Kundeservice

Finn svaret på det du lurer på selv, send oss en melding eller kontakt kundesenteret. Det er opp til deg - vi hjelper deg uansett.

Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra kundene våre. Klikk på kategoriene og spørsmål og svar åpnes nedenfor.

  • BankID
  • Betaling
  • Boliglån
  • E-signering
  • Kundeforhold
  • Konto
  • Kort
  • Mobilbank
  • Nettbank
  • Samfunnsansvar
  • Avtalegiro
  • eFaktura

  • Min BankID er sperret. Hva gjør jeg?
    • For å åpne en sperret BankID må du:

      1. Sende sikker e-post fra innlogget nettbank. Logg deg inn i nettbanken uten BankID
      2. Du vil motta et engangspassord på e-post
      3. Logg deg inn i nettbanken med BankID og du får mulighet til å endre til et selvvalgt passord

      Får du ikke logget deg inn i nettbanken, må du komme innom oss i banken og fremvise legitimasjon.
      Hvis BankID er utløpt eller tilbakekalt, kan du selv åpne BankID i nettbanken sin.

      Hvis ikke du eller banken har sperret din BankID, men du har tastet feil passord flere ganger kan du bruke «Glemt passord» på pålogging til nettbanken for å bestille nytt passord og aktivere din BankID.

      For BankID på mobil må du aktivere på nytt i nettbanken.

  • Kan jeg betale med BankID?
    • Du kan ikke betale med BankID på nett, kun signere.

  • Hva betyr det når jeg får en BankID feilkode?
    • BID 1439: 
      Feil kode i engangskodefeltet er lagt inn for mange ganger, kodebrikken er da blitt sperret. For å åpne sperring må du logge på nettbanken uten BankID og sende en sikker e-post.

      Får du andre feilkoder kan du først prøve på nytt etter litt tid for å se om problemet løste seg selv. Dersom det ikke løser seg er det fint om du noterer ned feilkoden og tar kontakt med kundesenteret.

  • Hva er BankID?
    • BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Kodebrikken til nettbanken er ikke BankID. Personnummer, kodebrikke og et personlig passord i kombinasjon utgjør BankID.

  • Jeg vil sperre BankID/BankID på mobil. Hva gjør jeg?
    • Logg deg på nettbanken og velg BankID-oversikt i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler. Herfra kan du sperre din BankID.

  • Hvordan kan jeg endre BankID-passord?
    • BankID

      Bruk «Glemt passord» muligheten ved pålogging til nettbanken.

      BankID på mobil

      Bestill BankID på mobil på nytt fra nettbanken. Logg inn enten med passord og kode eller BankID fra Sparebanken Øst. Velg BankID i menyen og bestill BankID på mobil.

  • Hvordan logger jeg på med BankID?
    • Du må først bestille BankID i nettbanken. Når det er gjort, vil du motta et engangspassord på e-post. Lag deretter et personlig passord som du bruker sammen med kodebrikken ved innlogging.

      1. Gå til pålogging nettbank
      2. Velg BankID
      3. Skriv inn ditt fødselsnummer 11 siffer og trykk på pilen
      4. Skriv inn koden fra kodebrikken
      5. Skriv inn engangspassord mottatt på e-post. Skill mellom store og små bokstaver. Trykk på pilen for å gå videre
      6. Lag et nytt personlig passord, og trykk på pilen for å gå videre
      7. Nettbanken bekrefter at passordbytte er utført. Trykk på pilen for å komme inn i nettbanken.
      8. Passordet er endret
  • Hvordan bestiller jeg BankID?
    • Det gjør du i nettbanken. Klikk på Bestille BankID i menyen.  Velg deretter «Bestill» og følg instruksjonene.

  • Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?  
    • Det gjør du fra nettbanken. Klikk på Bestille BankID i menyen.  Velg deretter «Bestill» ved feltet BankID på mobil og følg instruksjonene.

  • Hvordan få BankID for ungdom mellom 15 og 18 år?
    • Når ungdom mellom 15-18 år skal inngå BankID avtale må det innhentes samtykke fra vergene.

      For å opprette BankID må:

      1. Vergene være kunder eller må opprettes som kunder.
      2. Vergene og ungdommen må være legitimert med pass som fortsatt er gyldig. Hvis ikke må gyldig pass fremvises ved personlig oppmøte.
      3. Ungdommen må ha egen nettbankavtale.
      4. Avtale om BankID for kunder under 18 år må signeres av vergene og ungdommen.
      5. Når avtalen er opprettet kan ungdommen bestille BankID fra egen nettbank.
  • Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?
    • SAOENO22XXX

  • Hva er IBAN?
    • IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.

  • Hvor finner jeg Årsoppgavene?
    • Årsoppgavene finner du under Arkiv og Søk i dokumenter. Velg dokumenttype Årsoppgaver. Legg inn fra-til-dato og trykk på Vis dokumenter.

  • Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du Fast betaling/overføring, deretter Opprett ny fast betaling. Fyll inn feltene og trykk utfør.

  • Hvordan kan jeg opprette fast overføring mellom egne konti?
    • Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Fast betaling/overføring i menyen, deretter Faste overføringer. Klikk på knappen Opprett ny fast betaling.
      Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan selv velge hvor ofte oppdraget skal utføres.

  • Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto?
    • Du kan utføre disse endringene i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i menyen. Hent opp ønsket eFaktura og klikk på pil, klikk på Vis detaljer/Endre avtale. Husk å lagre endringen.

  • Hvordan bekrefter jeg en betaling?
    • Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.

      Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

      Bekrefte betaling - FAQ 1 av 3 Bekrefte betaling - FAQ 2 av 3

      Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

      Bekrefte betaling - FAQ 3 av 3

  • Hvor mye kontanter kan jeg ta ut i banken?
    • Du kan ta ut inntil kr. 20.000,- i kontanter på de kontorene der vi har kasse. Skal du ta ut et høyere beløp, så må dette bestilles 2-3 virkedager før.

  • Hvordan søker jeg lån på nett?
      1. Velg det boliglånet som er riktig for deg og trykk på knappen «Søk om boliglån». Se oversikt over alle lån.
      2. Søknadsprosessen åpner seg i eget vindu
      3. Fyll inn feltene etter beste evne, så korrekt som mulig
      4. Identifiser deg med BankID, da hentes kontaktinformasjonen din opp og eiendommer du eventuelt eier idag
      5. Du trenger IKKE lenger å sende inn lønnslipper og skattemelding. Samtykk heller til at banken kan innhente dette fra skatteetaten i det 4. steget «Økonomi».
      6. Se over og send inn søknad
      7. Søknaden vurderes og vi sender deg et tilbud
      8. Etter at du har signert lånedokumentene og returnert tilbudet blir pantedokumentene tinglyst
      9. Lånet utbetales
  • Hvordan flytter jeg boliglånet til Sparebanken Øst?
    • Vi vil at det skal være lett for deg å flytte lånet til oss fra en annen bank. Ta kontakt, så ordner vi alt det praktiske for deg.

  • Kan jeg søke om finansieringsbevis?
    • Det er lurt å ha et finansieringsbevis som viser hvor mye du kan låne før du går inn i en budrunde. Søk om finansieringsbevis

  • Hva er effektiv rente?
    • Effektiv rente er renteprosent som inkluderer gebyrer og provisjoner (etableringsgebyr og termingebyr). Dette er den reelle renten du skal forholde deg til.

  • Kan jeg få avdragsfrihet?
    • Du kan avtale med banken ikke å betale avdrag i en periode, det vil si bare å betale renter. Lån må ligge innenfor 60 % belåning (av verdi på boligen).

  • Hvor finner jeg dokumentene jeg skal signere?
    • Du finner dokumentene dine ved å logge deg inn på siden Signer lånedokumenter. Vi har også sendt deg lenke til e-signeringsportalen på sms og e-post. Du kan alltid gå tilbake hit for å signere dokumentene dine.

  • Hvordan logger jeg på?
    • Du logger inn i signeringsportalen med BankID brikke og personlig passord.

  • Hvordan signerer jeg?
    • Du signerer med BankID brikke og personlig passord. Det går ikke å bruke BankID på mobil for å signere lånedokumenter da det ikke er tilrettelagt for dette.

      Enkelte andre banker har løsninger der telefonen fungerer som en kodegenerator (BIM OTP). Kunder som har dette i andre banker kan benytte mobilen for signering av lånedokumenter også hos oss.

  • Jeg får ikke åpnet dokumentene, hva gjør jeg?
    • Dokumentene kommer i PDF-format, og du må ha installert Adobe Reader på din datamaskin for å kunne lese  denne typen dokument. Du kan laste det ned gratis på adobe.no.

  • Må jeg signere alle dokumentene hver for seg?
    • Ja, alle dokumentene krever at du signerer med BankID hver for seg. Dokumentene ligger etter hverandre i rekkefølge og du åpner og signerer et og et dokument.

  • Hvordan vet jeg at dokumentene er signert?
    • Når dokumentet er signert vises en grønn hake og det står at dokumentet er signert. Hvis dokumentet ikke er signert enda, vises teksten Start signering.

  • Hvor finner jeg igjen de signerte dokumentene mine?
    • Vi anbefaler at du lagrer dokumentene når du åpner dem i signeringsprosessen. Ellers kan du kontakte banken i etterkant for å få tilgang til dokumentene.

