Ny banktjeneste gjør hverdagen enklere

Du er kanskje kunde i flere banker og har savnet full oversikt over hvor mye penger du har på de forskjellige kontoene? Nå kan du snart se kontoene du har i andre banker i din nett- og mobilbank i Sparebanken Øst.

Et nytt regelverk for betalingstjenester (PSD2) utarbeidet gjennom EU direktivet gir deg som kunde nye muligheter.  Ved å gi andre foretak tilgang til dine kontoopplysninger kan de utføre visse tjenester for deg.  Gir du fullmakt til et foretak kan de lage en samlet oversikt over alle de betalingskontoene du ønsker, uavhengig av hvilken bank kontoene ble opprettet i.  Du kan også gi fullmakt til et foretak om å utføre betalinger fra din konto.

Enkelt sagt er alle bankene i Norge og Europa pålagt å åpne for å dele kontoinformasjon dersom du som kunde tillater det. Det gjør at de kontoene du har i andre banker kan synliggjøres i nett- og mobilbanken i Sparebanken Øst.

Slik blir det

Se etter menypunktet «Kontoer fra andre banker» i Sparebanken Øst sin nett- og mobilbank. Her får du oversikt over bankene du kan hente inn. Du kan da se saldo og transaksjoner på kontoene du har valgt.

Din sikkerhet er viktig

Alle som tilbyr denne type tjenester må, i likhet med bankene, ha konsesjon og være underlagt krav og tilsyn fra Finanstilsynet, Datatilsynet og Forbrukertilsynet. Du må selv godkjenne hver enkelt aktør før de får tilgang til din kontoinformasjon.

Det vil bli noen nye betalingsrutinger der du må signere med BankID hvis du skal endre en betaling, efaktura eller avtalegiro. Faste betalingsavtaler kan ikke endres, de må slettes og opprettes på nytt.

Det finnes svindlere overalt, og deres metoder endrer seg.  Du må derfor være varsom med hvem du gir samtykke til. Får du en forespørsel om samtykke fra en aktør som er ukjent eller som gjør deg usikker, bør du gjøre en bakgrunnssjekk. Si heller nei, for å være på den sikre siden. Gir du samtykke til en uærlig tredjepart er du selv ansvarlig for tap.

Alt på et sted!

Fordelen ved å gi samtykke til dette er at du får innsyn i alle kontoene dine på et sted og dermed en bedre oversikt over din personlige økonomi.

Vil du vite mer om PSD2/Open banking kan du lese mer her. 

Ofte stilte spørsmål om PSD2

  • Hva er PSD2?
  • Hva er formålet med PSD2?
  • Fra når gjelder det?
  • Hva betyr PSD2 for deg?
  • Er PSD2 trygt?
  • Hvem kontakter jeg for spørsmål om Open Banking og PSD2?
  • Hvorfor må jeg signere flere betalinger enn før?
  • Hvor kan jeg se samtykker jeg har gitt til andre banker og betalingsforetak?
  • Kan banken bekrefte at en betaling er lagt opp til forfall?
  • Gi tredjepart tilgang til å gjennomføre beløpskontroll
  • Hvorfor får jeg opp varsel i mobilbanken om at jeg kan logge inn i mobilbanken «på eget ansvar» eller appen avslutter uten at jeg kommer inn?
  • Hvorfor får jeg opp varsel om at jeg må bytte tastatur for at mobilbanken skal fungere?
  • Hvilke kontoer fra Sparebanken Øst kan vises i en annen bank?
  • Hvordan kan jeg legge til konto eller kredittkort fra andre banker?
  • Hvorfor får jeg ikke hentet inn konto eller kredittkort i annen bank?