FAQ – ofte stilte spørsmål

Her finner du kanskje svaret på noe du lurer på.

Hvordan oppretter jeg konto i Sparebanken Øst?

Er du allerede kunde i Sparebanken Øst, kan du enkelt opprette konto selv i nettbanken. Ønsker du å bli ny kunde og opprette konto, kan du besøke et av våre kontorer eller kontakte oss her

Hvordan får jeg BankID?

For å få BankID må du være over 18 år og ha pass. Før du kan ta i bruk BankID, må du logge deg på nettbanken ved å velge ”Pålogging uten BankID” (brukernavn = fødselsnummer). Du bestiller BankID under menypunktet ”BankID” på venstre side. Les mer om BankID her

Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?

SAOENO22XXX

Hvordan kan jeg betale til utlandet?

Betale til utlandet gjør du enkelt i nettbanken ved å velge «Betaling til utland». For å betale til utlandet trenger du IBAN eller kontonummer til mottaker. Les mer om betaling til utlandet

Hvordan kan jeg opprette e-faktura?

E-faktura må du selv legge opp i nettbanken. Slik gjør du det: Velg fra menyen på venstre side i nettbanken: Betaling/overføring – Forslag til Avtaler – Forslag til E-faktura. Velg deretter: Inngå avtale. Bruker du flere nettbanker, vil e-fakturaene være tilgjengelige i alle nettbankene, og du velger selv hvilken nettbank du betaler regningen i.

Hva er Verified by Visa?

Nettbutikker bruker Verified by Visa for sikker nettbetaling. Har du ikke brukt dette før, kan du aktivere passord til Verified by Visa/Sikker netthandel i pålogget nettbank under valget: Kort – sikker netthandel.

Kan jeg betale med BankID?

Med BankID fra Sparebanken Øst kan du ikke betale på nett, kun signere.

Hva betyr det når jeg får en BankID feilkode?

BID 1439: Sperre med feilkode 1439 oppstår hvis du legger inn passord mottatt på e-post istedenfor engangskoden fra sikkerhetsbrikken. Ved pålogging med BankID må du først legge inn fødsels- og personnummer, deretter engangskode fra sikkerhetsbrikken og til slutt passord mottatt på e-post.

BID 5007: Betyr at en feilkode ble sendt fra brukerstedet. For å se feilkoden må dette sjekkes på brukerstedet i deres brukerstedslogg. Hva som er årsaken til BID 5007, kan derfor variere fra bruker til bruker, avhengig av brukerstedet hvor du fikk feilmeldingen.

BID 500A: Indikerer at det er midlertidig feil hos brukerstedet eller med din nettleser, altså det nettstedet der du prøvde å signere med BankID.  Du kan forsøke å logge helt ut og deretter forsøke på nytt uten å åpne flere faner hvor du bruker BankID.

Hvis pålogging til vår nettbank med BankID fungerer, er det ikke noe feil med din BankID.

Dersom du forsøkte et annet brukersted enn Sparebanken Øst, må du kontakte det brukerstedet.

Hvordan får jeg opphevet sperring på BankID?

For at vi skal kunne oppheve en sperre på din BankID må du sende henvendelsen fra pålogget nettbank. Slik gjør du det: Logg deg på nettbanken med passord, velg nettpostkasse fra meny på venstre side og deretter skriv ny melding. I meldingen til kundesenteret ber du oss om å åpne sperren og sende passord, dersom du har behov for det.

Hva er BankID?

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. Personnummer, kodebrikke og personlig passord i kombinasjon utgjør BankID. Les mer om BankID her

Hjelp og kundesenter

Vårt kundesenter svarer på dine spørsmål om bruk av kort, nettbank, BankID m.m. Gjelder det lån, sparing eller forsikring, kan du avtale et møte med en av våre kunderådgivere.

Ring
03220

Fra utlandet
+47 915 03220

KONTAKT OSS

VÅRE KONTORER OG ÅPNINGSTIDER