Hva er egentlig BankID?

Vi opplever at mange tar kontakt med oss og trenger hjelp med BankID og pålogging i nettbanken.

I denne artikkelen skal vi hjelpe deg med å skille de ulike påloggingsalternativene fra hverandre samt gi deg råd til hvordan du løser problemer du kan møte på. Du vil kanskje oppfatte språket noe teknisk, men det er for at det skal være enkelt for deg å finne en løsning dersom du står ovenfor noe av problematikken beskrevet under.

BankID er en elektronisk legitimasjon for identifisering på nett. Det finnes to typer BankID – BankID med brikke og BankID på mobil.

Mer om BankID

Passord og Kode(brikke)

Passord og kode er pålogging til nettbanken i Sparebanken Øst. Når du benytter dette påloggingsalternativet er Brukernavn fødselsnummer, D-nummer, kontonummer eller organisasjonsnummer. Du må benytte kodebrikke fra Sparebanken Øst og ditt personlige passord. Husker du ikke passordet, klikk på «Glemt/blokkert passord». Du kan logge på med passord og kode uten å ha BankID, eller dersom din BankID er sperret. Er du i tvil, logg inn i nettbanken og klikk på BankID. Du vil der finne dine avtaler.

Les om Kodebrikken er ikke BankID

BankID med brikke

Pålogging med BankID kan benyttes når BankID er bestilt fra nettbanken eller hvis du har BankID fra en annen bank. Når du benytter denne påloggingen, identifiserer du deg med BankID ved å skrive inn fødselsnummer, deretter benytter du kodebrikke og passord. Husker du ikke passordet kan du klikke på «Glemt/blokkert BankID passord». Hvis du har problemer med denne påloggingen logger du inn i mobilbanken eller nettbanken med passord og kode og sender en melding til oss fra «Send sikker epost». Bruker du BankID med kodebrikke fra annen bank må du kontakte den banken.

Les om mer om BankID

BankID på mobil

Pålogging med BankID på mobil kan benyttes når du har bestilt BankID på mobil fra nettbanken eller har dette fra en annen bank. Når du benytter denne påloggingen skriver du inn telefonnummer og fødselsdato. Du må deretter godkjenne referansekode på telefonen og taste inn din BankID-PIN på telefonen. Husker du ikke BankID-PIN må du bestille BankID på mobil på nytt. Har du problemer med pålogging ber vi deg logge på med passord og kode og bestille BankID på mobil på nytt fra nettbanken. Fungerer ikke dette kan du «Sende sikker epost» fra nettbanken så skal vi hjelpe deg. Er din BankID på mobil bestilt i en annen bank må du kontakte den banken.

Les om mer om BankID på mobil

 

BankID
BankID på mobil

Ofte stilte spørsmål

Vi får ofte spørsmål fra kunder om hvordan de skal håndtere ulike typer av påloggingsproblem.  Vi har derfor samlet noen problemstillinger her:

Glemt passord

Taster du feil passord for mange ganger, blir tilgangen til nettbanken blokkert. Slik fikser du det:

Gå til pålogging nettbank og trykk på «Glemt passord». Du kan da velge om du ønsker å identifisere deg via BankID på mobil eller ved kontrollspørsmål. Når du har identifisert deg kan du velge å få BankID passord på SMS eller e-post.

Mistet kodebrikke

Med BankID på mobil har du ikke bruk for kodebrikken så ofte, men det er viktig at du vet hvor den er når du trenger den. Har du mistet kodebrikken din kan du bestille en ny ved å «Sende sikker e-post» gjennom nettbanken. Dersom du mister kodebrikken din må du betale for å få ny.

Nytt telefonabonnement

BankID på mobil er knyttet til ditt SIM-kort. Dersom du har fått nytt SIM-kort må du derfor bestille BankID på mobil på nytt. Det gjør du enkelt selv ved å gå inn i nettbanken via påloggingsvalget «passord og kode» eller «BankID». Velg så «BankID» fra menyen og bestill ny BankID på mobil. Dersom du har fått nytt nummer må du oppdatere dette først under «Innstillinger» og «Kontaktinformasjon».

Del aldri din BankID

Svindlere finner stadig flere kreative fremgangsmåter i sine forsøk på å få deg til å gi fra deg sensitiv informasjon. Husk at banken din eller politiet aldri ville be deg om å dele passord eller koder for å få tilgang til kort eller nettbank. Her finner du noen tips til hvordan du kan unngå svindel eller hva du skal gjøre dersom noen har fått tak i din identitet. 

Les hvorfor

Lurer du på noe annet?

Vi har laget en egen side med ofte stilte spørsmål fra våre kunder. Møter du på et problem er det store muligheter for at du finner løsningen der.

Ofte stilte spørsmål