Mobilbank

Mobilbanken er enkel, rask og gir deg tilgang til de vanligste banktjenestene du trenger i hverdagen.

Appen er tilgjengelig for iPhone og Android telefoner og kan lastes ned her:

Last ned mobilbank fra Google playLast ned fra App Store

 

I appen kan du:

  • Få oversikt over alle kontoer og lån
  • Overføre penger og betale regninger
  • Godkjenne eFaktura
  • Sette regionsperre for bankkort
  • Hente PIN-kode til bankkort
  • Sperre og re-bestille bankkort
  • Se dine forsikringer, endre eller kjøpe nye
  • Søke om lån
  • Få oversikt over og kjøpe fond
  • Sende sikker e-post med banken
  • Endre samtykker og kontaktinformasjon. (Ved endring av telefonnummer vil du bli varslet om endringen via sms.)
  • Samle kontoer og kredittkort fra andre banker (ny)

og mye mer.

Mobilbanken oppdateres jevnlig, sørg for å alltid ha oppdatert app for de nyeste funksjonene og tjenestene.

Også for barn og unge

Mobilbanken er tilpasset barn og unge fra 10 til 15 år. Den har begrenset med funksjonalitet og tilganger for å gi en trygg opplevelse. Etter fylte 15 år vil flere funksjoner automatisk bli tilgjengelig.

29. oktober 2019
Aktuelt

Nå kan du samle kontoer fra andre banker hos oss

Det betyr ganske enkelt at du nå kan legge til kontoer fra andre banker inn i kontooversikten din.

Samle dine kontoer

Spørsmål og svar

Hvordan aktiverer jeg mobilbanken?

Aktivering av mobilbanken kan du gjøre med BankID (app eller kodebrikke + personlig passord) eller uten BankID (fødselsnummer, nettbankpassord og kodebrikke). Aktiveringen skjer når du starter appen første gang.

Du må velge en personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling. Nyere telefoner kan også bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk (biometri).

Hvordan logger jeg inn i mobilbanken?

Du logger inn ved å bruke den personlige firesifrede koden som du lagde når du aktiverte mobilbanken.

Hvis du har registrert fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning (biometri) kan disse metodene også brukes.

Er det en egen app for nettbrett?

For best opplevelse og tilgang til alle banktjenester anbefales brukere med nettbrett (iPad o.l.) å bruke nettbanken.

Er det noen krav til operativsystem for mobilbanken?

Det er anbefalt å ha oppdatert operativsystem på mobilen din. Både med tanke på sikkerhet, men også for best brukeropplevelse.

Mobilbanken krever iOS 14 eller Android 7.

Glemt PIN-koden til mobilbanken
Har du glemt PIN-koden eller ønsker å sette ny kode på mobilbanken kan du gjøre det selv.
  1. Klikk på "glemt personlig kode" på påloggingsbildet i appen
  2. Du må da aktivere mobilbanken på nytt - klikk "reaktiver"
  3. På slutten av prosessen velger du ny PIN-kode
  4. Dersom telefonen støtter det kan du også sette opp biometri som ansikt- eller fingergjenkjenning.
Hva bør jeg gjøre hvis telefonen blir stjålet eller mistet?

Kontakt kundesenteret for å sperre BankID-appen (og biometri). Aktiver deretter BankID-appen på ny enhet med din BankID-kodebrikke.

Hva er aldersgrensen for å bruke mobilbank?

Kunder kan få tilgang til nett- og mobilbank ved fylte 10 år. Utvalget av tjenester og funksjoner er begrenset.

Fra 15 år har kunder full tilgang til alle tjenester og funksjoner. Unge kunder må møte opp med foreldre (foresatte) og legitimasjon i ett av bankens kontorer for å få tilgang til nett- og mobilbank.

Hva er sikker melding?

Kontakt banken på en trygg og sikker måte. Du finner den både i nettbanken og mobilbanken.

Mulig å laste opp vedlegg:

  • Maks 10 antall vedlegg per melding
  • Størrelse på vedlegg er maksimum 10 MB
  • Tillatte filtyper: pdf, gif og png

Send sikker melding i nettbanken

Hvordan bekrefter jeg en betaling?

Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.
Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

Hvordan laster jeg ned mobilbank-appen?

Last den ned gratis fra din app-butikk:

Apple App Store (iPhone) eller Google Play (Android).

Dersom ikke linken fungerer søk etter «Sparebanken Øst».

Hvordan oppretter jeg fast overføring mellom egne konti?

Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Fast betaling/overføring i menyen, deretter Faste overføringer. Klikk på teksten «Opprett en fast overføring». Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan velge hvor ofte oppdraget skal utføres og sette en sluttdato for den faste overføringen.

Hvordan sender jeg sikker melding?

Meldingen kommer da frem til vårt kundesenter som vil behandle henvendelsen eller videresende den til riktig avdeling/person.

Send sikker e-post

Hvorfor får jeg opp varsel i mobilbanken om at jeg kan logge inn i mobilbanken «på eget ansvar» eller appen avslutter uten at jeg kommer inn?

PSD2-direktivet stiller krav til sikring av applikasjoner slik som mobilbankappen. Der er derfor installert en ny sikkerhetsfunksjon for mobilbanken.

Formålet er å redusere risiko for misbruk av mobilbanken, og er en ekstra beskyttelse utover det som allerede finnes.

Du kan oppleve at mobilbanken stenger deg ute dersom du ikke gjør tiltak for at den skal fungere. Følg anvisningene dialogboksen gir for å kunne benytte mobilbanken videre.

Hvorfor får jeg opp varsel om at jeg må bytte tastatur for at mobilbanken skal fungere?

Tastaturet du bruker er ukjent for mobilbankappen og er derfor ansett som en sikkerhetsrisiko. Du må endre tastatur i mobilens innstillinger for å bruke mobilbanken.

Problemer med informasjonskapsler med Safari på iPhone og iPad

Vi har dessverre problemer med godkjenning av betalinger i nettbanken ved bruk av Apple enheter.

Dette er på grunn av et midlertidig problem mellom BankID og vår nettbankleverandør.

Vi anbefaler at du tar i bruk mobilbanken vår da den ikke er rammet av dette problemet.

Eventuelt kan du følge punktlisten under for å tillate nødvendige informasjonskapsler.

  • Gå til «Innstillinger» på enheten du benytter.
  • Bla ned til du finner «Safari»
  • Under kategorien «Personvern og Sikkerhet» finner du flere valg.
  • Skru av «Ikke spor mellom nettsteder» og «Blokker alle infokapsler».
  • Etter disse er skrudd av skal det fungere å godkjenne betalinger i nettbanken.

Disse innstillingene kan endres tilbake etter betalinger er gjort i nettbanken hvis ønskelig.