Ofte stilte spørsmål

BankID
Hva er BankID?
BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Kodebrikken til nettbanken er ikke BankID. Personnummer, kodebrikke og et personlig passord i kombinasjon utgjør BankID.
Les mer om BankID
Hvordan bestiller jeg BankID?
Du må bestille BankID i nettbanken. Logg inn i nettbanken, klikk på BankID i venstremenyen, velg «Bestill BankID» og følg instruksjonene. Se detaljert beskrivelse
Hvordan logger jeg på med BankID?
Du må først bestille BankID i nettbanken. Når det er gjort, vil du motta et engangspassord på e-post. Lag deretter et personlig passord som du bruker sammen med kodebrikken ved innlogging. Se detaljert beskrivelse
Min BankID er sperret. Hva gjør jeg?
For å få åpnet sperret BankID må du komme innom oss i banken og fremvise legitimasjon eller sende oss en melding fra nettbanken. Se detaljert beskrivelse
Hvordan kan jeg endre BankID-passord?
Gå til nettbanken og velg Logg inn med BankID. Klikk på Meny og velg Endre passord. Ha kodebrikken klar og følg instruksjonene. Se detaljert beskrivelse
Jeg vil sperre BankID/BankID på mobil. Hva gjør jeg?
Logg deg på nettbanken og velg BankID i venstremenyen. Klikk på X utenfor BankID-avtalen. Hak av for at du ønsker å sperre BankID og klikk på knappen Sperre BankID. Se detaljert beskrivelse
Hva betyr det når jeg får en BankID feilkode?
BID 1439:
Sperre med feilkode 1439 oppstår hvis du legger inn passord mottatt på e-post istedenfor engangskoden fra sikkerhetsbrikken. Ved pålogging med BankID må du først legge inn fødsels- og personnummer, deretter engangskode fra sikkerhetsbrikken og til slutt passord mottatt på e-post.

BID 5007:
Betyr at en feilkode ble sendt fra brukerstedet. For å se feilkoden må dette sjekkes på brukerstedet i deres brukerstedslogg. Hva som er årsaken til BID 5007, kan derfor variere fra bruker til bruker, avhengig av brukerstedet hvor du fikk feilmeldingen.

