Slik oppdager du falske nettbutikker

Stadig flere handler julegaver på nett. Det kan spare oss for tid, vi slipper kø og vi kan sammenligne priser med få klikk. Slik unngår du å gå i svindelfella

Tekst av Frende Forsikring

Men økt netthandel betyr også et hav av muligheter for svindlere. De er klare til å lure deg som er ute etter å gjøre et julegavekupp. Ifølge Klarna sin undersøkelse har 300 000 nordmenn blitt lurt av falske nettbutikker. Dette tilsvarer hele 9 prosent av nordmenn som handler på nett. 

Se vår innboforsikring   Snakk med en rådgiver

 

Det viktigste rådet for å unngå å bli lurt på under netthandel er gammelt, men fortsatt like gyldig: Bruk hodet og sunn fornuft. I et hav av tilbud som nesten er for gode til å være sanne, finnes svindlerne som prøver å lure deg inn. Det kan koste deg mye mer enn hva du sparer på «tilbudet».

 

Slik handler du trygt på nettet 

  1. Gjør et Google-søk før du handler i en ukjent nettbutikk. Les anmeldelser fra andre brukere.
  2. Stopp og tenk deg om før du betaler for en vare eller en tjeneste på forskudd. Bruk heller kredittkort og betalingsløsninger som Klarna og Paypal.
  3. Sjekk Forbrukertilsynet sin liste over falske nettbutikker.
  4. En nettbutikk som er sertifisert med merket Trygg e-Handel følger norske og EU-regler for kjøpers rettigheter og selgers plikter. Du finner alle nettbutikker med denne sertifiseringen på Trygg e-Handel side nettsider her
  5. Ikke oppgi personlige opplysninger mer enn aller høyst nødvendig.
  6. Når du har betalt for en vare på nettet, sørg for at kortopplysningene dine ikke blir lagret på nettbutikken. Ofte blir du spurt om du vil lagre kortopplysningene. Svar nei til dette.
  7. Vil du sjekke om urlen er ekte? Dette kan du gjøre på Virustotal eller Sitesafefy.
  8. Fant du et kampanjetilbud? Skriv inn hele nettadressen, i stedet for å klikke på lenker fra kampanjer på nettet eller sosiale medier.

 

Lar vi oss lure?

Det er lett å tenke at dette skjer ikke meg, men hvilke tiltak gjør du for å sikre deg mot svindel? Flere hevder de kunne blitt lurt eller er redde for å bli svindlet. Husk å ta grep og bruk sunn fornuft når du ferdes på nett og nettbutikker.

  • 7 av 10 sier de kunne blitt lurt av falske nettbutikker
  • 2 av 3 er redde for å bli svindlet på nett
  • 2 av 3 er redde for å bli utsatt for ID-tyveri

(Kilde: Frendeundersøkelsen)

 

Utsatt for svindel eller klikket på lenke?

Hvis du har klikket på lenke eller oppgitt kortnummer, passord eller koder til andre er det viktig at du umiddelbart sperrer kort og BankID. Dette kan du selv gjøre i nett- eller mobilbank eller vi kan hjelpe deg. Uansett ber vi deg snarest ta kontakt med oss på telefon:(+47) 33 51 38 55.

21. november 2023

Tegn på en useriøs nettbutikk

  • Flere skrivefeil på nettsiden
  • Manglende kontaktinfo
  • Ingen sikkerhetssertifikat
    (mangler hengelås-ikon før url)
  • Kun dårlige omtaler på trustpilot
28. oktober 2022

Slik sikrer du deg mot svindel

Lær deg å kjenne igjen ulike svindelmetoder og hvordan du skal opptre for å unngå å bli svindlet på nett eller oppleve ID-tyveri.

Se våre råd