Vær obs på svindelforsøk

Det pågår forsøk på svindel for tiden. Husk at du aldri må oppgi passord, kode fra kodebrikke eller kortnummer til andre personer

Dette er personlige opplysninger og de skal du ikke dele med noen – ikke banken, ikke politiet, ektefeller, partner eller øvrig familie.

Bank, politi og andre seriøse aktører spør aldri om ditt passord, koder fra kodebrikken eller andre PIN-koder. De ber deg heller ikke bekrefte noe umiddelbart eller uppfordret, med for eksempel BankID på mobil.

Slik gjenkjenner du svindelforsøk

Svindlerne kan utgi seg for å være fra banken, «bankenes sikringsavdeling», politiet eller Kripos. I noen tilfeller har de misbrukt bankens telefonnummer og det kan se ut som om de ringer fra oss.

De kriminelle forteller at de skal stoppe hackerangrep, sikre din konto eller løse et annet problem for deg. De ber deg deretter om personlig informasjon knyttet til passord, koder til nettbank og BankID slik at de kan hjelpe deg.

De er som regel veldig serviceinnstilt og tillitsvekkende.

Dersom du gir fra deg kortnummer, passord og koder benytter svindlerne dette til å få tilgang til nettbanken eller aktivere mobilbank. Dermed kan de svindle til seg penger som står på kontoen din.

Det er flere måter en kan bli utsatt for svindel på. Tommelfingerregelen er; Gi aldri fra deg informasjon om passord og koder – uansett hvem som spør deg. Arnljot Lien, Sikkerhetssjef i Sparebanken Øst

Blir du forsøkt svindlet, gjør dette

  • Har du fått en telefon som du tror kan være forsøk på svindel – ikke oppgi noen opplysninger – legg på og ring banken.
  • Har du oppgitt noe du ikke skulle ha gjort tar du kontakt med oss umiddelbart. Da kan avtaler sperres og vi kan forsøke å spore transaksjonen.
  • Du bør også ringe politiet for å anmelde forholdet.

Vi anbefaler deg å snakke med familie og venner om denne typen svindel. Slik kan du hjelpe til med å begrense omfanget og sørge for at flere kan kjenne igjen metodene og unngå å bli svindlet. Arnljot Lien, Sikkerhetssjef i Sparebanken Øst

31. mai 2022

Ulike svindelmetoder

Den beste beskyttelsen mot nettsvindel er å lære om hvordan du kan bli lurt og hva man skal passe på. Svindlerne prøver å lure til seg koder, passord og sensitive opplysninger. De kan bruke SMS, e-post, telefon eller andre metoder.

  • Telefonoppringning
  • E-post
  • SMS/tekstmelding
28. oktober 2022

Slik sikrer du deg mot svindel

Lær deg å kjenne igjen ulike svindelmetoder og hvordan du skal opptre for å unngå å bli svindlet på nett eller oppleve ID-tyveri.

Se våre råd
28. oktober 2022
Betale

Sikker handel på nett

Det å handle på nett er både enkelt og raskt. Men er du for rask, kan det fort blir litt annerledes enn du hadde tenkt deg.

Se våre tips
21. oktober 2019
Aktuelt

Sikkert som banken

For at vi skal ha en sikker dialog med deg som kunde oppfordrer vi deg til alltid å bruke sikker e-post fra nettbanken, når du skal sende oss sensitiv informasjon.

Se andre sikkerhetstiltak
30. oktober 2019
Aktuelt

Ikke gi fra deg BankID – ikke til noen

Svindlere finner stadig flere kreative fremgangsmåter i sine forsøk på å få deg til å gi fra deg sensitiv informasjon.

Sikker bruk av BankID