Jeg forstår ikke hvorfor jeg noen ganger kan logge inn med ansikt/finger, mens jeg noen ganger må logge inn med passord?

Det er opp til hvert enkelt brukersted å bestemme hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte, og de kan velge mellom to ulike tillitsnivåer for BankID-appen. Dersom de benytter tillitsnivå «høy», vil du bli spurt om å taste inn ditt BankID-passord. Dette skjer gjerne dersom du skal logge inn på offentlige tjenester, skal sjekke helseopplysninger på Helsenorge.no, ved e-signeringer eller dersom du skal gjennomføre større transaksjoner. Dersom brukerstedet benytter tillitsnivå «betydelig», vil du kunne logge inn med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk eller PIN-kode. Dette skal etter hvert gjelde for de fleste innlogginger, men det vil være naturlig å skille mellom tillitsnivået på mindre transaksjoner og for eksempel ved signering av lånedokumenter.

Hva gjør BankID for å hindre at min biometri kommer på avveie?

BankID benytter biometri-funksjonen i telefonen din, og henter aldri inn din biometri til et sentralt register. Ditt fingeravtrykk, ansikt eller din PIN-kode forlater altså aldri telefonen din.

Hvor kan jeg logge inn med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

Dersom du har aktivert biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) i BankID-appen, vil du kunne logge inn med ansikt/finger på de brukerstedene som tilbyr innlogging med BankID med biometri. Flere og flere brukersteder vil tilby BankID-innlogging med ansikt/finger, men mens utrullingen pågår, vil du fortsatt måtte bruke passord i mange tilfeller. Ambisjonen er at du skal kunne logge inn med ansikt/finger i de aller fleste tilfellene når utrullingen er ferdig. Passord må kun benyttes i tilfeller som fordrer økt sikkerhet; som når du skal sjekke helseopplysninger, eller ved større transaksjoner og e-signeringer, for eksempel hvis du skal signere dokumenter ved boligkjøp.

Støtter min telefon/nettbrett BankID-app med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk?

De aller fleste telefoner/nettbrett støtter BankID-app med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, men du må ha iOS 14 / Android 7 eller nyere. Har du en telefon/nettbrett med operativsystem iOS 12, iOS 13 eller Android 6, kan du fortsatt bruke BankID-appen, men du må da taste inn passord når du skal logge inn.

Jeg har aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, men blir fortsatt spurt om passord når jeg logger inn med BankID?

BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) rulles gradvis ut, og vil bli tilgjengelig flere og flere steder framover. Mens utrullingen pågår, vil du fortsatt måtte bruke passord i mange tilfeller. Ambisjonen er at du skal kunne logge inn med ansikt/finger i de fleste tilfellene når utrullingen er ferdig, men du må fortsatt benytte passord i tilfeller som fordrer økt sikkerhet. Dette gjelder blant annet når du skal sjekke helseopplysninger, ved større transaksjoner og e-signeringer, som for eksempel ved boligkjøp. Det er opp til hvert enkelt brukersted å velge hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte og hvilken innloggingsmetode som skal være tilgjengelig for brukerne.

Hvordan kan jeg gjøre en BankID-innlogging med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk?

Når du har aktivert ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk i BankID-appen, er denne tjenesten klar til bruk. Når du deretter er på et nettsted hvor du må identifisere deg med BankID, så velger du «BankID-app» som metode. I noen tilfeller vil du automatisk få opp ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk som metode, uten at du trenger å velge «BankID-app» manuelt. Du vil så få et varsel på telefonen/nettbrettet som må godkjennes. Trykk på varselet for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn, og følg instruksene i appen. Dersom nettstedet du logger inn på har implementert biometri i sin løsning, vil du kunne fullføre innloggingen ved å bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk. Tilbyr ikke nettstedet biometri fullfører du innloggingen med BankID-app med passord.

Hvordan aktiverer jeg ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

For nye app-brukere: 

  1. Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
  2. Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
  3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.

For de som allerede har tatt i bruk appen: 

    1. Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
    2. Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
    3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.

Hvorfor får jeg ikke aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

Dette må være på plass for at du skal kunne aktivere ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen:

  • Enheten din må ikke være rooted/jailbroken. Rooting/jailbreaking innebærer at du får administratorrettigheter til enheten din. Dersom du får en feilmelding fra BankID om at enheten er rooted/jailbreaket og du ikke har gjort dette selv så anbefaler vi at tar kontakt med de som har solgt deg telefonen, eller hjulpet deg med å sette den opp. For noen hjelper det å tilbakestille enheten til fabrikkinnstillinger.
  • Du må ha operativsystem iOS 14/Android 7 eller nyere
  • Du må ha aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på enheten din

Hvorfor bør jeg bruke BankID ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk?

Ved å bruke innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, ofte omtalt som biometri, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen. Du slipper å bruke passord, BankID blir passordfri! Samtidig ivaretas sikkerhet og personvern på en trygg måte.

Mye raskere
En innlogging ved bruk av ansikt eller finger i BankID-appen tar under 10 sekunder, mens det tar rundt 20 sekunder å logge inn i med passord, og 30 sekunder med BankID på mobil.

Hva er en disposisjonsfullmakt?

Ved å skrive en disposisjonsfullmakt gir du en annen person rett til å disponere spesifikk kontoer som står i ditt navn. Fullmakten kan signeres elektronisk av deg som er kontoeier, eller du kan komme innom et av våre kontorer for å signere. Dersom ikke disponenten er kunde i banken, må vedkommende bli det. For enkelthets skyld bør det opprettes nettbankavtale slik at oppgaver som å betale regninger og overføre penger kan utføres digitalt, men dette er ikke et krav. Disponenten vil se kontoen i sin nettbank og utføre betalingene ved å bruke sin egen BankID og nettbank.