Kundeservice

Finn svaret på det du lurer på selv, send oss en melding eller kontakt kundesenteret. Det er opp til deg - vi hjelper deg uansett.

Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra kundene våre. Klikk på kategoriene for å se spørsmålene og svar åpnes nedenfor.

  • BankID (kodebrikke og mobil)
  • Betaling
  • Boliglån
  • Signer lånedokumenter
  • Kundeforhold
  • Konto
  • Kort
  • Mobilbank
  • Nettbank
  • Samfunnsansvar
  • AvtaleGiro
  • eFaktura

  • Hva er BankID?
    • BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet.

      I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er. I den fysiske verden bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden vil du kunne bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.

  • Har jeg BankID?
    • Ikke alle bankkunder som har kodebrikke, har BankID. Kodebrikken benyttes både til pålogging med passord og kode og til BankID. Er du i tvil om du har BankID eller ikke, logg deg inn i nettbanken og klikk på BankID. Du vil der finne dine avtaler.

      Husk at BankID er strengt personlig, du må aldri låne bort kodebrikke og passord!

  • Blokkert BankID. Hva gjør jeg?
    • Trykk på glemt passord under pålogging til nettbanken. Du kan nå velge om du ønsker å identifisere deg via BankID på mobil eller kontrollspørsmål.

      Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få BankID passord på SMS eller e-post.

      Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en sikker e-post fra nettbank. Får du ikke logget deg inn i nettbanken må du ringe oss på 33513855.

  • Hvordan bestiller jeg BankID?
    • BankID bestiller du selv i nettbanken.

      Klikk på «Bestille BankID» i menyen. Velg deretter «Bestille BankID» og følg instruksjonen

  • Jeg får ikke bestilt BankID
    • Gjelder sikkerhetselement i forbindelse med innlogging. Kan oppstå hvis du har hatt feil med innlogging, for eksempel ved tasting av feil engangskode for mange ganger eller fra flere ulike enheter.
      Løsning: Din BankID er sperret. send melding fra «sikker e-post» i nettbank der du ber oss åpne sin BankID.

      BID C167
      Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.
      Løsning: Bestill «BankID på mobil» på nytt.

  • Jeg vil sperre BankID/BankID på mobil. Hva gjør jeg?
    • Logg deg på nettbanken og velg «BankID-oversikt» i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler. Herfra kan du sperre din BankID.

  • Hvordan bestille BankID til barn under 18?
    • For å opprette BankID for ungdom mellom 15 og 18 år må den mindreårige ha nettbankavtale og begge foreldre/verger må signere på BankID-avtalen på ett av bankens kontorer. Den mindreårige må også signere på samme avtale. Alle 3 må ha med seg pass som legitimasjon, men dere trenger ikke komme samtidig. Når BankID-avtalen er signert kan den mindreårige bestille BankID fra nettbank.

      Finn nærmeste kontor

  • Hva er kravet for å få BankID?
      • Du må være over 15 år
      • Du må ha norsk personnummer
      • Du må ha nettbank med kodebrikke fra oss
      • Dersom du ble kunde etter 01.03.2007 må du være registrert med pass som legitimasjon
      • Du må være registrert med egen e-postadresse og mobilnummer, kan registreres i nettbanken før du bestiller
      • Du må være eier av en aktiv konto i Sparebanken Øst
  • Hva er BankID på mobil?  
    • BankID på mobil er like sikkert som vanlig BankID med brikke, men enda enklere å bruke. Aktiverer du BankID på mobil, slipper du å bruke kodebrikken. Du må logge deg inn i nettbanken med kodebrikken fra Sparebanken Øst for å bestille BankID på Mobil.

      Ved bytte av SIM-kort må du alltid bestille BankID på mobil på nytt.

  • Hvordan bestille BankID på mobil?
    • BankID på mobil bestiller du i nettbanken. Klikk på «Bestille BankID» i menyen.  Velg deretter «Bestill» ved feltet BankID på mobil og følg instruksjonene.

  • Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?
    • For å logge inn med BankID på mobil legger du inn mobilnummer og fødselsdato.

      Du vil så få opp et referanseord som også skal fremkomme på din telefon. Trykk godta dersom ordet på mobilen samsvarer med ordet i nettlesere. Tast så ID-PIN (koden du valgte når du bestilte BankID på mobil) og du vil bli logget inn i nettbanken.

  • Hva gjør jeg når jeg har sperret BankID på mobil?
    • Du må bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken.

  • Hva gjør jeg når jeg har byttet telefon/endret abonnement?
    • Du må da bestille BankID på mobil på nytt i nettbanken.

  • Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID på mobil?
    • Nei, selv om du har gått over til å benytte BankID på mobil må du oppbevare kodebrikken på et sikkert sted, da du i enkelte sammenhenger vil få behov for å bruke den.

      Ved bytte av SIM-kort må du alltid bestille BankID på mobil på nytt i nettbank.

  • Hva er SWIFT/BIC-koden til Sparebanken Øst?
    • SAOENO22XXX

  • Hva er IBAN?
    • IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.

      Finn ditt IBAN-nummer

  • Hvor finner jeg Årsoppgavene?
    • Årsoppgavene finner du under Arkiv og Søk i dokumenter. Velg dokumenttype Årsoppgaver. Legg inn fra-til-dato og trykk på «Vis dokumenter».

  • Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du Fast betaling/overføring, deretter Opprett ny fast betaling. Fyll inn feltene og trykk utfør.