BID 500A:
Indikerer at det er midlertidig feil hos brukerstedet eller med din nettleser, altså det nettstedet der du prøvde å signere med BankID. Du kan forsøke å logge helt ut og deretter forsøke på nytt uten å åpne flere faner hvor du bruker BankID. Hvis pålogging til vår nettbank med BankID fungerer, er det ikke noe feil med din BankID. Dersom du forsøkte et annet brukersted enn Sparebanken Øst, må du kontakte det brukerstedet.
Kan jeg betale med BankID?
Du kan ikke betale med BankID på nett, kun signere.
Konto
Hvordan oppretter jeg konto?
Ønsker du å bli kunde og opprette konto hos Sparebanken Øst, kan du bestille time her. Er du allerede kunde hos oss, kan du enkelt opprette konto selv i nettbanken. Velg Konto i venstremenyen og utfør bestilling.
Hvordan oppretter jeg BSU-konto?
Send oss en melding fra nettpostkassen i nettbanken, så sender vi deg et tilbud i nettbanken. Du må bekrefte tilbudet for at BSU-kontoen skal bli opprettet. Du kan også opprette BSU-konto ved et av våre kontorer. Avtal gjerne tid på forhånd, og ta med pass.
Hvor mye kan jeg spare på BSU-konto hvert år?
Du kan spare maksimalt kr 25.000 i året og til sammen kr 300.000 i løpet av tiden du sparer.
Hva kan jeg bruke BSU-konto til?
Pengene du sparer, kan brukes til fremtidig boligkjøp eller nedbetaling på boliglånet. Du må ha kjøpt boligen og flyttet inn i den etter at du opprettet BSU- konto.
Hva skjer hvis jeg tar ut penger fra BSU-konto?
Dersom du tar ut pengene uten å bruke dem til bolig, må du tilbakebetale skattefordelen.
Kort
Hvordan får jeg sperret kortet mitt?
Ring vårt kundesenter på tlf. 03220 (Norge) eller +47 915 03220 (utlandet). Dersom du oppdager ukjente eller dobbelt belastede transaksjoner på kortet ditt, må også skjemaet «Egenerklæring ved misbruk av kort» fylles ut.
Hva er Verified by Visa?
Nettbutikker bruker Verified by Visa for sikker nettbetaling. Har du ikke brukt dette før, kan du aktivere passord til Verified by Visa/Sikker netthandel i pålogget nettbank under valget: Kort – sikker netthandel.
Hvordan kan jeg opprette e-faktura?
E-faktura må du selv legge opp i nettbanken. Slik gjør du det: Velg fra menyen på venstre side i nettbanken: Betaling/overføring – Forslag til Avtaler – Forslag til E-faktura. Velg deretter: Inngå avtale. Bruker du flere nettbanker, vil e-fakturaene være tilgjengelige i alle nettbankene, og du velger selv hvilken nettbank du betaler regningen i.
Hvordan kan jeg betale til utlandet?
  Betale til utlandet gjør du enkelt i nettbanken ved å velge «Betaling til utland». For å betale til utlandet trenger du IBAN eller kontonummer til mottaker. Les mer om betaling til utlandet
Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?
SAOENO22XXX
Betaling
AVTALEGIRO
Hva er AvtaleGiro?
AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk trekk av regninger fra din konto på forfallsdato.
Hvordan oppretter jeg AvtaleGiro?
AvtaleGiro-avtaler oppretter du i nettbanken. Enten første gang du betaler en regning til mottaker ved å godkjenne avtaleforslaget som kommer opp, eller du vil finne avtaleforslag fra menyvalg Betaling/Overføring og deretter Forslag til avtaler. Ved å bekrefte blir avtalen opprettet. Får du ikke mottakeren opp som forslag, må du sjekke om de tilbyr AvtaleGiro. Gjør de det, kan du sende oss en melding fra nettpostkassen, så kan vi hjelpe deg med å opprette avtalen. Dato for belastning og beløp avtales med mottaker.
Er AvtaleGiro klar til bruk med en gang den er opprettet?
Det kan ta fire-seks uker før avtalen om AvtaleGiro er i drift. Hvordan vet jeg at jeg har en AvtaleGiro til forfall? Det ser du i forfallsmappen som du finner i nettbanken under Betaling/overføring i venstremenyen. AvtaleGiro blir registrert i forfallsmappen senest syv dager før forfall.
Hvordan kan jeg slette en AvtaleGiro?
Det gjør du i nettbanken. Velg Betaling/overføring i venstremenyen, deretter Betalingsavtaler. Velg riktig avtale og slett den.
Hvordan kan jeg stoppe en AvtaleGiro som ligger i forfallsmappen?
Det gjør du i nettbanken. Velg Betaling/overføring i venstremenyen, deretter Forfallsmappe. Finn avtalen du ønsker å stoppe og velg Stopp. Da stoppes kun denne ene betalingen, ikke hele avtalen.
Hvordan starter jeg en AvtaleGiro som ikke er belastet på forfallsdato?