  • Kundeforhold ved dødsfall
    • Det er dessverre en del praktiske ting som må ordnes når en du er glad i går bort. Her er litt informasjon om hva du må gjøre selv og hva vi kan hjelpe deg med ved en slik hendelse.

      Dette gjør du med et dødsbo
      De som står igjen som arvinger må ta stilling til hvordan boet skal skiftes og hvem som skal fordele arven etter avdøde. Et skifte betyr oppgjør og fordeling av det som er igjen etter at gjeld, utgifter og andre forpliktelser er gjort opp. Det vanligste er privat skifte der arvingene blir enige seg i mellom hvordan gjeld, eiendeler og formue skal fordeles. Dersom det skal være privat skifte lager tingretten en skifteattest som forteller arvingene hvem som skal bestemme over avdødes eiendeler. Alle arvingene kan gi fullmakt til at en av arvingene ordner opp på vegne av alle. Når skifteattesten er klar kan denne arvingen ta kontakt med banken for å ordne den avdødes økonomi.

      I de tilfeller der arvingene ikke ønsker å påta seg ansvaret med å fordele avdødes formue og eiendeler, går dødsboet til offentlig skifte. Da er det tingretten som oppnevner en bostyrer, vanligvis en advokat, og denne foretar skifte av boet og fordeling av arven. Det er nok at en av arvingene krever offentlig skifte.

      Dette skjer med bankforholdet ved dødsfall:

      • Avdødes bankkontoer blir sperret for all bruk. Selv om du har hatt tilgang til kontoene, vil du ikke kunne bruke dem nå. Du kan likevel ta kontakt med oss for å få betalt regninger knyttet til begravelse, husleie, strøm, telefon og restskatt fra avdødes konto før skifteattesten er klar.
      • Avdødes kort må leveres inn og avsluttes. Faste trekk til betaling av boliglån fortsetter.

      Du trenger skifteattest
      Det du trenger aller først er en skifteattest, og for å få denne må du sende en skifteerklæring til tingretten. Skifteerklæring er et skjema du vanligvis får av begravelsesbyrået, men du kan også laste det ned her. Skifteerklæringen skal inneholde informasjon om avdøde sivilstatus og eventuelle arvinger. Før du undertegner skifteerklæringen bør du sjekke ut formues- og gjeldsforhold fordi du ved å undertegne skifteerklæringen tar på deg ansvaret for avdødes gjeld. Det kan være hensiktsmessig å avtale et møte med tingretten slik at dere kan diskutere hva som skal skje med den avdødes eiendeler og formue.

      Tingretten kan hjelpe deg med:

      • Råd om videre i prosess.
      • Informasjon om eventuelt andre arvtakere.
      • Fullmakt og skifte- eller uskifteattest.
      • Veiledning om hvordan du får oversikt over avdødes gjeld og eiendeler.Nærmeste tingrett finner du på «Domstolversikten».

      Huskeliste til deg når du skal i banken:

      • Kopi av skifteattesten
      • Kopi av fullmakter fra alle arvinger når skifteattesten ikke angir hvem som er fullmektig
      • Kopi av gyldig legitimasjon (f.eks. pass, bankkort, førerkort) fra arvinger og eventuell fullmektig for boet.
      • Avdødes bankkort, dersom det finnes.
      • Du kan også sende oss dette pr. post til: Sparebanken Øst, postboks 67, 3301 Hokksund.

      Dette skjer med forsikringsforholdet ved dødsfall
      Etter et dødsfall må det tas kontakt med avdødes forsikringsselskap. Dersom avdøde hadde sine forsikringer i vårt forsikringsselskap, Frende Forsikring, kan dødsfallet meldes på tlf. 55 15 36 00.

      Du finner nyttig informasjon om dødsfall og arv under domstol.no.

  • Kundeforhold ved skilsmisse
    • Dersom du og din ektefelle/partner velger å gå fra hverandre er det en del praktiske ting som må ordnes. Det som kalles felleseie skal deles, og det er viktig å skaffe seg en god oversikt over felles økonomi.

      Dette er utgangspunkt for delingen
      Når dere blir enige om å gå fra hverandre skal formuen fordeles mellom dere, og det vil si at dere må bli enige om hvem som skal overta bolig, bil og andre formuesgjenstander. De fleste velger å blir enige selv om denne fordelingen, men dersom dere ikke blir enige kan det kreves offentlig skifte. Det er nok at den ene av partene krever offentlig skifte.
      Som hovedregel skal felleseie deles likt mellom partene – det kalles likedeling. Det er imidlertid noen unntak fra likedelingsregelen beskrevet i Ekteskapsloven. Disse unntakene sier blant annet at det dere eide før ekteskapet ble inngått kan holdes utenfor delingen. Det er også mulig å ha helt eller delvis særeie som innebærer at noe holdes utenfor delingen. Særeier opprettes ved avtale mellom ektefellene eller kan være bestemt av giver i forbindelse med gave eller arv. Før delingen skal hver av dere trekke fra midler til å dekke gjeld som hver måtte ha. Deretter skal dere ha halvdelen av hverandres formue. Delingen skal beregnes på det tidspunktet («skjæringspunktet») som dere flyttet fra hverandre. Du finner nyttig informasjon om deling av gjeld og formue i Ekteskapsloven.