  • Hvordan kan jeg opprette fast overføring mellom egne konti?
    • Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Fast betaling/overføring i menyen, deretter Faste overføringer. Klikk på knappen Opprett ny fast betaling.
      Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan selv velge hvor ofte oppdraget skal utføres.

  • Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto?
    • Du kan utføre disse endringene i nettbanken. Velg Betalingsavtaler i menyen. Hent opp ønsket eFaktura og klikk på pil, klikk på Vis detaljer/Endre avtale. Husk å lagre endringen.

  • Hvordan bekrefter jeg en betaling?
    • Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.

      Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

      Bekrefte betaling - FAQ 1 av 3 Bekrefte betaling - FAQ 2 av 3

      Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

      Bekrefte betaling - FAQ 3 av 3

  • Når går betalinger til andre banker i Norge?
    • Betalinger og overføringer mellom kontoer i norske banker gjøres 5 ganger i døgnet. Det går ingen overføringer mellom banker i helger og helligdager.

      Disse oppgjørene/avregningene har følgende tidsfrister:

      Tidspunkt for ferdig oppgjør Tidsfrist for kunder Straksbetaling
      07:00 00:00 00:30
      10:30 08:45*
      12:30 10:00 10:30
      15:00 11:30 12:00
      17:00 14:00** 14:00

      * personkunder kl. 08:15
      ** personkunder kl. 13:30

  • Hvor mye kontanter kan jeg ta ut i banken?
  • Hvordan søker jeg lån på nett?
      1. Velg det boliglånet som er riktig for deg og trykk på knappen «Søk om boliglån»
      2. Søknadsprosessen åpner seg i eget vindu (Selvbetjent kreditt)
        1. For raskere og enklere prosess er det anbefalt å være registrert som kunde i forkant. Bli kunde her
      3. Fyll inn feltene etter beste evne, så korrekt som mulig
      4. Identifiser deg med BankID, da hentes kontaktinformasjonen din opp og eiendommer du eventuelt eier idag
        1. Ha e-post og telefonnummer til eventuell medlånetaker tilgjengelig
      5. Du trenger IKKE lenger å sende inn lønnslipper og skattemelding. Samtykk heller til at banken kan innhente dette fra skatteetaten i det 4. steget «Økonomi». Det kan også hentes inn i etterkant eller for medsøker ved å gi samtykke her.
      6. Se over og send inn søknad
        1. Ved refinansiering skriv i kommentarfeltet hva pengene skal brukes til
        2. Ved flytting av lån fra annen bank fyll inn lånenummer
        3. Legg ved husleiekontrakt og kjøpekontrakt for eiendom vis du har dette
      7. Søknaden vurderes og vi sender deg et tilbud
      8. Etter at du har signert lånedokumentene og returnert tilbudet blir pantedokumentene tinglyst
      9. Lånet utbetales
  • Hvordan flytter jeg boliglånet til Sparebanken Øst?
    • Boliglånet flytter vi for deg når du søker og får innvilget lån hos oss. Det enkleste er å søke boliglån på nett. I første steget velger du «Flytte lån fra annen bank» under valget «Låneformål».

      Fyll inn lånenummer i kommentarfeltet før søknaden sendes inn.

      Skal du øke lånet må du også skrive hva pengene skal brukes til.

  • Kan jeg søke om finansieringsbevis?
    • Det er lurt å ha et finansieringsbevis som viser hvor mye du kan låne før du går inn i en budrunde. Søk om finansieringsbevis

  • Hva er effektiv rente?
    • Renteprosent som inkluderer gebyrer og provisjoner (etableringsgebyr og termingebyr). Dette er den reelle renten du skal forholde deg til.

  • Hva er nominell rente?
    • Renteprosent som ikke tar hensyn til gebyr og provisjoner.

  • Kan jeg få avdragsfrihet?
    • Du kan avtale med banken ikke å betale avdrag i en periode, det vil si bare å betale renter. Lån må ligge innenfor 60 % av verdien på boligen. Vi tilbyr avdragsfrihet inntil 2 år.

  • Kan jeg få fast rente? (binde renten)
    • Med fastrente på boliglånet lån har du stabile låneutgifter så du vet hvor mye du skal betale på lånet i den avtalte bindingsperioden.

      Du sikrer deg mot renteøkning i den avtalte tiden, men går renten ned, nyter du ikke godt av dette.

      Med fastrente betaler du en avtalt rente i et bestemt antall år, vanligvis mellom 3 – 10 år.
      Du kan velge å binde hele, eller bare deler av lånet.

      Dette er fastrentelån:

      • Rentekostnaden er fast hele perioden
      • Du blir ikke berørt av renteøkning
      • Gode økonomisk oversikt
      • Mulighet for å kombinere fastrente (innenfor 75% av verdi) og lån med flytende rente
      • Lånet kan flyttes til ny bolig dersom du bytter bolig i bindingsperioden

      Passer ikke for deg som ønsket å ha et fleksibelt boliglån hvor du kan betale ned ekstra, innfri lånet eller gjøre endringer som for eksemepl endre terminbeløp eller forfallsdato.

      Rentebetingelser kan variere. Kontakt din kunderådgiver for et konkret tilbud.

  • Hvor finner jeg dokumentene jeg skal signere?
    • Du finner dokumentene dine ved å logge deg inn i signeringsportalen. Vi har også sendt deg en lenke til e-signeringsportalen på SMS og e-post. Du kan alltid gå tilbake hit for å signere dokumentene dine.

  • Hvordan logger jeg på?
    • Du logger inn i signeringsportalen med BankID brikke og personlig passord.

