Ny havnedirektør med 750
millioner i utviklingsbudsjett

I juni 2022 ble Arne Fosen ansatt som ny havnedirektør på Drammen havn

I dette portrettintervjuet blir du litt mer kjent med hva Drammen havn gjør, og hva de planlegger for fremtiden.

På havnekontoret i Drammen, Arne Fosens relativt nye arbeidsplass, ser vi utover den ganske så mektige Drammen havn. Blikkfanget er uten tvil tusenvis av biler som står side om side i parkeringshuset og på de store utearealene. Dette er nemlig Norges største bilimporthavn.

Havna er i ferd med å bli et aksjeselskap. Det betyr at vi skal ut i det store finansmarkedet. Og vi har store planer om investeringer på området, sier Fosen.

Se film og hør portrettintervjuet

Norges største bilimporthavn

70 % av alle nye biler i Norge kommer inn til Drammen havn. – Store deler av arealene våre går til biler, og togskinnene her brukes til blant annet å frakte bilene videre rundt om i landet, forklarer Fosen.

I 2022 mottok havnen over 121 000 nye biler! Det tilsvarer 14 biler i timen, døgnet rundt, året rundt, sier en stolt havnedirektør.

– Det går biler ut via tog som blant annet ender opp i Narvik. Toget kjører i dette tilfellet hele veien, via Sverige, på en bærekraftig måte. I tillegg benyttes også trailere til å transportere biler ut fra Drammen.

Grønnere frakt

Bærekraftstrategien til havna er integrert i forretningsmodellen deres. En container som kommer til Drammen havn fra sjøsiden, fra hvor som helst i verden, kan transporteres videre med jernbane, til nesten alle større norske byer. Det er få havner som har den muligheten. Fosen trekker også frem en lokal aktør, NorGips, som har eget lager på havna. Råmaterialene fraktes med biogassbiler til produksjon i Drammen, og en stor del av gipsplatene som de produserer får biogasstransport tilbake til havna igjen.

 

Mann skuer utover en islagt havn med en kran

Andre farger

Arne Fosen er opprinnelig fra Haugesund. Han har over 20 års erfaring innen logistikk og transport, blant annet hos NSB, Vy og CargoNet.

Hvorfor akkurat Drammen havn?

– Jobben var jo først og fremst ledig, smiler havnedirektøren. Jeg har jobbet med logistikk og transport i alle år. Aldri med kai og havn, men samtidig er det jo transport og logistikk det handler om. Mange av temaene kommer igjen, bare med litt andre farger. Jeg har lyst til å være med å bidra med det jeg kan. Og jeg synes planen styret har lagt frem virker spennende. Det var det som gjorde at jeg ønsket å gå løs på denne oppgaven.

Skal fylle igjen bukta

Det er spennende tider i vente for Drammen Havn. De neste årene skal det brukes inntil 750 millioner kroner på videreutvikling av områdene. De største løftene blir å fylle igjen bukta for å utvide kaia, og lage et grønt belte mot naboene.– Dette skal gjøres på en lønnsom måte, men kanskje enda viktigere; uten utslipp fra 2030, sier Fosen. Det handler blant annet om å ha elektrifiserte kraner, biler og utstyr, og å tilrettelegge for bruk av biogass. Takflatene skal også kles av solceller for å generere grønn energi.

Vi ønsker å bidra positivt til nærmiljøet i Drammen ved å bli et effektivt logistikknutepunkt for næringslivet i hele regionen.

Les flere artikler fra Verdier 1-23