      Dette skjer med bankforholdet ved skilsmisse:

      • Dersom dere har blitt enige om fordeling av lån/eiendommer/beløp der den ene skal kjøpes ut må vi ha en skriftlig redegjørelse på hvordan dette skal ordnes.
      • Dersom boligen skal selges kan det være behov for mellomfinansiering for den ene eller begge partene slik at dette må avklares.
      • Dersom dere har barn må vi vite hvordan ansvarsfordeling for barn blir. Skal en av partene betale barnebidrag?
      • Husk å melde flytting – både til Skatteetaten og til oss!

      Huskeliste til deg når du skal i banken:

      • Skriftlig avtale om fordeling av lån, bolig og eventuelt beløp for å betale ut ektefelle.
      • Verdivurdering av bolig dersom denne skal selges.

      Dette skjer med forsikringsforholdet ved skilsmisse
      Det er viktig å ta en gjennomgang av forsikringene deres etter et samlivsbrudd. Vi hjelper dere å sørge for at den som eventuelt blir sittende igjen med boligen forsikrer denne. Andre eiendeler som bil og båt må kanskje også endres og omregistreres. Vi sjekker om det er personforsikringer det må gjøres endringer på i forhold til hvem som står som begunstiget. Husk også å endre på eventuelle forsikringer dere har på jobben.

      Hvem opphever ekteskap?
      Separasjoner og skilsmisser blir behandlet av fylkesmannen. Du kan lese mer på fylkesmannen.no.

  • Kundeforhold ved flytting
    • Dersom du skal flytte innen Norge må du sende flyttemelding til Skatteetaten innen 8 dager etter at du har flyttet. Du kan sende en flyttemelding samlet for ektefelle, samboer, partner og barn dersom dere har vært registrert bosatt på samme adresse og skal ha samme adresse etter at dere flytter.

      Dersom du skal flytte ut av felles hjem der du har levd med ektefelle og barn under 18 år gjelder egne regler. Du finner mer informasjon om det på Skatteetaten .no.

      Skatteetaten sender sine opplysninger til Folkeregisteret der offentlige etater som NAV, Lånekassen og banker kan hente din nye adresse, men de er ikke de eneste som trenger din nye adresse.  Du må selv gi beskjed til alle dine personlige kontakter, og sørge for at kundeforhold og medlemskap får en flyttemelding med den nye adressen fra deg. Du må også selv sørge for å gi adresseendringen din til Posten.

      Dersom du ikke sender flyttemeldinger
      Dersom du ikke gir beskjed om din nye adresse til kontakter, kundeforhold og medlemskap kan du risikere å få purringer og, i verste fall, inkassokrav fordi fakturaer ikke kommer fram til deg. Det kan også være at du går glipp av viktig informasjon som blir feilsendt. Det kan være at posten blir lagt i din gamle postkasse eller sendt i retur til avsender. Det er smart å være tidlig ute med å sende flyttemeldinger til alle som trenger det.

      Dette skjer med bankforholdet ved flytting:

      • Husk å melde flytting – både til Skatteetaten og til oss!
  • Avslutning av kundeforhold
    • Dersom du skal avslutte kundeforholdet ditt i banken er det en del ting din nye bankforbindelse ordner for deg, men det er også noen ting du må ordne selv. Sannsynligvis har din nye bankforbindelse bedt deg signere et fullmaktsskjema for å hjelpe deg med å flytte over brukskonto, sparekonto og eventuelle lån.

      eFaktura følger automatisk med til din nye nettbank så de trenger du ikke å tenke på.

      Dette må du selv ordne med bankforholdet ditt:

      • AvtaleGiro-avtaler og faste betalingsoppdrag må avsluttes og legges opp på nytt i den nye nettbanken din.
      • Du må informere alle du mottar innbetalinger fra om at du har fått nytt kontonummer. Dette må gjøres skriftlig dersom den du får penger fra ikke tilbyr deg å gjøre det på internett.
      • Husk å gi arbeidsgiver beskjed om nytt kontonummer.
      • Dersom du mottar trygd eller barnebidrag kan du informere via MinID eller BankID om nytt kontonummer til skatteetaten slik at du mottar ytelsene til riktig konto.
      • Lånekassen må også få beskjed dersom du mottar stipend eller innbetalinger av studielån. Dette kan du gjøre på «Dine sider» på Lånekassens nettsider.
      • Bankkortet ditt må leveres inn eller eventuelt makuleres etter avtale med banken når kontoene dine er avsluttet.
      • Husk å legge inn alle regninger som ikke har forfalt til betaling på i den nye nettbanken din.
      • Ta vare på kontoutskrifter fra den gamle nettbanken din før du avslutter kundeforholdet. Disse vil du ikke få tilgang til i din nye nettbank.