  • Jeg har fått SMS og e-post om at jeg har en avtale klar for signering, hva gjør jeg?
    • Du følger linken eller klikker på «Signere lånedokumenter» i menyen på nettsiden. Du kommer da til signeringsportalen, hvor du logger deg på med din BankID. Her finner du en oversikt over hvilke dokumenter som er klare for signering.

      Du må godkjenne og signere ett og ett dokument. Husk at du må ha Adobe Reader.

  • Hvordan signerer jeg?
    • Du signerer med BankID brikke og personlig passord. Det går ikke å bruke BankID på mobil for å signere lånedokumenter da det ikke er tilrettelagt for dette.

      Enkelte andre banker har løsninger der telefonen fungerer som en kodegenerator (BIM OTP). Kunder som har dette i andre banker kan benytte mobilen for signering av lånedokumenter også hos oss.

  • Jeg får ikke åpnet dokumentene, hva gjør jeg?
    • Dokumentene kommer i PDF-format, og du må ha installert Adobe Reader på din datamaskin for å kunne lese denne typen dokument. Du kan laste det ned gratis på adobe.no.

  • Må jeg signere alle dokumentene hver for seg?
    • Ja, alle dokumentene krever at du signerer med BankID hver for seg. Dokumentene ligger etter hverandre i rekkefølge og du åpner og signerer et og et dokument.

  • Hvordan vet jeg at dokumentene er signert?
    • Når dokumentet er signert vises en grønn hake og det står at dokumentet er signert. Hvis dokumentet ikke er signert enda, vises teksten «Start signering».

  • Hvor finner jeg igjen de signerte dokumentene mine?
    • Vi anbefaler at du lagrer dokumentene på datamaskinene din når du åpner dem i signeringsprosessen. Ellers kan du kontakte banken i etterkant for å få tilgang til dokumentene. Dokumentene er ikke mulig å hente ut i etterkant fra signeringsportalen.

  • Kan jeg signere med mobil?
    • Har du BankID på mobil fra en annen bank enn Sparebanken Øst vil signering fungere.

      Dessverre støttes foreløpig kun BankID med kodebrikke fra Sparebanken Øst når du skal e-signere.

  • Dødsfall
    • Det er dessverre en del praktiske ting som må ordnes når en du er glad i går bort. Her er litt informasjon om hva du må gjøre selv og hva vi kan hjelpe deg med ved en slik hendelse.

      Dette gjør du med et dødsbo
      De som står igjen som arvinger må ta stilling til hvordan boet skal skiftes og hvem som skal fordele arven etter avdøde. Et skifte betyr oppgjør og fordeling av det som er igjen etter at gjeld, utgifter og andre forpliktelser er gjort opp. Det vanligste er privat skifte der arvingene blir enige seg i mellom hvordan gjeld, eiendeler og formue skal fordeles. Dersom det skal være privat skifte lager tingretten en skifteattest som forteller arvingene hvem som skal bestemme over avdødes eiendeler. Alle arvingene kan gi fullmakt til at en av arvingene ordner opp på vegne av alle. Når skifteattesten er klar kan denne arvingen ta kontakt med banken for å ordne den avdødes økonomi.

      I de tilfeller der arvingene ikke ønsker å påta seg ansvaret med å fordele avdødes formue og eiendeler, går dødsboet til offentlig skifte. Da er det tingretten som oppnevner en bostyrer, vanligvis en advokat, og denne foretar skifte av boet og fordeling av arven. Det er nok at en av arvingene krever offentlig skifte.

      Dette skjer med bankforholdet ved dødsfall:

      • Avdødes bankkontoer blir sperret for all bruk. Selv om du har hatt tilgang til kontoene, vil du ikke kunne bruke dem nå. Du kan likevel ta kontakt med oss for å få betalt regninger knyttet til begravelse, husleie, strøm, telefon og restskatt fra avdødes konto før skifteattesten er klar.
      • Avdødes kort må leveres inn og avsluttes. Faste trekk til betaling av boliglån fortsetter.

      Du trenger skifteattest
      Det du trenger aller først er en skifteattest, og for å få denne må du sende en skifteerklæring til tingretten. Skifteerklæring er et skjema du vanligvis får av begravelsesbyrået, men du kan også laste det ned her. Skifteerklæringen skal inneholde informasjon om avdøde sivilstatus og eventuelle arvinger. Før du undertegner skifteerklæringen bør du sjekke ut formues- og gjeldsforhold fordi du ved å undertegne skifteerklæringen tar på deg ansvaret for avdødes gjeld. Det kan være hensiktsmessig å avtale et møte med tingretten slik at dere kan diskutere hva som skal skje med den avdødes eiendeler og formue.

      Tingretten kan hjelpe deg med:

      • Råd om videre i prosess.
      • Informasjon om eventuelt andre arvtakere.
      • Fullmakt og skifte- eller uskifteattest.
      • Veiledning om hvordan du får oversikt over avdødes gjeld og eiendeler.Nærmeste tingrett finner du på «Domstolversikten».

      Huskeliste til deg når du skal i banken:

      • Kopi av skifteattesten
      • Kopi av fullmakter fra alle arvinger når skifteattesten ikke angir hvem som er fullmektig
      • Kopi av gyldig legitimasjon (f.eks. pass, bankkort, førerkort) fra arvinger og eventuell fullmektig for boet.
      • Avdødes bankkort, dersom det finnes.
      • Du kan også sende oss dette pr. post til: Sparebanken Øst, postboks 67, 3301 Hokksund.

