I nettbanken kan du:

  • sjekke saldo, bevegelser og betalinger til forfall på kontoene dine
  • betale regninger og overføre mellom egne og andres kontoer
  • godkjenne eFaktura og opprette og endre Avtalegiro
  • betale til utlandet
  • opprette kontoer
  • bestille bankkort
  • se nedbetalingsplan på lånet ditt. Du kan også endre forfallsdato, endre trekkkonto og øke terminbeløp.
  • sperre og oppheve sperring av bankkort, se PIN-kode og sette regionsperre
  • kjøpe fond og bestille forsikringer
  • endre samtykker og kontaktinformasjon. (Ved endring av telefonnummer vil du bli varslet om endringen via SMS.)
  • sende sikker e-post
  • lese meldinger fra banken (eks. kontoutskrift, bekreftelser for betalinger og overføringer)
  • samle kontoer og kredittkort fra andre banker

og mye mer.

7. april 2022

Last ned BankID-appen

  • Alltid kodebrikken i lomma
  • Økt sikkerhet mot svindel
  • Raskere og mer brukervennlig
Last ned
14. oktober 2020

Trenger du hjelp med nettbanken?

Vi har samlet svar på de vanligste spørsmålene og svarene vi får i forbindelse med nettbanken.

Få hjelp med pålogging

Slik skaffer du deg nettbank:

  • Du må ha nettbankavtale. Det kan du opprette selv med BankID.
  • Du må være over 15 år (vergesamtykke for de mellom 13 – 15 år)
  • Ha tilgang på PC eller nettbrett med Internett

Nettbank til eksisterende kunder

Er du kunde hos oss fra før, men har ikke nettbank? Da kan du bli kunde med nettbankavtale og få tilgang til kontoene dine i nett og mobilbanken.

Bli kunde og få nettbank
29. oktober 2019
Aktuelt

Nå kan du samle kontoer fra andre banker hos oss

Det betyr ganske enkelt at du nå kan legge til kontoer fra andre banker inn i kontooversikten din.

Samle dine kontoer

Spørsmål og svar

Glemt passord til BankID

Har du glemt passord til BankID kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:

  1. Velg «BankID» på påloggingssiden
  2. Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
  3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
  4. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».

Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.

Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?

Logg deg inn med BankID på mobil, BankID eller Uten BankID.

BankID: Legg inn ditt fødselsnummer, bruk BankID-app eller engangskode fra kodebrikken og et personlig passord.

Du kan bruke BankID fra en annen bank.

BankID på mobil: Skriv inn telefonnummer og fødselsdato. Du må deretter godkjenne en referansekode på telefonen og taste inn din BankID-PIN på telefonen.

Uten BankID: Skriv inn fødselsnummer. Du kan også skrive inn D-nummer, kontonummer eller organisasjonsnummer med 00 foran.

Legg så inn ditt personlige passord og deretter din sikkerhetskode (6 siffer fra kodebrikke).

Logg inn nettbank

Min BankID er blokkert. Hva gjør jeg?
  1. Gå til påloggingssiden for nettbank og velg «BankID»
  2. Klikk på «Glemt/blokkert BankID passord» nederst på siden
  3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil (hvis du har) eller kontrollspørsmål
  4. Velg om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post

Får du det ikke til, kan du logge inn i nett- eller mobilbanken å sende en melding derifra.
Logg inn i nettbanken med «BankID på mobil» eller «Uten BankID».

Får du ikke logget inn må du ringe 33513855.

Glemt passord eller blokkert pålogging til nettbanken

Har du glemt passord eller blokkert pålogging kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:

  1. Velg «Uten BankID» på påloggingssiden.
  2. Fyll inn brukernavn og klikk «Fortsett».
  3. Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
  4. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
  5. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn med metoden «Uten BankID».

Logg inn nettbank

Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.

Hva er beløpsgrense?

