Mobilbank

Mobilbanken er enkel, rask og gir deg tilgang til de vanligste banktjenestene du trenger i hverdagen.

Appen er tilgjengelig for iPhone og Android telefoner og kan lastes ned gratis her:

Last ned mobilbank fra Google playLast ned fra App Store

Mobilbank - oversikt

I appen kan du:

  • Få oversikt over alle kontoer og lån
  • Overføre penger og betale regninger
  • Godkjenne eFaktura
  • Regionsperre for bankkort
  • Hente PIN-kode til bankkort
  • Sperre og re-bestille bankkort
  • Se dine forsikringer, endre eller kjøpe nye
  • Søke om lån
  • Få oversikt over og kjøpe fond
  • Sende sikker e-post med banken
  • Samle kontoer fra andre banker (ny)

og mye mer.

Mobilbanken oppdateres jevnlig, sørg for å alltid ha oppdatert app for de nyeste funksjonene og tjenestene.

Ofte stilte spørsmål

  • Hvordan aktiverer jeg mobilbanken?
    • Første gang du laster ned mobilbanken må den aktiveres. Det gjør du med BankID, BankID på Mobil eller kodebrikke med tilhørende passord. Du må da velge en personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling. Nyere telefoner kan også velge å bruke ansiktgjenkjenning eller fingeravtrykk.

      NB: For deg som ikke har BankID eller BankID på mobil må du være klar over følgende: Du må bruke passordet tilhørende din kodebrikke ved aktivering. Ikke bruk mobilbankkode tilknyttet gammel mobilbank.

      Aktivering mobilbank

  • Hvordan logger jeg meg inn i mobilbanken ?
    • Du logger inn ved å bruke din firesifrede kode som du registrerte ved aktivering av mobilbanken. Hvis du har registrert fingeravtrykk eller ansiksgjenkjenning kan disse metodene også brukes.

  • Jeg har ikke iPhone eller Android, hvordan kan jeg bruke mobilbank?
    • For best opplevelse anbefaler vi å bruke nettbanken.

  • Er det egen app for nettbrett?
    • For best opplevelse og tilgang til alle banktjenester anbefales brukere med nettbrett (iPad o.l.) å bruke nettbanken.

  • Er det krav til versjon av operativsystem?
    • Det er anbefalt å ha oppdatert operativsystem på mobilen din. Både med tanke på sikkerhet, men også for best brukeropplevelse.

      Mobilbanken krever iOS 10 eller Android 5.

  • Hva med unge kunder?
    • Kunder kan få tilgang til nett- og mobilbank ved fylte 13 år. Utvalget av tjenester og funksjoner er begrenset.

      Fra 15 år har kunder full tilgang til alle tjenester og funksjoner. Unge kunder må møte opp med foreldre (foresatte) og legitimasjon i ett av bankens kontorer for å få tilgang til nett- og mobilbank.

  • Jeg har glemt koden til mobilbanken min, hva gjør jeg?
    • Dersom du har glemt koden til mobilbanken må du aktivere mobilbanken på nytt.

  • Kan jeg bestille BankID eller BankID på mobil fra mobilbanken?
  • Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
    • På grunn av strengere krav  til signering gitt i PSD2 må  du signere flere betalinger  enn tidligere. Som f.eks e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

  • Hva er menyvalget "Delte kontoer"
    • Her kan du (gi) se samtykke til andre banker og betalingsforetak tilgang til å innhente informasjon fra dine kontoer hos Sparebanken Øst.

  • Hvorfor får jeg opp varsel i mobilbanken om at jeg kan logge inn i mobilbanken «på eget ansvar» eller appen avslutter uten at jeg kommer inn?
    • PSD2-direktivet stiller krav til sikring av applikasjoner slik som mobilbankappen.  Banken har derfor installert en ny sikkerhetsfunksjon for mobilbanken.

      Formålet er å redusere risiko for misbruk av mobilbanken, og er en ekstra beskyttelse utover det som allerede finnes.

      Du kan oppleve at mobilbanken stenger deg ute dersom du ikke gjør tiltak for at den skal fungere. Følg anvisningene dialogboksen gir for å kunne benytte mobilbanken videre.

  • Hvorfor får jeg opp varsel om at jeg må bytte tastatur for at mobilbanken skal fungere?
    • Tastaturet du bruker er ukjent for mobilbanken og er derfor ansett som en sikkerhetsrisiko. Du må endre tastatur i mobilens innstillinger for å bruke mobilbanken.

  • Hvordan kan jeg legge til konto fra andre banker?
    • Du må gi ditt samtykke til å hente inn konto fra andre banker.

      1. Logg inn i mobilbanken
      2. Trykk på «Kontoer fra andre banker» under «Kontoer og lån» i menyen
      3. Velg legg til konto fra annen bank
      4. Skriv inn navnet på banken du ønsker å hente konto fra og trykk «Neste»
      5. Gi samtykke til at banken kan innhente informasjon ved å trykke «Godta og gå til neste»
      6. Signer gjennom BankID
      7. Kontoene dine vil nå bli synlig i oversikten din.
  • Hvilke kontoer fra Sparebanken Øst kan vises i en annen bank?
    • Kontoer uten begrensinger kan vises i andre banker. Typisk er dette brukskontoer. Sparekontoer med begrensinger på antall uttak f.eks. kan ikke vises hos andre banker.