      Dette skjer med forsikringsforholdet ved dødsfall
      Etter et dødsfall må det tas kontakt med avdødes forsikringsselskap. Dersom avdøde hadde sine forsikringer i vårt forsikringsselskap, Frende Forsikring, kan dødsfallet meldes på tlf. 55 15 36 00.

      Du finner nyttig informasjon om dødsfall og arv under domstol.no.

  • Skilsmisse
    • Dersom du og din ektefelle/partner velger å gå fra hverandre er det en del praktiske ting som må ordnes. Det som kalles felleseie skal deles, og det er viktig å skaffe seg en god oversikt over felles økonomi.

      Dette er utgangspunkt for delingen
      Når dere blir enige om å gå fra hverandre skal formuen fordeles mellom dere, og det vil si at dere må bli enige om hvem som skal overta bolig, bil og andre formuesgjenstander. De fleste velger å blir enige selv om denne fordelingen, men dersom dere ikke blir enige kan det kreves offentlig skifte. Det er nok at den ene av partene krever offentlig skifte.
      Som hovedregel skal felleseie deles likt mellom partene – det kalles likedeling. Det er imidlertid noen unntak fra likedelingsregelen beskrevet i Ekteskapsloven. Disse unntakene sier blant annet at det dere eide før ekteskapet ble inngått kan holdes utenfor delingen. Det er også mulig å ha helt eller delvis særeie som innebærer at noe holdes utenfor delingen. Særeier opprettes ved avtale mellom ektefellene eller kan være bestemt av giver i forbindelse med gave eller arv. Før delingen skal hver av dere trekke fra midler til å dekke gjeld som hver måtte ha. Deretter skal dere ha halvdelen av hverandres formue. Delingen skal beregnes på det tidspunktet («skjæringspunktet») som dere flyttet fra hverandre. Du finner nyttig informasjon om deling av gjeld og formue i Ekteskapsloven.

      Dette skjer med bankforholdet ved skilsmisse:

      • Dersom dere har blitt enige om fordeling av lån/eiendommer/beløp der den ene skal kjøpes ut må vi ha en skriftlig redegjørelse på hvordan dette skal ordnes.
      • Dersom boligen skal selges kan det være behov for mellomfinansiering for den ene eller begge partene slik at dette må avklares.
      • Dersom dere har barn må vi vite hvordan ansvarsfordeling for barn blir. Skal en av partene betale barnebidrag?
      • Husk å melde flytting – både til Skatteetaten og til oss!

      Huskeliste til deg når du skal i banken:

      • Skriftlig avtale om fordeling av lån, bolig og eventuelt beløp for å betale ut ektefelle.
      • Verdivurdering av bolig dersom denne skal selges.

      Dette skjer med forsikringsforholdet ved skilsmisse
      Det er viktig å ta en gjennomgang av forsikringene deres etter et samlivsbrudd. Vi hjelper dere å sørge for at den som eventuelt blir sittende igjen med boligen forsikrer denne. Andre eiendeler som bil og båt må kanskje også endres og omregistreres. Vi sjekker om det er personforsikringer det må gjøres endringer på i forhold til hvem som står som begunstiget. Husk også å endre på eventuelle forsikringer dere har på jobben.

      Hvem opphever ekteskap?
      Separasjoner og skilsmisser blir behandlet av fylkesmannen. Du kan lese mer på fylkesmannen.no.

  • Flytting
    • Dersom du skal flytte innen Norge må du sende flyttemelding til Skatteetaten innen 8 dager etter at du har flyttet. Du kan sende en flyttemelding samlet for ektefelle, samboer, partner og barn dersom dere har vært registrert bosatt på samme adresse og skal ha samme adresse etter at dere flytter.

      Dersom du skal flytte ut av felles hjem der du har levd med ektefelle og barn under 18 år gjelder egne regler. Du finner mer informasjon om det på Skatteetaten .no.

      Skatteetaten sender sine opplysninger til Folkeregisteret der offentlige etater som NAV, Lånekassen og banker kan hente din nye adresse, men de er ikke de eneste som trenger din nye adresse.  Du må selv gi beskjed til alle dine personlige kontakter, og sørge for at kundeforhold og medlemskap får en flyttemelding med den nye adressen fra deg. Du må også selv sørge for å gi adresseendringen din til Posten.

      Dersom du ikke sender flyttemeldinger
      Dersom du ikke gir beskjed om din nye adresse til kontakter, kundeforhold og medlemskap kan du risikere å få purringer og, i verste fall, inkassokrav fordi fakturaer ikke kommer fram til deg. Det kan også være at du går glipp av viktig informasjon som blir feilsendt. Det kan være at posten blir lagt i din gamle postkasse eller sendt i retur til avsender. Det er smart å være tidlig ute med å sende flyttemeldinger til alle som trenger det.

      Dette skjer med bankforholdet ved flytting:

      • Husk å melde flytting – både til Skatteetaten og til oss!
  • Avslutning av kundeforhold
    • Dersom du skal avslutte kundeforholdet ditt i banken er det en del ting din nye bankforbindelse ordner for deg, men det er også noen ting du må ordne selv. Sannsynligvis har din nye bankforbindelse bedt deg signere et fullmaktsskjema for å hjelpe deg med å flytte over brukskonto, sparekonto og eventuelle lån.

      eFaktura følger automatisk med til din nye nettbank så de trenger du ikke å tenke på.

