legitimasjon, men dere trenger ikke komme samtidig. Når BankID-avtalen er signert kan den mindreårige aktivere BankID på kodebrikken sin fra pålogget nettbank.

Noen sikkerhetsregler:

  • Sikkerhetskortet er personlig og må oppbevares utilgjengelig for andre
  • Skriv ikke ned eller oppgi ditt personlige passord til noen
  • Sikkerhetsbrikken og passord i kombinasjon med fødselsnummer er din legitimasjon på nett. Dette må du ikke gi fra deg slik at andre bruker din brikke for å legitimere seg som deg.
  • Tapt sikkerhetskort må sperres snarest

Ofte stilte spørsmål

  • Hva er BankID?
    • BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet.

      I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er. I den fysiske verden bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden vil du kunne bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.

  • Har jeg BankID?
    • Ikke alle bankkunder som har kodebrikke, har BankID. Kodebrikken benyttes både til pålogging med passord og kode og til BankID. Er du i tvil om du har BankID eller ikke, logg deg inn i nettbanken og klikk på BankID. Du vil der finne dine avtaler.

      Husk at BankID er strengt personlig, du må aldri låne bort kodebrikke og passord!

  • Blokkert BankID. Hva gjør jeg?
    • Trykk på glemt passord under pålogging til nettbanken. Du kan nå velge om du ønsker å identifisere deg via BankID på mobil eller kontrollspørsmål.

      Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få BankID passord på SMS eller e-post.

      Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en sikker e-post fra nettbank. Får du ikke logget deg inn i nettbanken må du ringe oss på 33513855.

  • Hvordan bestiller jeg BankID?
    • BankID bestiller du selv i nettbanken.

      Klikk på «Bestille BankID» i menyen. Velg deretter «Bestille BankID» og følg instruksjonen

  • Jeg får ikke bestilt BankID
    • Gjelder sikkerhetselement i forbindelse med innlogging. Kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel ved tasting av feil engangskode for mange ganger eller fra flere ulike enheter.
      Løsning: Din BankID er sperret. send melding fra «sikker e-post» i nettbank der du ber oss åpne sin BankID.

      BID C167
      Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.
      Løsning: Bestill «BankID på mobil» på nytt.

  • Jeg vil sperre BankID/BankID på mobil. Hva gjør jeg?
    • Logg deg på nettbanken og velg «BankID-oversikt» i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler. Herfra kan du sperre din BankID.

  • Hvordan bestille BankID til barn under 18?
    • For å opprette BankID for ungdom mellom 15 og 18 år må den mindreårige ha nettbankavtale og begge foreldre/verger må signere på BankID-avtalen på ett av bankens kontorer. Den mindreårige må også signere på samme avtale. Alle 3 må ha med seg pass som legitimasjon, men dere trenger ikke komme samtidig. Når BankID-avtalen er signert kan den mindreårige bestille BankID fra nettbank.

      Finn nærmeste kontor

  • Hva er kravet for å kunne få BankID?
      • Du må være over 15 år
      • Du må ha norsk personnummer
      • Du må ha nettbank med kodebrikke fra oss
      • Dersom du ble kunde etter 01.03.2007 må du være registrert med pass som legitimasjon
      • Du må være registrert med egen e-post adresse og mobilnummer, kan registreres i nettbanken før du bestiller
      • Du må være eier av en aktiv konto i Sparebanken Øst
  • Hva er BankID på mobil?  
    • BankID på mobil er like sikkert som vanlig BankID med brikke, men enda enklere å bruke. Aktiverer du BankID på mobil, slipper du å bruke kodebrikken. Du må logge deg inn i nettbanken med kodebrikken fra Sparebanken Øst for å bestille BankID på Mobil.

      Ved bytte av SIM-kort må du alltid bestille BankID på mobil på nytt.

  • Hvordan bestille BankID på mobil?
    • BankID på mobil bestiller du i nettbanken. Klikk på «Bestille BankID» i menyen.  Velg deretter «Bestill» ved feltet BankID på mobil og følg instruksjonene.

  • Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?
    • For å logge inn med BankID på mobil legger du inn mobilnummer og fødselsdato.

      Du vil så få opp et referanseord som også skal fremkomme på din telefon. Trykk godta dersom ordet på mobilen samsvarer med ordet i nettlesere. Tast så ID-PIN (koden du valgte når du bestilte BankID på mobil) og du vil bli logget inn i nettbanken.

  • Hva gjør jeg når jeg har sperret BankID på mobil?
    • Du må bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken.

  • Hva gjør jeg når jeg har byttet telefon/endret abonnement?
    • Du må da bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken.

  • Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID på mobil?
    • Nei, selv om du har gått over til å benytte BankID på mobil må du oppbevare kodebrikken på et sikkert sted, da du i enkelte sammenhenger vil få behov for å bruke den.

      Ved bytte av SIM-kort må du alltid bestille BankID på mobil på nytt i nettbank.