Du kan starte en avtalegiro i nettbanken. I venstremenyen velger du Betaling/overføring, deretter Forfallsmappe. Bekreft betalingen ved å trykke på grønn hake. AvtaleGiroen vil bli belastet konto i løpet av dagen.
Hvorfor er ikke AvtaleGiro trukket fra konto?
Det kan være flere grunner til at dette:
  • dekning mangler på belastningskonto
  • beløpsgrensen på AvtaleGiro-avtalen er nådd/overskredet
  • du har stoppet AvtaleGiroen i nettbanken
  • du har stoppet AvtaleGiroen som ligger i forfallsmappen
Hvordan endrer jeg beløpsgrensen på en AvtaleGiro?
Det kan du gjøre i nettbanken. I venstremenyen velger du Betaling/overføring, deretter Betalingsavtaler. Velg avtalen det gjelder og utfør endring ved å bruke ikonene på høyre side.
Kan jeg endre belastningskonto, beløp eller forfallsdato på en AvtaleGiro som ligger i forfallsmappen?
Ja, det kan du gjøre i nettbanken. I venstremenyen velger du Betaling/overføring, deretter Forfallsmappe. Velg avtalen det gjelder og utfør endring ved å bruke ikonene på høyre side.
Hvordan endrer jeg belastningskonto på en AvtaleGiro?
Du kan ikke endre belastningskonto selv. Vi hjelper deg med dette hvis du sender oss en melding fra nettpostkassen i nettbanken. Oppgi hvilken avtalegiro det gjelder og hvilken belastningskonto du ønsker at vi skal endre til.
Hvorfor blir ikke AvtaleGiroen belastet?
Det kan være flere årsaker til at en AvtaleGiroavtale ikke fungerer:
  • ugyldig KID-nummer
  • mottakers kontonummer er feil
  • beløpet er høyere enn registrert beløpsgrense
  • manglende dekning på belastningskonto
  • oppdraget er stoppet
E-faktura
Hva er e-Faktura?
e-Faktura er en tjeneste der du får regningen rett i nettbanken i stedet for i posten. Bruker du flere nettbanker, vises eFakturaene dine alle steder. Les mer på eFaktura.no
Hvordan oppretter jeg e-Faktura? e-Faktura oppretter du i nettbanken.
Velg Betaling/overføring i venstremenyen, deretter Forslag til avtaler. Ligger den som forslag, bekrefter du med grønn hake. Ligger den ikke som forslag, velger du Søk e-Fakturatilbydere. Søk frem mottaker, fyll inn feltene og bekreft opprettelse av avtalen med grønn hake. Du må legge inn e-postadresse samt e-fakturareferanse, som du finner på fakturaen eller ved å kontakte mottaker. Det kan ta ca. fire uker før avtalen er operativ.Hvordan vet jeg at jeg har fått en e-Faktura? Du får en e-post fra mottaker hvor det står at du har fått en e-Faktura som må godkjennes.
Hvordan skal jeg bekrefte en e-Faktura?
Du bekrefter e-Faktura-betaling i nettbanken i oversiktsbildet med rød skrift. Trykk på denne og du kommer direkte til e-Fakturaen. Husk å bekrefte betalingen. Du kan også hente opp e-Fakturaen i forfallsmappen i nettbanken. Den finner du under Betaling/overføring. eFakturaen ligger øverst i forfallsmappen. Trykk på grønn hake for å bekrefte betaling.
Hvordan sletter jeg en e-faktura?
Det kan du gjøre i nettbanken. Velg Betaling/overføring i venstremenyen, deretter Betalingsavtaler. Finn riktig e-Faktura og velg Slett denne avtalen.Hvorfor kommer e-Faktura opp i alle mine nettbanker? eFaktura er tilknyttet fødselsnummer og er bankuavhengig. Du kan velge hvilken nettbank du ønsker å bekrefte e-Fakturaen fra.
Hvordan kan jeg endre e-postadresse på en e-Faktura?
Det kan du gjøre i nettbanken. Velg Betaling/overføring i venstremenyen, deretter Betalingsavtaler. Finn riktig e-Faktura og velg Endre denne avtale. Registrer ny e-postadresse og trykk Utfør endring.Hvordan endre beløp/forfallsdato/belastningskonto? Du kan utføre disse endringene i nettbanken. Velg Betaling/overføring i venstremenyen, deretter Forfallsmappe. Hent opp ønsket e-Faktura, velg gul blyant og gjennomfør endringen. Husk å bekrefte endringen.
Hvorfor er ikke e-Faktura belastet fra konto?
Det kan være flere årsaker til dette:
  • feil referansenummer på e-Faktura
  • manglende dekning (innen fire virkedager etter forfall)
Kan jeg ha både e-Faktura og AvtaleGiro på samme mottaker? Ja, hvis mottaker tilbyr dette.
Hvordan finner jeg igjen fakturaen etter at den er betalt?
Du kan se betalte e-Fakturaer i nettbanken. Velg Betaling/overføring i venstremenyen, deretter e-Fakturaarkiv. Velg Detaljer utfor e-Fakturaen.Hvordan ser jeg at en e-Faktura er betalt? Det ser du i nettbanken. Velg Betaling/overføring i venstremenyen, deretter Utførte betalinger. Velg belastningskonto og Vis betalinger. Du kan også se i e-Fakturaarkivet under Betaling/overføring.