      Dette må du selv ordne med bankforholdet ditt:

      • AvtaleGiro-avtaler og faste betalingsoppdrag må avsluttes og legges opp på nytt i den nye nettbanken din.
      • Du må informere alle du mottar innbetalinger fra om at du har fått nytt kontonummer. Dette må gjøres skriftlig dersom den du får penger fra ikke tilbyr deg å gjøre det på internett.
      • Husk å gi arbeidsgiver beskjed om nytt kontonummer.
      • Dersom du mottar trygd eller barnebidrag kan du informere om nytt kontonummer til NAV slik at du mottar ytelsene til riktig konto.
      • Skatteetaten er også interessert i få vite ditt nye kontonummer for eventuell utbetaling av skattepenger.
      • Lånekassen må også få beskjed dersom du mottar stipend eller innbetalinger av studielån. Dette kan du gjøre på «Dine sider» på Lånekassens nettsider.
      • Bankkortet ditt må leveres inn eller eventuelt makuleres etter avtale med banken når kontoene dine er avsluttet.
      • Husk å legge inn alle regninger som ikke har forfalt til betaling på i den nye nettbanken din.
      • Ta vare på kontoutskrifter fra den gamle nettbanken din før du avslutter kundeforholdet. Disse vil du ikke få tilgang til i din nye nettbank.

      Følg med:

      • Dersom du har minus på kontoen (overtrukket kontoen) vil ikke kontoforholdet ditt bli avsluttet før beløpet som er i minus er innbetalt.
      • Dersom du er umyndig må du ha verges samtykke for å kunne bytte bank.
      • Dersom kontoen er sperret, er tatt utlegg eller pant i kan den ikke flyttes så lenge sperringen, utlegget eller pantet gjelder.

      Hva hjelper vi deg med:

      • Boligsparing for Ungdom (BSU). Her bør du be banken om hjelp slik at du ikke bryter kontoavtalen du har inngått for denne sparingen.
      • Depositumskonto for husleie kan heller ikke flyttes uten at det er samtykke fra utleier.
  • Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
    • For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

  • Hvor finner jeg kontoutskrifter?
    • Kontoutskriftene finner du under Arkiv og Søk i dokumenter. Velg dokumenttype Kontoutskrifter og kontonummeret du ønsker kontoutskrift for. Legg inn fra-til-dato og trykk på Vis dokumenter.

  • Hva gjør jeg hvis jeg ikke kan bli kunde på nett?
    • Er du under 18 år, eller ønsker å opprette konto på vegne av en bedrift, er det ikke mulig å bli kunde via våre nettsider. Det kan også være andre årsaker som gjør at du ikke kan bli kunde på nett. Vi hjelper deg gjerne på et av våre kontorer. Her finner du oversikten over hvor vi holder til.

  • Hva skjer hvis jeg tar ut penger fra BSU-konto?
    • Dersom du tar ut pengene uten å bruke dem til bolig, må du tilbakebetale skattefordelen. Penger du har satt inn inneværende år kan tas ut ved spesielle behov uten å måtte tilbakebetale skattefordelen da den ikke blir beregnet før nytt år er påbegynt.

  • Hva kan jeg bruke BSU-konto til?
    • Pengene du sparer, kan brukes til fremtidig boligkjøp eller nedbetaling på boliglånet. Du må ha kjøpt boligen og flyttet inn i den etter at du opprettet BSU- konto.

  • Hvor mye kan jeg spare på BSU-konto hvert år?
    • Du kan spare maksimalt kr 25.000 i året og til sammen kr 300.000 i løpet av tiden du sparer.

  • Hva skjer med BSU-kontoen når jeg fyller 34 år?
    • Fra du fyller 34 år kan du ikke opprette eller fortsette sparing i BSU. Men ta det med ro, pengene blir ikke borte. Renten justeres til vanlig sparekonto og skattefordelen gjelder ikke lenger. Se prislisten

  • Hvordan får jeg sperret kortet mitt?
    • Du kan sperre kortet ditt i både nett- og mobilbanken. Du kan også ringe kundeservice på (+47) 33 51 38 55

  • Hva er Visa Secure?
    • Visa Secure er en sikkerhetsløsning utarbeidet av Visa for å sikre deg som handler på internett. For din sikkerhet må du identifiserer deg for å bekrefte kjøpet ditt. Du velger selv metoden du ønsker å identifisere deg med. BankID på mobil, SMS kode eller BankID.

  • Må jeg alltid signere betalinger på nett?
    • I alle land innenfor EU må du etter innføring av nye regler (PSD2) signere dine betalinger på nett. Signering gjør du med BankID eller BankID på mobil. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før.

      Fra innføring av de nye reglene 14. September 2019 kan det ta inntil 18 måneder før alle nettbutikker i EU har dette på plass. I den perioden vil det derfor nettsider som ikke krever signering av en betaling.

  • Hva er priser på kort?
  • Hva er youngbank.no?
  • Hvorfor bør jeg legge inn regionsperre på kortet?
    • Ved å legge inn regionsperre på kortet ditt, så setter du selv begrensninger på hvor i verden kortet ditt kan brukes.
      Da minsker risikoen for misbruk av kortet. Dette gjør du enkelt selv i nett- og mobilbanken.

  • Hvordan finner jeg PIN-koden til kortet mitt?
    • Den finner du i nett- og mobilbanken. Åpne menyen, velg «Kort» og «Kortoversikt» – i pilen til høyre velg deretter på «Vise PIN-kode».

  • Kan disponent av konto bestille kort?
    • Nei, en disponent av en konto kan ikke uten videre bestille eget kort.

  • Fungerer Øst Gullkort i utlandet og på nett?
    • Øst Gullkort er ikke ett kredittkort, men ett debetkort med innvilget kreditt på kontoen det er knyttet opp mot. Det betyr at dersom den du skal betale til i utlandet eller på nettet krever kredittkort kan ikke dette kortet brukes. Det gjelder i svært få tilfeller som f.eks enkelte bilutleie firmaer og hoteller i USA.

