BankID problemer

Her finner du en oversikt over typiske feilkoder og løsningsforslag.

Feilkode som starter med BID betyr at det kan være noe feil med BankID.

Feilmeldinger ved bruk av BankID

  • BID 1439 - Sikkerhetselement
    • Feilmeldingen indikerer at i feltet for engangskode er det tastet feil for mange ganger.

      Løsning: Forsøk på nytt senere. Hvis feilen vedvarer logg inn i nettbanken fra valget «Passord og kode» eller bruk mobilbanken og send melding fra «Sikker e-post». I meldingen oppgi feilkoden, telefonmodell og tidspunkt du forsøkte.

  • BID-2030, BID-2031, BID-2032, BID-2033, BID-20b0 og BID-20b1 - Dårlig Internett
    • Kort fortalt oppstår disse feilmeldingene ved teknisk kommunikasjonsfeil. Årsaken kan være tregt nett eller enhet (PC eller mobil).

      Løsning: Prøv en annen nettleser eller hvis mulig annet nettverk.

  • BID C167 - Ugyldig sertifikat
    • Gjelder hvis sertifikatet på din enhet blir ugyldig. Kan oppstå dersom du for eksempel har byttet mobilabonnement.

      Løsning: Bestill «BankID på mobil» på nytt.

  • C161 - Feil mobilnummer eller fødselsdato
    • Du har tastet feil mobilnummer eller fødselsdato.

      Sjekk at du har en aktiv BankID på mobil og at korrekt informasjon blir tastet inn.

      Sjekk din BankID på mobil

  • C302 - Midlertidig timeout
    • Feilen skyldes en  timeout fra mobiloperatør eller telefonen.

      Forsøke flere ganger da feilen ofte er midlertidig.

      Forsøk eventuelt følgende tiltak på telefonen:

      • Skru av 4G
      • Skru av skjermsparer
      • Skru av 4G/wifi tale / VoLTE
      • Avslutt alle kjørende app’er
  • C325 - Mobiloperatøren har problemer
    • Skyldes feil mellom din telefon og operatøren, ofte grunnet timeout. Det kan være flere årsaker til dette (dårlig dekning, kunden trykker vekk dialogen på telefonen, osv.)

      Løsning:

      Feilen er som regel forbigående om du forsøker på nytt.

      Hvis ikke det hjelper forsøk:

      • Skru av 4G
      • Skru av skjermsparer
      • Skru av 4G/wifi tale / VoLTE
      • Avslutt alle kjørende app’er