Vipps og Spond lanserer digital dugnadstjeneste

En enkel innsamlingskasjon for lag og foreninger

Foreldredugnad med salg av diverse artikler som toalettpapir, sokker, blomster og så videre, har vært en kjærkommen inntekt for musikkorps, speidere, idrettslag og andre fritidsklubber opp gjennom tidende.  Med dagens situasjon, har dette blitt vanskelig å gjennomføre på en trygg måte.

Vi vet at det er mange lagledere, foreldre og klubber som opplever store utfordringer med finansiering av den lokale breddeidretten eller foreningsarbeidet. Derfor måtte vi tenke nytt og har utviklet en innsamlingskampanje som kan gjennomføres fra sofaen, sier fungerende CEO i Spond, Trine Fjellberg Falnes.

På å oppfordring fra brukerne har Spond skapt en tjeneste som skal hjelpe lag og foreninger med midler til å gjennomføre aktiviteter og dekke kostnader. Ut av dette arbeidet er det laget en forenklet, digital salgsdugnad, hvor Vipps er med å bidrar som samarbeidspartner.

Spond forenkler foreningsarbeid på en super måte. Vipps heier på frivilligheten, og vi håper betaling med Vipps kan bidra til at Spond lykkes med digital innsamling. Vippsing fra sofaen er trygt og veldig effektivt når loddsalg og salgsdugnader ikke lenger er et alternativ. Nå håper vi slunkne lagkasser fylles opp landet rundt, Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.

Slik fungerer det

Mange lag og foreninger samler sine aktiviteter og kommunikasjon i en Spond-gruppe. Nå kan de også samle inn penger på samme sted. Selve innsamlingskampanjene skjer i den enkelte gruppe og involverer medlemmene, deres familie og venner.

Se illustrasjonsfilm her

Med få tastetrykk kan gruppeadministratorene velge:

  • Hvem i gruppen som skal delta
  • Når kampanjen skal starte. Alle kampanjer varer i 7 dager
  • Kampanjens innsamlingsmål, f.eks 30 lodd pr medlem
  • Hvor pengene skal utbetales og hvem som er kontaktperson
  • Ulike temaer på skrapeloddene og bestemme navn på kampanjen og formålet man samler inn penger til
  • Hvert medlem blir varslet om kampanjen i Spond appen og får tildelt sin egen personlig side som de kan dele med familie og venner.
  • Premiene er av en slik art at loddsalget kan gjennomføres som en konkurranse utenfor lotteriloven.
  • Mange klubber og foreninger bruker også medlemssystemet Spond Club. Gjennom meldinger sendt ut fra klubben til klubbens trenere og frivillige, kan de være med å oppmuntre sine medlemmer til å gjennomføre digital dugnad gjennom sine grupper i Spond appen.

Les mer på på Vipps egne sider

Kilde: Vipps