  • Hva er kontaktløs betaling og hvordan fungerer det?
    • Kontaktløs betaling er raskt, enkelt og sikkert – og det fungerer i utlandet.

      Når du skal betale plasserer du kortet over symbolet for å gjennomføre betalingen. Et pip og grønn lys indikerer at kortet er ferdig lest.
      Bekreftelse på at kjøpet er godkjent står på terminalens skjerm. Ved beløp over 400 kroner må man taste PIN-kode.

      I tillegg kan kortinnehaver enkelte ganger bli bedt om å taste PIN-kode for ekstra sikkerhet.

  • Hvordan vet jeg om kortet har støtte for kontaktløs betaling?
    • På kortet vil det være et symbol som viser om kortet har støtte for kontaktløs betaling.

      Symbolet ser slik ut:

      Kontaktløs betaling indikator

  • Hvor kan en betale kontaktløst?
    • Du kan betale kontaktløst i de butikker  som viser det kontaktløse symbolet:

  • Hvordan aktiverer jeg mobilbanken?
    • Første gang du laster ned mobilbanken må den aktiveres. Det gjør du med BankID, BankID på Mobil eller kodebrikke med tilhørende passord. Du må da velge en personlig 4-sifret kode til innlogging og betaling. Nyere telefoner kan også velge å bruke ansiktgjenkjenning eller fingeravtrykk.

      NB: For deg som ikke har BankID eller BankID på mobil må du være klar over følgende: Du må bruke passordet tilhørende din kodebrikke ved aktivering. Ikke bruk mobilbankkode tilknyttet gammel mobilbank.

      Aktivering mobilbank

  • Hvordan logger jeg meg inn i mobilbanken?
    • Du logger inn ved å bruke din firesifrede kode som du registrerte ved aktivering av mobilbanken. Hvis du har registrert fingeravtrykk eller ansiksgjenkjenning kan disse metodene også brukes.

  • Jeg har ikke iPhone eller Android, hvordan kan jeg bruke mobilbank?
    • For best opplevelse anbefaler vi å bruke nettbanken.

  • Er det egen app for nettbrett?
    • For best opplevelse og tilgang til alle banktjenester anbefales brukere med nettbrett (iPad o.l.) å bruke nettbanken.

  • Er det krav til versjon av operativsystem?
    • Det er anbefalt å ha oppdatert operativsystem på mobilen din. Både med tanke på sikkerhet, men også for best brukeropplevelse.

      Mobilbanken krever iOS 10 eller Android 5.

  • Hva er aldersgrensen for å bruke mobilbank?
    • Kunder kan få tilgang til nett- og mobilbank ved fylte 13 år. Utvalget av tjenester og funksjoner er begrenset.

      Fra 15 år har kunder full tilgang til alle tjenester og funksjoner. Unge kunder må møte opp med foreldre (foresatte) og legitimasjon i ett av bankens kontorer for å få tilgang til nett- og mobilbank.

  • Jeg har glemt koden til mobilbanken min, hva gjør jeg?
    • Dersom du har glemt koden til mobilbanken må du aktivere mobilbanken på nytt.

  • Kan jeg bestille BankID eller BankID på mobil fra mobilbanken?
  • Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?
    • Logg deg inn med BankID på mobil, BankID eller Passord og kode.

      BankID på mobil må bestilles i nettbanken. Da trenger du kun mobilen din når du skal logge deg inn neste gang.

      BankID: Legg inn ditt fødselsnummer, engangskode med tall fra kodebrikken og et personlig passord.

      Passord og kode: Brukernavn er fødselsnummer, D-nummer, kontonummer eller organisasjonsnummer med 00 foran.

      Passord er ditt personlige passord (ikke tall fra kodebrikken).

       

  • Hvordan får jeg nytt passord?
    • Bruk «Glemt passord» fra påloggingssiden for å få tilsendt nytt passord.

  • Jeg kommer ikke videre fra påloggingssiden, hva kan være feil?
    • Informasjonskapsler (cookies) må være aktivert i nettleseren din. Et eksempel er IE11, der du må sette følgende innstillinger:

      Klikk på innstillinger i nettleseren (Tannhjul øverst til høyre)

      1. Velg alternativer for internett.
      2. Velg Personvern-fanen
      3. Klikk på knappen Avansert
      4. Pass på at Godta er valgt lik innstillingene under

      Beskrivelse av hvordan akseptere cookies

  • Hva er beløpsgrense?
    • Beløpsgrense er det maksimale beløpet du kan betaler regninger for pr. måned. Du finner beløpsgrensen på siden Betalingsinnstillinger i nettbanken.
      Du kan selv sette beløpsgrense opp til kr 500 000,-

      Ønsker du høyere beløpsgrense enn det, så kan du sende oss en e-post fra nettbanken.

  • Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
    • For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

  • Hva med unge kunder?
    • Kunder kan få tilgang til nett- og mobilbank ved fylte 13 år. Utvalget av tjenester og funksjoner er begrenset.

      Fra 15 år har kunder full tilgang til alle tjenester og funksjoner. Unge kunder må møte opp med foreldre (foresatte) og legitimasjon i ett av bankens kontorer for å få tilgang til nett- og mobilbank.