      Disse kontoene hjelper vi deg med:

      • Boligsparing for Ungdom (BSU). Her bør du be banken om hjelp slik at du ikke bryter kontoavtalen du har inngått for denne sparingen.
      • Dersom du har minus på kontoen (overtrukket kontoen) vil ikke kontoforholdet ditt bli avsluttet før beløpet som er i minus er innbetalt.
      • Dersom du er umyndig må du ha verges samtykke for å kunne bytte bank.
      • Dersom kontoen er sperret, er tatt utlegg eller pant i kan den ikke flyttes så lenge sperringen, utlegget eller pantet gjelder.
      • Depositumskonto for husleie kan heller ikke flyttes uten at det er samtykke fra utleier.
  • Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
    • For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

  • Hvor finner jeg kontoutskrifter?
    • Kontoutskriftene finner du under Arkiv og Søk i dokumenter. Velg dokumenttype Kontoutskrifter og kontonummeret du ønsker kontoutskrift for. Legg inn fra-til-dato og trykk på Vis dokumenter.

  • Hva gjør jeg hvis jeg ikke kan bli kunde på nett?
    • Er du under 18 år, eller ønsker å opprette konto på vegne av en bedrift, er det ikke mulig å bli kunde via våre nettsider. Det kan også være andre årsaker som gjør at du ikke kan bli kunde på nett. Vi hjelper deg gjerne på et av våre kontorer. Her finner du oversikten over hvor vi holder til.

  • Hva skjer hvis jeg tar ut penger fra BSU-konto?
    • Dersom du tar ut pengene uten å bruke dem til bolig, må du tilbakebetale skattefordelen.

  • Hva kan jeg bruke BSU-konto til?
    • Pengene du sparer, kan brukes til fremtidig boligkjøp eller nedbetaling på boliglånet. Du må ha kjøpt boligen og flyttet inn i den etter at du opprettet BSU- konto.

  • Hvor mye kan jeg spare på BSU-konto hvert år?
    • Du kan spare maksimalt kr 25.000 i året og til sammen kr 300.000 i løpet av tiden du sparer.

  • Hvor mye kan du spare i BSU i løpet av året?
    • Du kan spare maksimalt kr 25.000 i året og til sammen kr 300.000 i løpet av tiden du sparer. Send oss en sikker e-post fra nettbanken, så sender vi deg et tilbud. Du må bekrefte tilbudet for at BSU-kontoen skal bli opprettet. Du kan også opprette BSU-konto ved et av våre kontorer. Avtal gjerne tid på forhånd, og ta med pass.

  • Hvordan får jeg sperret kortet mitt?
    • Du kan sperre kortet ditt i både nett- og mobilbanken. Du kan også ringer kundeservice på (+47) 33 51 38 55

  • Hva er Verified by Visa?
    • Verified by Visa er en sikkerhetsløsning utarbeidet av Visa for å sikre deg som handler på internett. For din sikkerhet må du identifiserer deg for å bekrefte kjøpet ditt. Du velger selv metoden du ønsker å identifisere deg med. BankID på mobil, SMS kode eller BankID.

  • Hva er kontaktløs betaling?
    • Kontaktløs betaling er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.

      1. Se etter kontaktløs-symbolet
      2. Legg kortet mot terminalen
      3. Du får en bekreftelse
  • Hva er priser på kort?
  • Hva er youngbank.no?
  • Hvordan aktiverer jeg mobilbanken?
    • Første gang du laster ned mobilbanken må den aktiveres. Det gjør du med BankID, BankID på Mobil eller kodebrikke med tilhørende passord. Du må da velge en personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling. Nyere telefoner kan også velge å bruke ansiktgjenkjenning eller fingeravtrykk.

      NB: For deg som ikke har BankID eller BankID på mobil må du være klar over følgende: Du må bruke passordet tilhørende din kodebrikke ved aktivering. Ikke bruk mobilbankkode tilknyttet gammel mobilbank.

      Aktivering mobilbank

  • Hvordan logger jeg meg inn i mobilbanken?
    • Du logger inn ved å bruke din firesifrede kode som du registrerte ved aktivering av mobilbanken. Hvis du har registrert fingeravtrykk eller ansiksgjenkjenning kan disse metodene også brukes.

  • Jeg har ikke iPhone eller Android, hvordan kan jeg bruke mobilbank?
    • For best opplevelse anbefales vi å bruke nettbanken.