Beløpsgrense er det maksimale beløpet du kan betaler regninger for pr. måned. Du finner beløpsgrensen på siden «Betalingsinnstillinger» i nettbanken.
Du kan selv sette beløpsgrense opp til kr 500 000,-

Ønsker du høyere beløpsgrense enn det, så kan du sende oss en melding fra nettbanken.

Send sikker melding

Hva er sikker melding?

Kontakt banken på en trygg og sikker måte. Du finner den både i nettbanken og mobilbanken.

Mulig å laste opp vedlegg:

  • Maks 10 antall vedlegg per melding
  • Størrelse på vedlegg er maksimum 10 MB
  • Tillatte filtyper: pdf, gif og png

Send sikker melding i nettbanken

Hva skjer dersom jeg går fra PCen og har glemt å logge ut?

Etter 15 minutters inaktivitet vil du automatisk bli logget ut. Dette er av sikkerhetsmessige årsaker.

Hvilke nettlesere støttes?

For best mulig opplevelse og sikkerhet anbefaler vi å alltid ha nyeste versjon av nettleseren når du bruker nettbanken eller enttbedrift.

De fleste nettlesere i dag oppdaterer seg selv automatisk, så det er ikke noe man aktivt behøver å tenke så mye på.

På grunn av sikkerhet er det ikke lengre mulig å bruke Internet Explorer 11 (IE 11) i nettbanken eller nettbedrift. Bruk derfor en annen nettleser.

Hvor finner jeg årsoppgaven og kontoutskrifter?

Mye av den viktige korrespondanse fra banken blir sendt til nettbanken din. Du finner disse under menypunktet «Meldinger» – «Bankmeldinger» eller under varslinger . Her blir de liggende i 6 måneder. Etter dette kan du finne meldingene i «Søk i arkivet».

Hvor finner jeg detaljer og gyldighet for BankID

I nettbanken kan du se flere detaljer om din BankID avtale.

Du kan se status, når den ble bestilt, gyldig til, sist brukt og mange detaljer om sertifikatet.

  1. I hovedmenyen i nettbanken velg «BankID-oversikt«
  2. Velg hvilken BankID-avtale du ønsker å se flere detaljer på.
  3. Klikk på «Vis detaljer«
  4. Her kan du også sperre BankID-avtalene og bestille BankID og BankID på Mobil
Hvordan bekrefter jeg en betaling?

Betaling bekreftes med samme metode som du logget deg inn med.
Logget du deg inn «Uten BankID», må du skrive inn nettbankpassordet i første bilde, deretter kode fra brikken i neste bildet.

Har du betalinger som må godkjennes vil du få en påminnelse på dette før du får logget deg ut.

Hvordan endre passord til BankID?

BankID

Det er viktig at du husker ditt nåværende passord.

  • Velg «BankID» på påloggingssiden
  • Tast inn fødselsnummer (11 siffer) og velg Neste.
  • Velg så Meny øverst i høyre hjørnet av BankID identifiseringen og deretter Endre Passord.
  • Legitimer deg med engangskode og ditt nåværende passord
  • Lag så nytt passord med minimum 8 tegn, 1 liten og 1 stor bokstav samt 1 tall.
  • Velg Neste og passordet ditt er endret.

Ved mottatt engangspassord

  • Velg «BankID» på innloggingssiden til nettbanken
  • Legg inn fødselsnummer (11 siffer) og velg Neste
  • Legg inn engangskode fra kodebrikken og trykk på Pil videre
  • Legg så inn engangspassord mottatt på SMS eller e-post
  • Lag så nytt passord med minimum 8 tegn, 1 liten og 1 stor bokstav samt 1 tall.
  • Velg Neste og passordet ditt er endret.

BankID app

  • BankID app er tilknyttet din BankID og benytter samme passord.
    Du tilbakestiller passordet på samme måte som BankID.
Hvordan endrer jeg passordet til nettbanken? (Uten BankID)

Du kan endre passordet til nettbanken som du bruker sammen med kodebrikken.