  • Hvem kan søke Spire?
      • Ideelle lag og foreninger som sogner til områder der Sparebanken Øst har kontor
      • Søker må være kunde/ønske å bli kunde i Sparebanken Øst
  • Når får jeg svar på Spire-søknaden?
      • Tildelingsliste offentliggjøres på nettsiden
      • Søkere som får tildeling i første runde, får svar innen 1. september
      • Søkere som får tildeling i andre runde, får svar innen 1. februar
      • Søker som ikke blir tildelt midler, får ingen videre beskjed om dette
      • Det gis ingen begrunnelse for tildelinger som gjøres
  • Hva kan jeg søke støtte til?
      • Tiltak rettet mot barn og ungdom
      • Prosjekter av allmenn interesse
      • Anlegg og utstyr
      • Lag/foreninger må prioritere sine ønsker og sende inn én søknad
  • Hvem får ikke støtte?
      • Private prosjekter
      • Offentlig virksomhet
      • Kommersielle selskaper
  • Når kan jeg søke?
    • Søknader kan sendes hele året, men behandles kun i forbindelse med søknadsfrister gitt under www.oest.no/spire

  • Kan jeg sende vedlegg med søknadsskjemaet?
    • Det er mulig å legge to vedlegg med søknadsskjemaet.
      Godkjente filtyper: jpg, pdf, doc, xls, png, xlsx, docx

  • Hvordan vet jeg at søknaden min har kommet frem?
      • Du vil motta en automatisk bekreftelse til den e-postadressen som du har oppgitt i søknadsskjemaet
      • Hvis du ikke mottar bekreftelse, sjekk din søppelpost (spam)
      • Har du ikke fått bekreftelse, kan du sende en e-post til samfunnsansvar@oest.no
  • Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?
    • Du oppretter avtalegiro i nettbanken.
      Velg «Betalingsavtaler» i menyen, deretter «Forslag til avtaler». Ligger den som forslag, bekrefter du ved å klikke på pilen og klikke på «Opprett AvtaleGiro».
      Ligger den ikke som forslag, velger du «Søk etter tilbyder».
      Søk frem mottaker, klikk på «Opprett avtale».
      Får du ikke opprettet Avtalegiro, send oss melding fra Send sikker e-post under Meldinger.
      Vi trenger opplysninger om belastningskonto, kredit konto, navn på mottaker og kidnummer for avtalegiro.

  • Hva er AvtaleGiro?
    • AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk trekk av regninger fra din konto på forfallsdato.

  • Hvordan endrer jeg beløpsgrensen på en AvtaleGiro?
    • Det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du «Betaling», deretter «Betalingsavtaler». Velg avtalen det gjelder og utfør endring.

  • Hvorfor blir ikke AvtaleGiroen belastet?
    • Det kan være flere årsaker til at en AvtaleGiroavtale ikke belastes konto:

      • Ugyldig KID-nummer
        • Mottakers kontonummer er feil
        • Beløpet er høyere enn registrert beløpsgrense
        • Manglende dekning på belastningskonto
      • Oppdraget er stoppet
  • Kan jeg ha både eFaktura og AvtaleGiro på samme mottaker?
    • Ja, hvis mottaker tilbyr dette.

  • Hvordan endrer jeg belastningskonto på en AvtaleGiro?
    • Du kan ikke endre belastningskonto selv. Vi hjelper deg med dette hvis du sender oss en Sikker e-post fra nettbanken. Oppgi hvilken avtalegiro det gjelder og hvilken belastningskonto du ønsker at vi skal endre til.

  • Kan jeg endre belastningskonto, beløp eller forfallsdato på en AvtaleGiro som ligger i forfallsmappen?
    • Ja, det kan du gjøre i nettbanken. I menyen velger du «Forfallsmappe under Betaling». Velg avtalen det gjelder og klikk på pilen. Klikk deretter på knappen Endre. Husk å trykke på «Oppdater betaling».

  • Hvordan starter jeg en AvtaleGiro som ikke er belastet på forfallsdato?
    • Du kan starte en avtalegiro i nettbanken. I menyen velger du «Forfallsmappe» under «Betaling». Klikk på pilen. Klikk på Endre og deretter på Oppdater Betaling. AvtaleGiroen vil bli belastet konto i løpet av dagen.

  • Hvordan kan jeg stoppe en AvtaleGiro som ligger i forfallsmappen?
    • Velg «Forfallsmappe» i menyen i nettbanken. Finn avtalen du ønsker å stoppe. Klikk på pilen. Velg Stopp. Da stoppes kun denne ene betalingen, ikke hele avtalen.

  • Hvordan kan jeg slette en AvtaleGiro?
    • Velg «Betalingsavtaler» fra menyen i nettbanken. Klikk på pil ved riktig avtale og deretter velg Slett.

  • Er AvtaleGiro klar til bruk med en gang den er opprettet?
    • Det kan ta fire-seks uker før avtalen om AvtaleGiro er i drift.

  • Hvordan vet jeg at jeg har en AvtaleGiro til forfall?
    • Det ser du i forfallsmappen som du finner i menyen i nettbanken. AvtaleGiro blir registrert i forfallsmappen senest syv dager før forfall.

  • Hvordan finner jeg igjen fakturaen etter at den er betalt?
    • Du kan se betalte eFakturaer i nettbanken. Se i menyen under «Arkiv» og velg eFaktura-arkiv .

  • Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto?
    • Dette endrer du når du skal godkjenne betalingen.

  • Hvorfor er ikke eFaktura belastet fra konto?
    • Det kan være feil referansenummer på eFaktura eller manglende dekning på konto som skal belastes.

  • Hva er eFaktura?
    • eFaktura er en tjeneste der du får regningen/fakturaen rett i nettbanken i stedet for i posten. Bruker du flere nettbanker, vises eFakturaene dine i alle nettbankene.

