FAQ – ofte stilte spørsmål



 

BankID

Hva er BankID?

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Kodebrikken til nettbanken er ikke BankID. Personnummer, kodebrikke og et personlig passord i kombinasjon utgjør BankID. Les mer om BankID

Hvordan bestiller jeg BankID?

Du må bestille BankID i nettbanken. Logg inn, klikk på BankID i venstremenyen, velg «Bestill BankID» og følg instruksjonene.
Se detaljert beskrivelse

Hvordan logger jeg på med BankID?

Du må først bestille BankID i nettbanken. Når det er gjort, vil du motta et engangspassord på e-post. Lag deretter et personlig passord som du bruker sammen med kodebrikken ved innlogging. Se detaljert beskrivelse

Min BankID er sperret. Hva gjør jeg?

For å få åpnet sperret BankID må du komme innom oss i banken og fremvise legitimasjon eller sende oss en melding fra nettbanken.
Se detaljert beskrivelse

Hvordan kan jeg endre BankID-passord?

Gå til nettbanken og velg Logg inn med BankID. Klikk på Meny og velg Endre passord. Ha kodebrikken klar og følg instruksjonene.
Se detaljert beskrivelse

Jeg vil sperre BankID/BankID på mobil. Hva gjør jeg?

Logg deg på nettbanken og velg BankID i venstremenyen. Klikk på X utenfor BankID-avtalen. Hak av for at du ønsker å sperre BankID og klikk på knappen Sperre BankID. Se detaljert beskrivelse

Hva betyr det når jeg får en BankID feilkode?

BID 1439: Sperre med feilkode 1439 oppstår hvis du legger inn passord mottatt på e-post istedenfor engangskoden fra sikkerhetsbrikken. Ved pålogging med BankID må du først legge inn fødsels- og personnummer, deretter engangskode fra sikkerhetsbrikken og til slutt passord mottatt på e-post.

BID 5007: Betyr at en feilkode ble sendt fra brukerstedet. For å se feilkoden må dette sjekkes på brukerstedet i deres brukerstedslogg. Hva som er årsaken til BID 5007, kan derfor variere fra bruker til bruker, avhengig av brukerstedet hvor du fikk feilmeldingen.

BID 500A: Indikerer at det er midlertidig feil hos brukerstedet eller med din nettleser, altså det nettstedet der du prøvde å signere med BankID. Du kan forsøke å logge helt ut og deretter forsøke på nytt uten å åpne flere faner hvor du bruker BankID.

Hvis pålogging til vår nettbank med BankID fungerer, er det ikke noe feil med din BankID.

Dersom du forsøkte et annet brukersted enn Sparebanken Øst, må du kontakte det brukerstedet.

Kan jeg betale med BankID?

Du kan ikke betale med BankID på nett, kun signere.

Annet

Hvordan får jeg sperret kortet mitt?

Ring vårt kundesenter på tlf. 03220 (Norge) eller +47 915 03220 (utlandet).

Ved misbruk av kort

Dersom du oppdager ukjente eller dobbelt belastede transaksjoner på kortet ditt, må også skjemaet «Egenerklæring ved misbruk av kort» fylles ut og sendes oss:

Egenerklæring kortmisbruk

Hva er Verified by Visa?

Nettbutikker bruker Verified by Visa for sikker nettbetaling. Har du ikke brukt dette før, kan du aktivere passord til Verified by Visa/Sikker netthandel i pålogget nettbank under valget: Kort – sikker netthandel.

Hvordan kan jeg opprette e-faktura?

E-faktura må du selv legge opp i nettbanken. Slik gjør du det:

Velg fra menyen på venstre side i nettbanken: Betaling/overføring – Forslag til Avtaler – Forslag til E-faktura. Velg deretter: Inngå avtale.

Bruker du flere nettbanker, vil e-fakturaene være tilgjengelige i alle nettbankene, og du velger selv hvilken nettbank du betaler regningen i.

Hvordan kan jeg betale til utlandet?

Betale til utlandet gjør du enkelt i nettbanken ved å velge «Betaling til utland». For å betale til utlandet trenger du IBAN eller kontonummer til mottaker. Les mer om betaling til utlandet

Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?

SAOENO22XXX

Hjelp og kundesenter

Vårt kundesenter svarer på dine spørsmål om bruk av kort, nettbank, BankID m.m. Gjelder det lån, sparing eller forsikring, kan du avtale et møte med en av våre kunderådgivere.

Ring
03220

Fra utlandet
+47 915 03220

KONTAKT OSS

VÅRE KONTORER OG ÅPNINGSTIDER