Nettbank

Med nettbank har du tilgang til alt som har med penger og økonomi å gjøre på din PC eller nettbrett. Nettbanken er trygg og enkel å bruke.

Logg inn i nettbanken

7. oktober 2021
Aktuelt

BankID vil oppleve ustabilitet og noe utilgjengelighet mellom torsdag 21. oktober og tirsdag 26. oktober.

BankID fungerer igjen etter noe utvidet nedetid på morgenen i dag, torsdag 21. oktober. Det var på forhånd varslet at BankID skulle være nede fra midnatt til klokken 8. Alle BankID-tjenester skal fungere som normalt igjen nå. Vi beklager ventetiden!

Det er planlagt en større endring i BankID-tjenesten sentralt. Det vil derfor dessverre ikke være mulig å bestille ny BankID, lage nytt passord eller gjenåpne sperret eller utgått BankID i denne perioden. Sperring av BankID vil fortsatt være mulig hvis du ringer oss.

Tips til å være forberedt

I nettbanken kan du:

  • Sjekke saldo, bevegelser og betalinger til forfall på kontoene dine
  • Betale regninger og overføre mellom egne og andres kontoer
  • Godkjenne eFaktura og opprette og endre Avtalegiro
  • Betale til utlandet
  • Opprette kontoer
  • Bestille og re-bestille bankkort
  • Sperre og oppheve sperring av bankkort, se PIN-kode og sette regionsperre
  • Fond og forsikringer
  • Endre samtykker og kontaktinformasjon. (Ved endring av telefonnummer vil du bli varslet om endringen via SMS.)
  • Sende sikker e-post
  • Lese meldinger fra banken (eks. kontoutskrift, bekreftelser for betalinger og overføringer)
  • Samle kontoer og kredittkort fra andre banker

og mye mer.

Slik skaffer du deg nettbank:

  • Du må ha nettbankavtale. Det kan du opprette selv med BankID.
  • Du må være over 15 år (vergesamtykke for de mellom 13 – 15 år)
  • Ha tilgang på PC eller nettbrett med Internett

Nettbank til eksisterende kunder

Er du kunde hos oss fra før, men har ikke nettbank? Da kan du bli kunde med nettbankavtale og få tilgang til kontoene dine i nett og mobilbanken.

Bli kunde og få nettbank

Ofte stilte spørsmål

  • Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?
    • Logg deg inn med BankID på mobil, BankID eller Uten BankID.

      BankID: Legg inn ditt fødselsnummer, bruk BankID-app eller engangskode fra kodebrikken og et personlig passord.

      Du kan bruke BankID fra en annen bank.

      BankID på mobil: Skriv inn telefonnummer og fødselsdato. Du må deretter godkjenne en referansekode på telefonen og taste inn din BankID-PIN på telefonen.

      Uten BankID: Skriv inn fødselsnummer. Du kan også skrive inn D-nummer, kontonummer eller organisasjonsnummer med 00 foran.

      Passord er ditt personlige passord (ikke tall fra kodebrikken).

  • Hvordan logger jeg inn nettbanken hvis BankID ikke fungerer?
    • Du kan benytte innloggingsalternativet «Uten BankID». Dette er bankens egen innloggingsmetode og fungerer uten BankID.

      Hvis du ikke husker passordet til denne innloggingen kan du benytte den selvbetjente løsningen «Glemt passord». Hvis denne løsningen ikke fungerer for deg kan du kontakte kundesenteret hverdager mellom 09:00 – 15:00 på 33 51 38 55

  • Hvordan får jeg nytt passord?
    • Du kan endre passordet til nettbanken som du bruker sammen med kodebrikken.

      1. Velg «Uten BankID» på påloggingssiden
      2. Skriv inn brukernavn og klikk «Fortsett»
      3. Skriv inn nåværende passord
      4. Velg «Logg inn og endre passord«
      5. Skriv inn nytt passord og gjenta dette i feltet verifiser passord
      6. Tast inn sikkerhetskode fra kodebrikken
      7. Bekreft – du har nå laget nytt passord til nettbanken
  • Glemt passord eller blokkert BankID
    • Har du glemt passord eller blokkert pålogging kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:

      1. Velg «BankID» på påloggingssiden.
      2. Klikk på «Glemt/blokkert BankID passord» nederst på siden.
      3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
      4. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

      Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».

      Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33513855.

  • Send sikker e-post
    • Kontakt banken på en trygg og sikker måte.

      Mulig å laste opp vedlegg:

      • Maks 10 antall vedlegg per melding
      • Størrelse på vedlegg er maksimum 10 MB
      • Tillatte filtyper: pdf, gif og png
  • Oppdatert nettleser
    • For best mulig opplevelse og sikkerhet anbefaler vi å alltid ha nyeste versjon av nettleseren når du bruker nettbanken.

      De fleste nettlesere i dag oppdaterer seg selv automatisk, så det er ikke noe man aktivt behøver å tenke så mye på.

      På grunn av sikkerhet er det ikke lengre mulig å bruke Internet Explorer 11 (IE 11) i nettbanken. Bruk derfor en annen nettleser.

  • Informasjonskapsler (Cookies)
    • Informasjonskapsler (cookies) må være aktivert i nettleseren din.

  • Hva er beløpsgrense?
    • Beløpsgrense er det maksimale beløpet du kan betaler regninger for pr. måned. Du finner beløpsgrensen på siden Betalingsinnstillinger i nettbanken.
      Du kan selv sette beløpsgrense opp til kr 500 000,-

      Ønsker du høyere beløpsgrense enn det, så kan du sende oss en e-post fra nettbanken.

  • Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?
    • For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

  • Hva med unge kunder?
    • Kunder kan få tilgang til nett- og mobilbank ved fylte 13 år. Utvalget av tjenester og funksjoner er begrenset.

      Fra 15 år har kunder full tilgang til alle tjenester og funksjoner. Unge kunder må møte opp med foreldre (foresatte) og legitimasjon i ett av bankens kontorer for å få tilgang til nett- og mobilbank.

  • Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
    • På grunn av strengere krav  til signering gitt i PSD2 må  du signere flere betalinger  enn tidligere. Som f.eks e-faktura må du godkjenne på lik linje med øvrige betalinger. Det samme gjelder for netthandel i land innenfor EU.

  • Hvordan legge til kontoer fra andre banker?
    • Du må gi ditt samtykke til å hente inn konto fra andre banker.

      1. Logg inn i nettbank
      2. Trykk på «Kontoer fra andre banker» under «Kontoer og lån» i menyen
      3. Velg legg til konto fra annen bank
      4. Skriv inn navnet på banken du ønsker å hente konto fra og trykk «Neste»
      5. Gi samtykke til at banken kan innhente informasjon ved å trykke «Godta og gå til neste»
      6. Signer med BankID
      7. Kontoene dine vil nå bli synlig i oversikten din.
  • Hvilke kontoer fra Sparebanken Øst kan vises i en annen bank?
    • Kontoer uten begrensinger kan vises i andre banker. Typisk er dette brukskontoer. Sparekontoer med begrensinger på antall uttak f.eks. kan ikke vises hos andre banker.