Brukskontoer

Konto til bruk i hverdagen

En brukskonto er ofte der du mottar lønn, stipend osv. Registrer kontoen på Vipps så venner kan sende deg penger. Tilknytt ett bankkort og bruk det i butikker og på nett.

Med BankID kan du enkelt registrere deg som kunde.

 Åpne konto* Bli kunde

*for eksisterende kunder

I nettbanken kan du bestille kort og åpne flere kontoer. Du kan også endre navn til for eksempel faste regninger.

Spørsmål og svar

Hva er primærkonto?

Primærkonto er kontoen som automatisk foreslås som belastningskonto i nett- og mobilbanken. For å endre denne må du velge «Innstillinger» og «Kontonavn». Kryss av for «Primærkonto» for den kontoen du ønsker.

Hvilke kontoer kan jeg opprette selv?

Du kan opprette brukskonto og sparekonto uten spesielle restriksjoner som varsel på uttak og antall uttak i året.

Hvordan åpne en depositumskonto?

Depositumskonto kan du du enkelt åpne selv i nettbanken. Du velger Åpne ny konto under Kontoer og lån i menyen. Velg Depositumskonto.

For å få gjennomført bestillingen må du ha leietakers navn, fødselsnummer, telefonnummer og e-postadresse tilgjengelig. I tillegg må du ha utleieenhetens adresse, samt en PDF-kopi av den signerte leiekontrakten. Når du har signert med BankID får leietaker melding med instruksjoner om signering.

Det er greit å vite at det er utleier som må opprette kontoen, mens det er leietaker som blir kontoeier, og dermed får renteinntektene. Både utleier og leietaker disponerer kontoen i fellesskap.

Åpne ny konto

Hvordan åpne en konto?

Du kan selv opprette inntil seks kontoer i nett- og mobilbanken. I menyen velger du ”Åpne konto” under menypunktet «Kontoer».

Hvis valget ikke er tilgjengelig eller du av andre årsaker ikke får opprettet konto send en henvendelse med «Sikker melding» fra nettbanken.

Åpne konto

Hvordan avslutter jeg en depositumskonto?

Når leieforholdet opphører kan utleier gå inn i nettbanken og frigi depositumskontoen.

I kontooversikten åpner du detaljer for kontoen og velger «Frigi».

Kontooversikt i nettbanken

Hvordan avslutter jeg en konto?

Logg deg inn i nett- eller mobilbanken og send melding om hvilke(n) konto(er) som skal avsluttes. Dersom du har ett bankkort på en konto som skal avsluttes, må du makulere kortet eller sende det til Sparebanken Øst før kontoen kan slettes. I meldingen må du oppgi kontonummer som du ønsker eventuelt restbeløp og renter overført til.

Send sikker melding i nettbanken

Hvordan kan jeg lage navn på kontoene mine i nettbanken?

For å endre navn på kontoene dine velger du Innstillinger i menyen, deretter Kontoinnstillinger.

Hvordan kan jeg legge til konto fra andre banker?

Du må gi ditt samtykke til å hente inn konto fra andre banker.

Sånn gjør du det:

  1. Logg inn i nettbank eller mobilbank
  2. Trykk på menypunktet «Kontoer fra andre banker» under «Kontoer og lån»
  3. Velg «Legg til eller fjern kontoer»
  4. Skriv inn navnet på banken du ønsker å hente konto fra og trykk «Neste»
  5. Gi samtykke til at banken kan innhente informasjon ved å trykke «Godta og gå til neste»
  6. Signer
  7. Kontoene dine vil nå bli synlig i kontooversikten din. Har du lagt til kredittkort fra en annen bank, vil du se den i kortoversikten.

I noen banker kan du velge hvilke kontoer du vil hente inn.

Kontoer fra andre banker

Kan andre disponere kontoen min?

Nei, det er kun kontoeier som kan disponere en konto.

Kan nye kunder åpne konto med en gang?

Det vil ta inntil 2 virkedager fra en nyregistrert kunde kan åpne konto og bestille kort. Det er fordi det foretas en ekstra kontroll internt.

Hvis det tar lengre tid eller du har andre spørsmål kan du kontakte banken via «Sikker melding» i nett- og mobilbanken.

Send sikker melding