Katinka Nilssen – hvor kan vi høre deg spille neste gang?

18-åringen fra Krokstadelva drømmer om å kunne formidle musikk på sin egen måte - hennes dager ligner ikke på alle andre sine

Katinka var en av fjorårets kulturprisvinnere og fikk 40.000 kroner fra Sparebanken Øst.  Vi er nysgjerrig på hvordan hun har hatt det siden hun mottok stipendet sitt i Nedre Eiker Kirke i desember, og har gjort et intervju med henne.  Artikkelbilde krediteres fotograf Lars-Kaspar Andersen.

Hva kan være bedre enn å gjøre noe som er gøy og har betydning på lang sikt og som gir glede til så mange underveis?

Du hadde travle dager med konserter og skolegang, da du før jul offisielt skulle motta stipendet.  Er du med på mange konserter i løpet av året?

  • Hvert år har jeg flere konserter med orkester og kammermusikk, og denne høsten var spesielt travel med flere solokonserter i tillegg. Jeg var solist med Drammen Symfoniorkester hvor jeg spilte Sibelius fiolinkonsert, en av de største konsertene for fiolin og orkester som noen gang har blitt skrevet. I tillegg var jeg solist og konsertmester med Aust-Agder Kammerorkester på Sørlandet og i Spania. Selve konsertene tar ikke så mye tid, men krever stort forarbeid med egenøving og øvelser sammen med de man spiller med. Ofte øver man til flere konserter parallelt, og hver dag øver man flere timer for å forbedre teknikk og uttrykk.

I din søknad skrev du at du ønsket å kjøpe en ny fiolin, da den du hadde kun var et lån.  Har du fått realisert ønsket ditt?  I så fall hvordan føles det å spille på sitt eget instrument?

  • Jeg trenger både egen fiolin og bue, og det ser ut som det er mest realistisk å kjøpe bue med de pengene jeg har nå. Fiolinbuer begynner å bli vanskelig å få tak i fordi treverket de produseres av er vernet. Buer øker mye i verdi, og jeg har nettopp fått vite om noen spesielt gode som er til salgs. Fiolinlæreren min skal hjelpe meg med å prøve buer og finne ut hvilken som passer best til min spillestil og fiolinen jeg låner. Jeg regner med å kjøpe en fiolinbue i nærmeste fremtid. En fiolinbue endrer klangen i en fiolin, og det er derfor like viktig å ha en veldig god bue. Samtidig sparer jeg til fiolin, som koster fra 500.000 kroner og oppover, så jeg må nok spare litt lenger.
Utallige timer legges ned i øving foran en konsert. Foto: Tom Henning Bratlie

Snart er det sommer og skolefri.  Har du lagt planer for sommerferien?

  • Akkurat nå er jeg ferdig med fire eksamener på VG3 som jeg tok som privatist og tre eksamener på Bachelorstudiet. Så er det klassekonsert med fiolinstudentene og konsert med kammergruppen. Denne sommeren deltar jeg på mange sommerskoler. I slutten av juni spiller jeg i Ung Filharmoni hvor man får spille side om side med musikere fra Oslofilharmonien. Rett etterpå er jeg en av de unge festivalutøverne i prosjektet Papillon, under Valdres Sommersymfoni og her spiller jeg sammen med mange andre dyktige musikere. Der får jeg blant annet spille sammen med Guro Kleven Hagen og Eivind Holtsmark Ringstad. Jeg har søkt på sommerskole på Mozarteum i Salzburg som jeg venter svar på. I august deltar jeg som musiker og hjelpelærer på Ringerike Sommersymfoni, og senere som student på Voksenåsen Summer Academy i Oslo.  Det siste kurset jeg skal delta på heter Music Alp og ligger i Alpene i Frankrike. Jeg gleder med ekstra mye til dette kurset fordi jeg skal ta timer med en av verdens store professorer!  I tillegg har jeg også en liten ambisjon om å ta lappen og båtførerprøven snart haha.

Man hører gjerne mye om idrettsutøvere som trener et par timer flere ganger om dagen, hvordan er din hverdag med hensyn til øving?

  • Øvehverdagen min dreier seg stort sett om å få øvd nok uten å få belastningsskader. Målet mitt er å øve 5 timer effektivt hver dag, men det er ikke alltid jeg klarer det. For å øve så mye trenger jeg å hvile lenge nok mellom hver økt og bygge opp styrke i kroppen. Det er hardt å stå flere timer i én stilling. Derfor har jeg begynt å svømme og trene styrke jevnlig.

Utallige timer med øving, konserter, skolegang og reisetid.  Hva er det som gjør at du står på hver eneste dag og hvordan har du blitt så god?

  • Det viktigste er å ha en sterk motivasjon som utgangspunkt. Min motivasjon er at jeg elsker musikken og har en drøm om å kunne formidle den på min egen helt spesielle måte. Jeg synes det er utrolig gøy å spille sammen med andre og synes at konsertopplevelsen er nervepirrende og utfordrende. I tillegg liker jeg å øve. Det er gøy å jobbe målrettet og det er gøy å forbedre et håndverk. Når man har øvd godt en dag får man samme gode følelsen som å trene. Det er selvfølgelig dager hvor motivasjonen svikter. Noen ganger må man tvinge seg til å øve de timene allikevel, men andre ganger tar jeg faktisk heller pause fra øvingen og gjør noe annet. Etter mange år er øvingen blitt en livsstil og en naturlig del av hverdagen. Hva kan være bedre enn å gjøre noe som er gøy og har betydning på lang sikt og som gir glede til så mange underveis?

Svært morsomt for oss å gi stipend til et slikt talent!  Vi er imponert over hvor strukturert og godt hun jobber!  – Per Øyvind Mørk, Direktør samfunnsansvar i Sparebanken Øst