PSD2

PSD2 er EUs direktiv som regulerer betalingstjenester i EUs indre marked. Siden Norge er medlem av EØS omfatter dette også Norge.

I Norge trådte direktivet i kraft 14. september 2019.

Formålet med PSD2 er å skape økt konkurranse og innovasjon innen banknæringen, og å gi deg som kunde større valgfrihet og tilgang til flere tjenester. PSD2 gir muligheten for en tredjepartsleverandør å få tilgang til kundedata gjennom åpne API-er. En tredjepartsleverandør, som ikke nødvendigvis er en bank, kan dermed tilby nye applikasjoner og tjenester til kunden.

Et annet viktig formål med PSD2-regelverket er å gjøre betalinger sikrere. Det skjer blant annet gjennom innføringen av sterk autentisering fra 31.12.2020.

Er PSD2/Open banking trygt?

Ja, ingenting skjer automatisk, og du må selv gi fullmakt til de ulike betalingsforetakene for at de skal kunne gjennomføre betalinger og/eller hente informasjon fra bankene. Sikkerheten ivaretas gjennom bruk av sterke autentiseringsmetoder og krypterte API-er.

Før du inngår slike avtaler, er det viktig at du som kunde setter deg inn i hvem du gir fullmakt til, og hva du gir foretaket fullmakt til å gjøre på dine vegne.

Du kan se og trekke tilbake samtykkene du har gitt til andre banker eller betalingsforetak i nett- og mobilbanken. Samtykke utløper etter 90 dager, uavhengig av om det blir brukt eller ikke, som en ekstra sikkerhetsmekanisme.

Hva betyr PSD2 for deg?

Endringene gir deg rett til å gi andre foretak tilgang til din bank for å utføre tjenester på dine vegne. Det er to typer tjenester disse foretakene kan utføre:

  • Gjennomføre betalinger
  • Samle informasjon som saldo og transaksjoner

Som kunde vil du kunne samle kontoer og kort fra andre banker i din nett- og mobilbank. Du vil også oppleve at du må signere flere betalinger enn tidligere – for eksempel eFaktura og all netthandel innenfor EU-land.

Må jeg alltid signere betalinger på nett?

I alle land innenfor EU/EØS må du fra 31.12.2020 signere betalinger på nett med såkalt sterk autentisering. Signeringen gjør du med BankID. Dette kan du bestille selv i nettbanken dersom du ikke har det fra før. Dette er ett ledd i innføringen av PSD2-regelverket.

Dette gjelder for beløp over 30 euro, eller ved akkumulert grense eller antall transaksjoner. Dersom nettbutikken ikke har tilpasset sine betalingssystemer, vil betalingen bli avvist.

Varsel eller brudd ved innlogging

Årsaker til varsel om «på eget ansvar» eller plutselig avslutning av mobilbank-appen ved innlogging, bunner i sikkerhetstiltak.

PSD2-direktivet stiller krav til sikring av applikasjoner som mobilbankappen. Det er derfor installert en ny sikkerhetsfunksjon for mobilbanken.

Formålet er å redusere risikoen for misbruk av mobilbanken, og det er en ekstra beskyttelse utover det som allerede finnes.

Du kan oppleve at mobilbanken stenger deg ute dersom du ikke gjør nødvendige tiltak for at den skal fungere. Følg anvisningene dialogboksen gir for å kunne benytte mobilbanken videre.

Forbrukerrettigheter ved betalinger innen EU/EØS

EU-kommisjonen publiserte 5. september 2019 en brosjyre om forbrukerrettigheter knyttet til betalingstransaksjoner i Europa.

Les EU-kommisjonen sin PDF her

Hvem kontakter jeg for spørsmål om Open Banking og PSD2?

Hvis du er en tredjepartsaktør får du tilgang til PSD2-portalen i linken under. Skulle du lure på noe kan du ta kontakt med Sparebanken Øst via kontaktskjema på den siden.

Er du kunde kan du kontakte Sparebanken Øst fra nett- eller mobilbanken med «Send sikker melding».

Til portalen

11. juni 2025

Open banking

Tjenestetilbydere som ønsker tilgang til APIene gjennom Open Banking portalen må ha konsesjon og registrere seg i portalen.

Les mer