FAST OVERFØRING
Hvordan kan jeg opprette fast overføring mellom egne konti?
Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Betaling/overføring i venstremenyen, deretter Fast overføring. Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan selvvelge hvor ofte oppdraget skal utføres.
Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?
Det kan du gjøre i nettbanken. I venstremenyen velger du Betaling/overføring, deretter Fast betaling. Fyll inn feltene og trykk utfør.
Betaling til og fra utlandet
Hva er IBAN?
IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.
Hvor finner jeg IBAN-nummer?
IBAN-nummer finner du på kontoutskriften din eller på våre nettsider Hva er Swift/BIC-kode? BIC/SWIFT står for Bank Identifier Code og er en kode som identifiserer en bestemt bank. BIC/SWIFT-koden består av 8 eller 11 tegn, og den kan inneholde både bokstaver og tall. De seks første tegnene er alltid bokstaver og gir blant annet informasjon om bankens hjemland. Hvor finner jeg Swift/BIC-kode? SWIFT/BIC på mottatt faktura, eventuelt kan du ta kontakt med den du skal betale til. Skal du motta penger fra utlandet, finner du Swift/BIC-koden til Sparebanken Øst her
Hvilke opplysninger må jeg ha for å motta penger fra utlandet?
For å motta penger fra utlandet må du oppgi IBAN og BIC/SWIFT. For å finne IBAN til din konto trykk her. Blir alle utenlandsbetalinger rapportert til norske myndigheter? Betalinger til utlandet rapporteres til norske myndigheter. Betalingen må derfor merkes i nettbanken med hva beløpet gjelder. Hvor lang tid tar det før mottaker får pengene ved en betaling til utlandet? Betalingstype EU/EØS Land Resten av verden Betalinger til Europa i EURO 1-2 bankdager 1-7 bankdager Øvrige betalinger normal 3-5 bankdager 2-8 bankdager unntak: *** Øvrige betalinger ekspress 1-3 bankdager ** 2-8 bankdager unntak: ***
Hvorfor har ikke pengene kommet fram til mottaker?
Sjekk først om du har lagt inn riktige betalingsopplysninger. Ta kontakt med oss dersom du har lagt inn feil opplysninger. Er det gått mer enn fem virkedager fra du sendte pengene, kan du kontakte oss. Du kan også be mottaker undersøke med sin bank om de har mottatt pengene.
Hva skjer hvis jeg har skrevet feil i opplysningene i utenlandsbetalingen?
Mottakerbanken vil i de aller fleste tilfeller returnere betalingen. Vi vil sette pengene tilbake på kontoen din, og du vil få et brev med informasjon om årsaken til returen og hvilke omkostninger du er belastet. På grunn av kursdifferanse og omkostninger vil beløpet du sendte, avvike fra beløpet som blir returnert til din konto.
Kan jeg stoppe eller tilbakekalle en utenlandsbetaling?
Ta kontakt med oss, så skal vi forsøke å stoppe/tilbakekalle betalingen. Det er ingen garanti for at pengene vil bli returnert, og det vil ta tid før vi får tilbakemelding på slike henvendelser. Når vi stopper/tilbakekaller en betaling, vil det påløpe omkostninger hos oss og i utlandet. Kontakt oss her
Hvor finner jeg kvitteringen for utenlandsbetalingen?
Kvitteringen finner du i nettbanken. Velg Betaling/overføring i venstremenyen, deretter Utførte betalinger.
Hvor finner jeg melding om innbetaling fra utlandet?
Det finner du i nettbanken. Velg Arkiv i venstremenyen, deretter Arkivsøk dokumenter. I dokumenttype velger du Melding om betalinger. Hvilken kurs får utenlandsbetalinger? Vekslingsbeløpet som er oppgitt i nettbanken er et foreløpig beløp. Kursen blir fastsatt i det øyeblikket overførselen blir bokført. Generelt om valutaoverførsel Det er kundens ansvar at alle opplysningene er riktig, og hvis betalingen stoppes på grunn av kontroll i utlandet (internasjonale sanksjoner), er ikke Sparebanken Øst ansvarlig for dette.

Hva kan vi gjøre for deg?

kundesenter_webside
Kontaktinformasjon:
E-post: firmapost@oest.no
Tlf.: 03220

Våre åpningstider:
Mandag – fredag kl. 09:00 – 15:00
Torsdag kl. 09:00 – 17:00

Alle kontorene
Her finner du oversikten

Sperring av kort
I Norge: 03220
Fra utlandet: +47 915 03220
Les mer

Melde skade:
Tlf.: 03600 (valg 1, 2)
Fra utlandet: +47 55 15 36 00
E-post: skadesenteret@frende.no