Legitimering og kundeopplysninger

Har du fått melding om manglende legitimasjon eller oppdatering av kundeopplysninger, er det fordi vi må oppdatere opplysninger fra deg.

Norske myndigheter har satt krav om at alle bankkunder må være legitimert og ha besvart bankens spørsmål knyttet til kunders bruk av banken (kundeerklæringsskjema). Dette er et viktig tiltak for at vi skal kjenne kundene våre og er et viktig tiltak for å hindre hvitvasking og terrorfinansiering, og for å hindre misbruk av våre kunders identitet. Oppdatering av legitimasjon og kundeopplysninger er en del av bankens løpende kundetiltak og våre kunder må påregne å oppdatere kundeerklæringsskjema flere ganger.

Hva spør vi om?

Banken må med jevne mellomrom stille alle kunder noen spørsmål for sikre at vi har riktig informasjon.

Spørsmålene dreier seg om:

  • hvordan du skal bruke banken
  • hvor pengene dine kommer fra
  • statsborgerskap
  • skatteplikt til utlandet
  • du er en politisk eksponert person (PEP)

Hvorfor spør vi?

Myndighetene krever at norske banker har oppdatert informasjon om sine kunder. Finanstilsynet har pålagt banker et ansvar for å bekjempe terrorfinansiering og hvitvasking av penger. Det innebærer å beskytte kunder mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet. Vi behandler naturligvis all informasjon konfidensielt i henhold til bankens taushetsplikt, og informasjonen vil ikke bli brukt til andre formål.

Les mer om antihvitvask på finanstilsynet.no

Spørsmål og svar

  • Hvor kan jeg legitimere meg?
  • Hvilke kundeopplysninger spør vi om?
  • Hva skal opplysningene brukes til?
  • Hvorfor må jeg svare på dette flere ganger?
  • Kan banken fylle ut på vegne av meg som kunde?
  • Hva skjer hvis jeg ikke svarer på spørsmålene?
  • Hvorfor spør banken om skatteforpliktelser til andre land?
  • Hvorfor spør banken om Politisk eksponert person ( PEP)?
  • Hvordan kan jeg se at dette ikke er et svindelforsøk?