eFaktura

Med eFaktura får du regningene rett i nettbanken
  • Enkelt og oversiktlig
  • Du slipper å skrive inn KID- og kontonummer

Du mottar eFaktura i alle betalingsflater du har for eksempel i nettbanken, mobilbanken eller i Vipps. Når du godkjenner eFakturaen, vil fakturaen bli betalt på forfallsdato. Alle godkjente eFakturaer finner du i betalingsarkivet.

Slik gjør du:

  1. Logg inn i nett- eller i mobilbanken
  2. Klikk på siden «Betalingsavtaler»
  3. Klikk på «Se eller endre avtale om å mottaregninger elektronisk». Fra denne siden bekrefter du om du ønsker å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle).

Du kan reservere deg

Du kan reservere deg mot eFakturautstedere du ikke ønsker å motta eFaktura fra. Reservasjon legger du opp i nett- eller mobilbank.

Motta eFaktura «på vegne av»

Du kan nå gi en annen person tilgang til å behandle eFaktura på dine vegne. Du kan velge om du vil gi fullmakt på alle dine eFaktura eller kun på utvalgte avtaler. Personen som får fullmakt har da tilgang til å godkjenne, endre eller slette eFaktura på dine vegene. Personen må være kunde i banken Dersom du har valgt å motta varsel på mottatte eFaktura vil du fortsatt motta dette. Du kan når som helst trekke tilbake fullmakten på eFaktura i pålogget nettbank.

Spørsmål og svar

Hva er eFaktura?

eFaktura er en elektronisk faktura som sendes direkte til din(e) nettbank(er) som er registrert i ditt navn og fødselsnummer.

Tjenesten er bankuavhengig og du velger selv hvilken nettbank og konto du ønsker å betale fakturaen fra.

Ved bankbytte trenger du ikke avslutte avtalen eller opprette ny.

Fakturaen fremkommer i forfallsmappen i nettbanken og må godkjennes for betaling.

Opprettelse, endring og avslutning av eFaktura gjøres i nettbanken.

Hva gjør at ubehandlede eFaktura-krav vises i alle norske betalingsflater? 

Dette er mulig fordi din betalingsflate henter informasjon fra bankenes felles avtale- og betalingskravregister. Når kravet er betalt, finner du informasjon om betalingen i den betalingsflaten du har betalt kravet i.

Hvordan finner bedriften meg når den skal sende eFaktura?

Bedriften finner deg basert på opplysninger som er meldt inn til eFaktura-tjenesten i forbindelse med din aksept av «Ja takk til alle» (epost, mobil, adresse og fødsels- og personnummer for de som kan behandle dette). Det er derfor viktig at disse opplysningene er korrekt og oppdatert av din nettbankflate.

Hvordan finner jeg igjen fakturaen etter at den er betalt?

Du kan se betalte eFakturaer i nettbanken. Se i menyen under «Arkiv» og velg eFaktura-arkiv .

Hvordan gi generelt samtykke «Ja takk til alle» i nettbanken
  1. Logg inn i nettbanken
  2. Gå til siden «Betalingsavtaler».
  3. Klikk på «Se eller endre avtale om å mottaregninger elektronisk». Fra denne siden bekrefter du om du ønsker å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle).
Hvordan gir jeg andre fullmakt på eFaktura?

Du kan gi en annen person fullmakt til å behandle eFaktura på dine vegene. Du kan da velge om du skal gi fullmakt til alle dine eFaktura eller kun på utvalget avtaler. For å opprette fullmakten må du ha personnummer og fullt navn på den som skal få tilgang. Fullmakten for eFaktura finner du i menyen i nettbanken, under betalingsavtaler.

I mobilbanken finner du samme fullmakt ved først å trykke Meny, Betaling og overføring og så velge betalingsavtaler.

Hvordan kan jeg endre e-postadresse på en eFaktura?

Det kan du gjøre i nettbanken hvis du velger å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle):

  • Velg «Betalingsavtaler» under Betaling i menyen.
  • Klikk på «Se eller endre avtale om å mottaregninger elektronisk». Fra denne siden bekrefter du om du ønsker å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle).
  • Her legger du inn din kontaktinformasjon
Hvordan ser jeg at en eFaktura er betalt?

Det ser du i nettbanken:

  • Velg «Utførte betalinger» i menyen under Betaling.
  • Fra denne siden kan du filtrere på flere betalingsmåter.
  • Velg eFaktura.

Du kan også se den i menyen under Arkiv og deretter eFaktura-arkiv. Dersom du har gitt en annen person tilgang til å behandle eFaktura på vegne av deg og vedkommende betaler fra en konto som du ikke har tilgang til, er det eier av konto som vil inne denne informasjonen.

Hvordan vet jeg at jeg har fått en eFaktura?

Du får en e-post fra fakturautsteder hvor det står at du har fått en eFaktura som må godkjennes. Du vil også få varsel om dette i nett- og mobilbank.

Hvorfor er ikke eFaktura belastet fra konto?

Det kan være feil referansenummer på eFaktura eller manglende dekning på konto som skal belastes.

Hvorfor får jeg eFaktura i flere betalingsflater?

eFaktura er en felles tjeneste der nye eFaktura blir synlig i alle betalingsflater du benytter. Når du har gitt generell samtykke til å motta eFaktura i nett- og mobilbanken, vil du se dine eFaktura i alle banker og betalingsflater du benytter f.eks Vipps.

Kan jeg ha både eFaktura og AvtaleGiro på samme mottaker?

Ja, hvis mottaker tilbyr dette.