  1. Velg «Uten BankID» på på innloggingssiden til nettbanken
  2. Tast inn fødselsnummer (11 siffer) og velg neste
  3. Tast så inn ditt nåværende passord og trykk på Logg inn og endre passord
  4. Opprett et nytt passord med minimum 8 tegn, 1 liten og 1 stor bokstav samt 1 tall.
    Verifiser så passord i eget felt.
  5. Tast inn sikkerhetskode etter dette er gjort og velg neste. Du skal da bli logget inn og passordet er nå endret!

Ved mottatt engangspassord

  • Bruk samme metode som nevnt ovenfor men i feltet «Passord» skal da engangspassordet du har fått tilsendt per Email eller SMS legges inn.
Hvordan får jeg nytt passord til nettbanken?

Slik gjør du:

  1. Velg «Uten BankID» på påloggingssiden.
  2. Fyll inn brukernavn og klikk «Fortsett».
  3. Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
  4. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
  5. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

Dersom du har problemer med løsningen må du ringe oss på 33 51 38 55.

Pålogging nettbank

Hvordan logge inn uten BankID?
  • Gå til påloggingsbilde for nettbank og velg «Uten BankID»
  • Tast inn fødselsnummer (11 siffer) og trykk neste.
  • Tast inn passord og sikkerhetskode (6 siffer fra kodebrikke)

Ved glemt passord:

  • Velg «Glemt/blokkert passord» på siden hvor du taster inn passord og sikkerhetskode.
  • Legitimer deg med kontrollspørsmål eller BankID på mobil.
  • Velg så om du ønsker passordet tilsendt per SMS eller Email.

Hvis du ikke får bestilt passord selvbetjent må du kontakte oss på 33 51 38 55.

Hvordan logger jeg inn nettbanken hvis BankID ikke fungerer?

Du kan benytte innloggingsalternativet «Uten BankID». Dette er bankens egen innloggingsmetode og fungerer uten BankID.

Hvis du ikke husker passordet til denne innloggingen kan du benytte den selvbetjente løsningen «Glemt passord». Hvis denne løsningen ikke fungerer for deg kan du kontakte kundesenteret på hverdager mellom 09:00 – 18:00 og lørdager kl. 10:00 – 14:00 på tlf. 33 51 38 55

Hvordan oppretter jeg fast overføring mellom egne konti?

Du kan legge inn en fast overføring i nettbanken. Velg Fast betaling/overføring i menyen, deretter Faste overføringer. Klikk på teksten «Opprett en fast overføring». Fyll inn feltene og trykk utfør. Du kan velge hvor ofte oppdraget skal utføres og sette en sluttdato for den faste overføringen.

Hvordan sender jeg sikker melding?

Meldingen kommer da frem til vårt kundesenter som vil behandle henvendelsen eller videresende den til riktig avdeling/person.

Send sikker e-post

Jeg kommer ikke inn i nettbanken

Få hjelp med pålogging og oversikt over BankID-feilkoder. Vi har samlet de vanligste spørsmålene og svarene, her finner du kanskje løsningen på ditt problem.

Få hjelp med pålogging og BankID

Problemer med informasjonskapsler med Safari på iPhone og iPad

Vi har dessverre problemer med godkjenning av betalinger i nettbanken ved bruk av Apple enheter.

Dette er på grunn av et midlertidig problem mellom BankID og vår nettbankleverandør.

Vi anbefaler at du tar i bruk mobilbanken vår da den ikke er rammet av dette problemet.

Eventuelt kan du følge punktlisten under for å tillate nødvendige informasjonskapsler.

  • Gå til «Innstillinger» på enheten du benytter.
  • Bla ned til du finner «Safari»
  • Under kategorien «Personvern og Sikkerhet» finner du flere valg.
  • Skru av «Ikke spor mellom nettsteder» og «Blokker alle infokapsler».
  • Etter disse er skrudd av skal det fungere å godkjenne betalinger i nettbanken.

Disse innstillingene kan endres tilbake etter betalinger er gjort i nettbanken hvis ønskelig.