  • Er det egen app for nettbrett?
    • For best opplevelse og tilgang til alle banktjenester anbefales brukere med nettbrett (iPad o.l.) å bruke nettbanken.

  • Hva er aldersgrensen for å bruke mobilbank?
    • Kunder kan få tilgang til nett- og mobilbank ved fylte 13 år. Utvalget av tjenester og funksjoner er begrenset.

      Fra 15 år har kunder full tilgang til alle tjenester og funksjoner. Unge kunder må møte opp med foreldre (foresatte) og legitimasjon i ett av bankens kontorer for å få tilgang til nett- og mobilbank.

  • Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?
    • Logg deg inn med BankID på mobil, BankID eller Passord og kode.

      BankID på mobil må bestilles i nettbanken. Da trenger du kun mobilen din når du skal logge deg inn neste gang.

      BankID: Legg inn ditt fødselsnummer, engangskode med tall fra kodebrikken og et personlig passord.

      Passord og kode: Brukernavn er fødselsnummer, D-nummer, kontonummer eller organisasjonsnummer med 00 foran.

      Passord er ditt personlige passord (ikke tall fra kodebrikken).

       

  • Hvordan får jeg nytt passord?
    • Bruk «Glemt passord» fra påloggingssiden for å få tilsendt nytt passord.

  • Jeg kommer ikke videre fra påloggingssiden, hva kan være feil?
    • Informasjonskapsler (cookies) må være aktivert i nettleseren din. Et eksempel er IE11, der du må sette følgende innstillinger:

      Klikk på innstillinger i nettleseren (Tannhjul øverst til høyre)

      1. Velg alternativer for internett.
      2. Velg Personvern-fanen
      3. Klikk på knappen Avansert
      4. Pass på at Godta er valgt lik innstillingene under

      Beskrivelse av hvordan akseptere cookies

  • Hva er beløpsgrense?
    • Beløpsgrense er det maksimale beløpet du kan betaler regninger for pr. måned. Du finner beløpsgrensen på siden Betalingsinnstillinger i nettbanken.
      Du kan selv sette beløpsgrense opp til kr 500 000,-

      Ønsker du høyere beløpsgrense enn det, så kan du sende oss en e-post fra nettbanken.

  • Hvordan oppdaterer jeg nettleseren?
    • Her har vi samlet lenker til oppdatering av de vanligste nettleserne. Velg lenken under din nettleser og følg instruksjonene , så vil nettleseren din oppdateres.

      Last ned:
      Internett Explorer (må akseptere Cookie)
      Chrome
      Safari
      Firefox
      Opera

  • Hvilken nettleser støttes i nettbank på PC/desktop/mobil?
    • Edge – Windows 10 Full støtte
      Internet Explorer 11 – Windows 8
      *må akseptere Cookies
      Full støtte
      Chrome (siste versjon) Full støtte
      Safari (siste verjson) Full støtte
      Firefox (siste versjon) Full støtte
      Opera (siste versjon) Minimal støtte
      Internet Explorer 10 Støttes ikke
      Internet Explorer 9 Støttes ikke
      Internet Explorer 8 Støttes ikke

      *Bruk og aksept av informasjonskapsler(cookies) må være aktivert. Et eksempel er IE11, der følgende innstilling måfungere ved bruk av BankID

      Støtte mobil og nettbrett nettlesere

      Apple iOS enheter

      iOS-versjon Enhet Nettleser
      10 (siste versjon) iPhone 6 Safari Full støtte
      10 (siste versjon) iPhone 5 Safari Full støtte
      9.X (siste versjon) iPhone 5 Safari Full støtte
      9.X (siste versjon) iPad Air Safari Full støtte
      8.2 iPhone 6+ Safari Full støtte
      9.3.5 iPhone 6 Safari Full støtte
      8.1.3 iPad 3 Safari Full støtte
      10 (siste versjon) iPad Pro Safari Full støtte
      7.1.2 iPhone 4 Safari Støttes ikke

       

      Android enheter

      Android-versjon Enhet Nettleser Støttenivå
      5.1.1 Samsung Galaxy S6 Chrome Full støtte
      6.0.1 Samsung Galaxy S7 Chrome Full støtte
      6.x (siste versjon) Motorola Nexus 6 Chrome Full støtte
      5.0 Samsung Galaxy S5 Chrome Full støtte
      4.4 Nexus 4 Chrome Minimal støtte
      4.3 Samsung Galaxy S3 Chrome Minimal støtte

      Windows enhet

      Windows-versjon Enhet Nettleser Støttenivå
      10 Windows-telefon Edge Minimal støtte

       

       

  • Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
    • For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

  • Hva med unge kunder?
    • Kunder kan få tilgang til nett- og mobilbank ved fylte 13 år. Utvalget av tjenester og funksjoner er begrenset.

