I året som har gått, har det vært gull verdt å ha en så solid og interessert samarbeidspartner som Sparebanken Øst. Både rent økonomisk, men også gjennom gode samtaler om kulturpolitikk, smittevern og fremtiden. – Knut Harald Pleym, daglig leder Drammen Scener
Uforutsigbarheten har vært det aller verste
Vi trodde egentlig at det bare var en liten influensa, som skulle gå over på et par tre måneder. Det stemte ikke, ukentlig har det variert fra åpning til stenging til åpning igjen. Akkurat nå er alt stengt – inntil videre. Fra nedstengningen i mars 2020 har vi følt på uvissheten. Vi har tatt høyde for mange ulike scenarioer gang på gang, siden vi er 100% avhengig av myndighetenes bestemmelser, sier Knut Harald Pleym.
Kompensasjonsordninger gjelder ikke for avlyste arrangement, dermed må alt tilpasses og flyttes til den datoen myndighetene har satt at reglene skal gjelde til. Når regler, påbud og anbefalinger ikke har en utløpsdato blir det mye flytting, og mange hensyn å ta. Uke etter uke. At reglene var vanskelig å forstå er også utfordrende.
Før påske måtte vi dessverre gå til det skrittet å permittere de ansatte. Det finnes ingen støtteordninger på plass akkurat nå, og ingen i sikte før ut i april. Nå er det slutt på vedlikehold, rehabilitering og andre løpende oppgaver som de fast ansatte har holdt på med siden i fjor høst. Permittering gjelder kun de som er fast ansatt. Det er så mange flere som er rammet i vår bransje. Bak enhver produksjon står det mange mennesker med ulike arbeidsoppgaver. I tillegg til artistene involveres musikere, teknikere, produsenter, managere og andre underleverandører.
Eneste vi vet nå er at vi er stengt på – ubestemt tid. Vi føler derfor på et stort ansvar for å tolke regler og sørge for kompensasjon, på vegne av mange sårbare arbeidsgrupper.
Hvordan selge billetter og tjene penger?
Billettsalg og fulle saler er utvilsomt det som får vår virksomhet til å gå rundt, rent økonomisk. De utsolgte forestillingene gir oss også mulighet til å ha et variert kulturtilbudet som både skal passe for det brede og det litt smalere publikum. Dessverre er det nå slik at det er smittevernregler som har satt begrensninger i forhold til antall folk i salen, og vi må hele tiden vurdere det moralske opp mot det økonomiske. Det er ikke bærekraftig å arrangere forestillinger med 10 mennesker i salen og 10 mennesker på og bak scenen, sier Pleym. Tiden vi nå står oppe i har også gitt oss utfordringer i forhold til hvordan vi skal og kan markedsføre de ulike konsertene og forestillingene våre.
Det føles ikke riktig å være den som inviterer til fest og samling når smittetallene øker og hele landet aller helst skal holde seg hjemme. Vi snakker også til et publikum som er skeptiske og usikre, selv om arrangementet er forholdsvis langt frem i tid. -Anniken Dahl Lefranc, markedsansvarlig Drammen Scener
Dette ansvaret har vi vært oss bevisst, men det er en balansegang mellom hvordan vi skal overleve økonomisk frem til vi kan åpne for fullt. Kjøpemønsteret endres og publikum kjøper nok nå billettene sine mye tettere opp mot arrangementet. Noe som gir oss en økt økonomisk risiko og lite forutsigbarhet. Vi har opprettholdt gode refusjonsordninger gjennom pandemien, og har anslagsvis refundert omkring 20.000 billetter. Heldigvis har vi også mange trofaste kunder, som har valgt å beholde billettene sine!
Store følelser i sving
Høsten 2020 fikk vi gjennomført ca. 100 arrangementer med 7.000 publikummere fra midten av august til 9. november. Vi er veldig glade for at vi klarte dette på en helt trygg måte for både publikum og artister uten en eneste registrert smittet på våre arrangementer sier Hanne Falch, programsjef og produsent i Drammens Teater. Det å stå på en scene og underholde krever forberedelser. Man jobber med øving og optimalisering inn mot en premiere, og så vet man ikke fra en dag til en annen om det kommer til å gjennomføres. Når du opplever dette gang på gang, tærer det på, fortsetter hun.
Det har vært en uvirkelig og veldig tung tid for oss. Vår samfunnsoppgave og det som ligger vårt hjerte nærmest er å skape magiske sceneshow og gi vårt publikum kulturell næring gjennom gode opplevelser. – Hanne Falch, programsjef og produsent Drammens Teater
Vi føler på et stort ansvar for publikums trygghet. Ikke nok med at vi har et innholdsrikt og variert program klart fra høsten av, vi har også et nøye planlagt system for å ivareta sikkerheten for dere som kommer til oss, sier hun videre.
Dette skal vi klare!
Drammens Teater har opplevd vanskelig ting også tidligere. Sist var da teateret ble bygget opp fra asken etter brannen i 1993. Vi skal ikke gi oss nå heller! Både teateret og Union Scene skal komme seg gjennom pandemien og fortsette med å gi deg de beste opplevelsene med musikk, latter, tårer og følelser som du kan legge inn i kulturbanken din.
Vi driver med noe så livsbejaende positivt og fint, som egentlig er viktigere enn noe annet i det mørket vi står i. Vi skal forsøke å holde på håpet og gleden! Vi skal være den positive kulturtilbyderen i byen som står klar med et bra program, bare vi får lov til å åpne igjen. – sier de tre.
Det skal føles trygt og godt å komme tilbake til oss!