Hvordan sjekker jeg at BankID er aktiv?

Det er to ulike sertifikater knyttet til BankID. Ett for BankID på mobil og ett for ordinær BankID. Har du ikke ordinær BankID eller den er utløpt/sperret, vil du få feilmelding når du aktiverer appen. («Vi får dessverre ikke knyttet appen til din BankID nå»)

Du kan se om du har aktivt BankID-sertifikat i nettbanken fra menyvalg BankID -> BankID-oversikt.

Hvis du ikke har BankID kan du bestille i nettbanken, logg inn med nettbankpassord og kodebrikke.

Ta ut kontanter i butikk

Med bankkortet kan du ta ut kontanter i butikker, minibank eller kontorene våre som har kassetjenester.
I NorgesGruppen-butikker benyttes Kontanttjenester i butikk, en egen tjeneste for innskudd og uttak av kontanter i dagligvarebutikker.
Les mer om Kontanttjenester i butikk

Er det legitimasjon på bankkortene?

Vi har ikke lenger bankkort med legitimasjon.

Eksisterende kunder som har kort med legitimasjon vil foreløpig ved fornyelse motta tilsvarende kort, med legitimasjon. I løpet av 2024 endres dette og vi usteder kun kort uten legitimasjon.

Hvem kan få førstehjemslån?

Krav som stilles til deg som søker førstehjemslån:

  • At det er ditt første boliglån
  • At du skal bruke boligen selv
  • Bare en av låntakerne behøver å tilfredsstille kravet om å ikke ha eid bolig tidligere

Har du allerede vanlig boliglån hos oss, men det er din første bolig, ordner vi selvsagt det for deg så du får førstehjemslån med bedre rente.

Du kan også flytte boliglånet fra annen bank til oss å få førstehjemslån, så lenge det er første bolig.

Hvem kan signere på nettbedriftsavtalen?

Signaturberettigede i henhold til Brønnøysundregisteret og den som utpekes som Administrator.

Hva er varslingsfristen for renteendringer?

Vi som bank er pålagt en varslingsfrist fra man beslutter å endre rentene, til rentene faktisk endres for kunden. Når det går i kunden favør er det ingen varslingsfrist, som når vi å setter renten ned på boliglån eller opp på sparing. Varslingsfristen for å øke utlånsrenten er 8 uker i etter at ny Finansavtalelov trådte i kraft 1. juli 2023.

Hvordan betaler jeg med Apple Pay?

Slik betaler du med:

  • iPhone med FaceID
    Dobbeltklikk på sideknappen, se på skjermen, og hold iPhonen nær terminalen.
  • iPhone med Touch ID
    Dobbeltklikk på hjemtasten. Hold fingeren på hjemtasten og hold iPhonen nær terminalen.
  • Apple Watch
    Dobbeltklikk på sideknappen, og hold Apple Watch nær terminalen.
  • Apper og nettsteder
    Velg Apple Pay som betalingsalternativ. Bekreft med Touch ID eller Face ID.

Er Apple Pay sikkert?

Apple lagrer ikke kortnummeret ditt, og deler det heller ikke med brukerstedet. I stedet lages det et digitalt kortnummer som krypteres og lagres på din enhet. Hver eneste transaksjon må godkjennes med din egen sikkerhetsmekanisme (Touch ID, Face-ID eller PIN-kode). Du kan se en oversikt over transaksjonene du har utført med Apple Pay i Wallet-appen, men Apple har ikke tilgang til å se dem.

Hvor kan jeg betale med Apple Pay?

Apple Pay kan benyttes i alle kontaktløse terminaler verden over.

Hvorfor får jeg ikke frem Apple Pay i mobilbanken?

Sjekk om du har siste versjon av mobilbank-appen. Det må du ha for å få tilgang til Apple Pay. For å gjøre det kan du søke opp Sparebanken Øst i App Store og klikke «Oppdater».