      Fra 15 år har kunder full tilgang til alle tjenester og funksjoner. Unge kunder må møte opp med foreldre (foresatte) og legitimasjon i ett av bankens kontorer for å få tilgang til nett- og mobilbank.

  • Hvem kan søke Spire?
      • Ideelle lag og foreninger som sogner til områder der Sparebanken Øst har kontor
      • Søker må være kunde/ønske å bli kunde i Sparebanken Øst
  • Når får jeg svar på Spire-søknaden?
      • Tildelingsliste offentliggjøres på nettsiden oest.no/spire
      • Søkere som får tildeling i første runde, får svar innen 1. september
      • Søkere som får tildeling i andre runde, får svar innen 1. februar
      • Søker som ikke blir tildelt midler, vil ikke bli tilskrevet
      • Det gis ingen begrunnelse for tildelinger som gjøres
  • Hva kan jeg søke støtte til?
      • Tiltak rettet mot barn og ungdom
      • Prosjekter av allmenn interesse
      • Anlegg og utstyr
      • Lag/foreninger må prioritere sine ønsker og sende inn én søknad
  • Hvem får ikke støtte?
      • Private prosjekter
      • Offentlig virksomhet
      • Kommersielle selskaper
  • Når kan jeg søke?
    • Søknader kan sendes hele året, men behandles kun i forbindelse med søknadsfrister gitt under www.oest.no/spire

  • Kan jeg sende vedlegg med søknadsskjemaet?
    • Det er mulig å legge to vedlegg med søknadsskjemaet.
      Godkjente filtyper: jpg, pdf, doc, xls, png, xlsx, docx

  • Hvordan vet jeg at søknaden min har kommet frem?
      • Du vil motta en automatisk bekreftelse til den e-postadressen som du har oppgitt i søknadsskjemaet
      • Hvis du ikke mottar bekreftelse, sjekk din søppelpost (spam)
      • Har du ikke fått bekreftelse, kan du sende en e-post til samfunnsansvar@oest.no
  • Hva er AvtaleGiro?
    • AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk trekk av regninger fra din konto på forfallsdato.

  • Hvorfor er ikke AvtaleGiro trukket fra konto?
    • Det kan være flere grunner til at dette:

      • Dekning mangler på belastningskonto
      • Beløpsgrensen på AvtaleGiro-avtalen er nådd/overskredet
      • Du har stoppet AvtaleGiroen i nettbanken
      • Du har stoppet AvtaleGiroen som ligger i forfallsmappen
  • Hvordan endrer jeg beløpsgrensen på en AvtaleGiro?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du Betaling/overføring, deretter Betalingsavtaler. Velg avtalen det gjelder og utfør endring.

  • Hvorfor blir ikke AvtaleGiroen belastet?
    • Det kan være flere årsaker til at en AvtaleGiroavtale ikke fungerer:

      • Ugyldig KID-nummer
        • Mottakers kontonummer er feil
          Beløpet er høyere enn registrert beløpsgrense
        • Manglende dekning på belastningskonto
      • Oppdraget er stoppet
  • Kan jeg ha både eFaktura og AvtaleGiro på samme mottaker?
    • Ja, hvis mottaker tilbyr dette.

  • Hvordan endrer jeg belastningskonto på en AvtaleGiro?
    • Du kan ikke endre belastningskonto selv. Vi hjelper deg med dette hvis du sender oss en Sikker e-post fra nettbanken. Oppgi hvilken avtalegiro det gjelder og hvilken belastningskonto du ønsker at vi skal endre til.

  • Kan jeg endre belastningskonto, beløp eller forfallsdato på en AvtaleGiro som ligger i forfallsmappen?
    • Ja, det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du Forfallsmappe under Betaling. Velg avtalen det gjelder og klikk på pilen. Klikk deretter på knappen Vis detaljer/Endre avtalen. Husk å lagre.

  • Hvordan starter jeg en AvtaleGiro som ikke er belastet på forfallsdato?
    • Du kan starte en avtalegiro i nettbanken. I menyen velger du Forfallsmappe under Betaling. Klikk på endre og deretter på oppdater betaling. AvtaleGiroen vil bli belastet konto i løpet av dagen.

  • Hvordan kan jeg stoppe en AvtaleGiro som ligger i forfallsmappen?
    • Velg Forfallsmappe i menyen i nettbanken. Finn avtalen du ønsker å stoppe og velg Stopp. Da stoppes kun denne ene betalingen, ikke hele avtalen.

  • Hvordan kan jeg slette en AvtaleGiro?
    • Velg Betalingsavtaler fra menyen i nettbanken. Klikk på pil ved riktig avtale og deretter slett den.

  • Er AvtaleGiro klar til bruk med en gang den er opprettet?
    • Det kan ta fire-seks uker før avtalen om AvtaleGiro er i drift.