  • Hvordan vet jeg at jeg har fått en eFaktura?
    • Du får en e-post fra mottaker hvor det står at du har fått en eFaktura som må godkjennes. Du vil også få varsel om dette i nettbanken.

  • Kan jeg ha både eFaktura og AvtaleGiro på samme mottaker?
    • Ja, hvis mottaker tilbyr dette.

  • Hvordan ser jeg at en eFaktura er betalt?
    • Det ser du i nettbanken:

      • Velg «Utførte betalinger» i menyen under Betaling.
      • Fra denne siden kan du filtrere på flere betalingsmåter.
      • Velg eFaktura.

      Du kan også se den i menyen under Arkiv og deretter eFaktura-arkiv

  • Hvordan kan jeg endre e-postadresse på en eFaktura?
    • Det kan du gjøre i nettbanken:

      • Velg «Betalingsavtaler» under Betaling i menyen.
      • Finn riktig eFaktura og klikk på pil.
      • Klikk på Vis detaljer/Endre avtale.
      • Gjør endringer og klikk på Lagre.
  • Hvordan sletter jeg en eFaktura?
    • Det kan du gjøre i nettbanken:

      • Velg Betalingsavtaler under Betaling i menyen.
      • Finn riktig eFaktura og velg Slett.
  • Hvorfor kommer eFaktura opp i alle mine nettbanker?
    • eFaktura er tilknyttet fødselsnummer og er bankuavhengig. Du kan velge hvilken nettbank du ønsker å bekrefte eFakturaen fra.

      Åpner du eFakturaen i èn nettbank, vil den bli borte i di andre nettbankene dine.

  • Hvordan skal jeg bekrefte en eFaktura?
    • Du bekrefter eFaktura-betaling i nettbanken. Klikk deg inn på Forfallsmappe fra menyen. Du vil her få en oversikt over alle betalinger som ligger til forfall og som må godkjennes. Husk å bekrefte betalingen.

      I oversikten din, under Meldinger er det egen flik for «Må godkjennes». Trykk på den.

  • Hvordan oppretter jeg eFaktura?
    • Du oppretter eFaktura i nettbanken.

      1. Velg Betalingsavtaler i menyen, deretter forslag til avtaler eller søk etter tilbyder
      2. Ligger den som forslag, bekrefter du ved å klikke på pilen og klikke på «Opprett eFakturaavtale»
      3. Ligger den ikke som forslag, velger du «Søk etter tilbyder»
      4. Søk frem mottaker, klikk på Opprett avtale
      5. Du må legge inn din e-postadresse samt e-fakturareferanse, som du finner på fakturaen eller ved å kontakte mottaker

      Det kan ta ca. fire uker før avtalen er klar.

  • Hvordan får jeg eFaktura automatisk opprettet ?
    • Velg Betalingsavtaler i menyen. Trykk for at du ønsker Mottak av elektroniske faktura.

      Gangen etter du har betalt en regning til et firma som tilbyr eFaktura, vil du få denne som eFaktura i nettbanken din.

  • Kan jeg betale eFaktura i Vipps?
    • Ja, når du har godkjent avtale om å motta regninger elektronisk i nettbanken din, og haket av for Vipps eFaktura. Husk å skru på Vipps eFaktura i Vipps-appen.

  • Kan jeg betale eFaktura via Digipost?
    • Ja, når du har godkjent Avtale om å motta regninger elektronisk i nettbanken din og haket av for Digipost.

Velkommen til vårt kundesenter

I noen situasjoner trenger du å snakke med noen i banken for å få råd og svar, men du har kanskje ikke tid til å ta turen innom et av våre lokale kontorer? Da kan du kontakte vårt kundesenter!

Hvem kan ta kontakt?

Kundesenteret er for deg som allerede er kunde eller ønsker å bli det. Vårt kundesenter er bemannet av høyt kvalifiserte rådgivere med lang erfaring innen bank og kundebehandling.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Vårt kundesenter kan hjelpe deg med alt av praktiske ting som:

  • Innlogging i nettbank
  • Sperring av kort
  • Hvor du finner PIN-koden din dersom du har glemt den

og mye mer.

I tillegg har vi kompetanse til å gi rådgivning rundt låneprodukter, sparing og forsikring. Opplever du det som vanskelig å finne tid til å ta turen innom bankkontoret for å opprette kundeforhold eller en lånesøknad? Vi hjelper deg gjerne med dette over telefon dersom du ønsker det.

Klage og reklamasjon?

Mer informasjon og hva du skal gjøre for å klage eller reklamere.

Hvordan kontakte oss?

Du kan ta kontakt med oss i våre åpningstider på telefon eller sende oss en mail.

Tips: mange ringer oss mellom klokka 10-11, ringer du oss utenom det vil eventuell ventetid være kortere.

Du kan også benytte deg av kontaktskjema du finner under.

Kontakt oss så hjelper vi deg!

Kontaktinformasjon

Kontakt
Telefon: (+47) 33 51 38 55
Postadresse: Postboks 67, 3301 Hokksund
post@oest.no

Åpningstid kundesenter
Mandag til fredag
kl. 10:00-15:00

Sperre kort

Mistet eller frastjålet bankkortet? Trenger du å sperre eller rebestille kortet, kan du enkelt gjøre dette selv i nett- eller mobilbanken.

Sånn sperrer du kortet selv

Signer lånedokumenter

Du kan enkelt og trygt signere lånedokumenter digitalt.

Til signering