  • Hvordan vet jeg at jeg har en AvtaleGiro til forfall?
    • Det ser du i forfallsmappen som du finner i menyen i nettbanken. AvtaleGiro blir registrert i forfallsmappen senest syv dager før forfall.

  • Hvordan finner jeg igjen fakturaen etter at den er betalt?
    • Du kan se betalte eFakturaer i nettbanken. Se i menyen under Arkiv og velg eFaktura-arkiv .

  • Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto?
    • Du kan utføre disse endringene i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i menyen. Hent opp ønsket eFaktura og klikk på pil, klikk på Vis detaljer/Endre avtale. Husk å lagre endringen.

  • Hvorfor er ikke eFaktura belastet fra konto?
    • Det kan være feil referansenummer på eFaktura eller manglende dekning (innen fire virkedager etter forfall)

  • Hva er eFaktura?
    • eFaktura er en tjeneste der du får regningen rett i nettbanken i stedet for i posten. Bruker du flere nettbanker, vises eFakturaene dine alle steder.

  • Hvordan vet jeg at jeg har fått en eFaktura?
    • Du får en e-post fra mottaker hvor det står at du har fått en eFaktura som må godkjennes. Du vil også få varsel om dette i nettbanken.

  • Kan jeg ha både eFaktura og AvtaleGiro på samme mottaker?
    • Ja, hvis mottaker tilbyr dette.

  • Hvordan ser jeg at en eFaktura er betalt?
    • Det ser du i nettbanken. Velg Forfallsmappe i menyen under Betaling. Fra denne siden kan du filtrere på flere betalingsmåter. Kryss av eFaktura.

  • Hvordan kan jeg endre e-postadresse på en eFaktura?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i under Betaling i menyen. Finn riktig eFaktura og klikk på pil. Klikk på Vis detaljer/Endre avtale. Gjør endringer og klikk på Lagre.

  • Hvordan sletter jeg en eFaktura?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. Velg Betalingsavtaler under Betaling i menyen. Finn riktig eFaktura og velg Slett denne avtalen.

  • Hvorfor kommer eFaktura opp i alle mine nettbanker?
    • eFaktura er tilknyttet fødselsnummer og er bankuavhengig. Du kan velge hvilken nettbank du ønsker å bekrefte eFakturaen fra.

  • Hvordan skal jeg bekrefte en eFaktura?
    • Du bekrefter eFaktura-betaling i nettbanken. Klikk deg inn på Forfallsmappe fra menyen. Du vil her få en oversikt over alle betalinger som ligger til forfall og som må godkjennes. Husk å bekrefte betalingen.

  • Hvordan oppretter jeg eFaktura?
    • Du opprette eFaktura i nettbanken.

      1. Velg Betalingsavtaler i menyen, deretter Opprett ny betalingsavtale.
      2. Ligger den som forslag, bekrefter du ved å klikke på pilen og klikke på Opprett eFakturaavtale.
      3. Ligger den ikke som forslag, velger du Søk etter tilbyder.
      4. Søk frem mottaker, klikk på Opprett avtale.
      5. Du må legge inn e-postadresse samt e-fakturareferanse, som du finner på fakturaen eller ved å kontakte mottaker.

      Det kan ta ca. fire uker før avtalen er klar.

Velkommen til vårt kundesenter

I noen situasjoner trenger du å snakke med noen i banken for å få råd og svar, men du har kanskje ikke tid til å ta turen innom et av våre lokale kontorer? Da kan du kontakte vårt kundesenter!

Hvem kan ta kontakt?

Kundesenteret er for deg som allerede er kunde eller ønsker å bli det. Vårt kundesenter er bemannet av høyt kvalifiserte rådgivere med lang erfaring innen bank og kundebehandling.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Vårt kundesenter kan hjelpe deg med alt av praktiske ting som:

  • Innlogging i nettbank
  • Sperring av kort
  • Hvor du finner PIN-koden din dersom du har glemt den

og mye mer.

I tillegg har vi kompetanse til å gi rådgivning rundt låneprodukter, sparing og forsikring. Opplever du det som vanskelig å finne tid til å ta turen innom bankkontoret for å opprette kundeforhold eller en lånesøknad? Vi hjelper deg gjerne med dette over telefon dersom du ønsker det.

Hvordan kontakte oss?

Du kan ta kontakt med oss i våre åpningstider på telefon eller sende oss en mail. Du kan også benytte deg av kontaktskjema du finner under.

Kontakt oss så hjelper vi deg!

Sperre kort

Mistet eller frastjålet bankkortet? Trenger du å sperre eller rebestille kortet, kan du enkelt gjøre dette selv i nett- eller mobilbanken.

Sånn sperrer du kortet selv

Signer lånedokumenter

Du kan enkelt og trygt signere lånedokumenter digitalt.

Til signering