Hvordan sjekker jeg at BankID er aktiv?

Det er to ulike sertifikater knyttet til BankID. Ett for BankID på mobil og ett for ordinær BankID. Har du ikke ordinær BankID eller den er utløpt/sperret, vil du få feilmelding når du aktiverer appen. («Vi får dessverre ikke knyttet appen til din BankID nå»)

Du kan se om du har aktivt BankID-sertifikat i nettbanken fra menyvalg BankID -> BankID-oversikt.

Hvis du ikke har BankID kan du bestille i nettbanken, logg inn med nettbankpassord og kodebrikke.

Jeg får ikke brukt long press-funksjonen når jeg skal logge inn med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN?

Det stemmer. For å kunne bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN, må du fullføre innloggingen i selve appen. Derfor vil ikke long press-funksjonen fungere i disse tilfellene. Du vil derfor føres inn i appen når du trykker på varselet, hvor du kan fullføre innloggingen med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.

Hva skjer hvis jeg skrur av ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på telefonen?

Da vil raskere BankID fortsatt fungere, men kun med PIN-kode. Dette er ikke en måte å deaktivere/sperre BankID med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på, det må du gjøre ved å kontakte kundesenteret vårt.

Hvordan skrur jeg av BankID med biometri?

For å deaktivere biometri i BankID-appen må du ta kontakt med vårt kundeservice.

Er det trygt å bruke BankID med ansikt, finger og PIN-kode?

Det er trygt å bruke BankID med biometri og PIN-kode hvis du tar noen enkle forholdsregler. Sørg alltid for at du er eneste med tilgang til enheten, dersom du ønsker å aktivere biometri i BankID-appen. Har flere i husstanden lagt inn finger eller ansiktsgjenkjenning på enheten, må du fjerne deres biometri-tilgang før du aktiverer BankID med biometri. Sett også ny PIN-kode hvis du vet at flere kjenner til koden din.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg noen ganger kan logge inn med ansikt/finger, mens jeg noen ganger må logge inn med passord?

Det er opp til hvert enkelt brukersted å bestemme hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte, og de kan velge mellom to ulike tillitsnivåer for BankID-appen. Dersom de benytter tillitsnivå «høy», vil du bli spurt om å taste inn ditt BankID-passord. Dette skjer gjerne dersom du skal logge inn på offentlige tjenester, skal sjekke helseopplysninger på Helsenorge.no, ved e-signeringer eller dersom du skal gjennomføre større transaksjoner. Dersom brukerstedet benytter tillitsnivå «betydelig», vil du kunne logge inn med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk eller PIN-kode. Dette skal etter hvert gjelde for de fleste innlogginger, men det vil være naturlig å skille mellom tillitsnivået på mindre transaksjoner og for eksempel ved signering av lånedokumenter.

Hva gjør BankID for å hindre at min biometri kommer på avveie?

BankID benytter biometri-funksjonen i telefonen din, og henter aldri inn din biometri til et sentralt register. Ditt fingeravtrykk, ansikt eller din PIN-kode forlater altså aldri telefonen din.

Hvor kan jeg logge inn med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

Dersom du har aktivert biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) i BankID-appen, vil du kunne logge inn med ansikt/finger på de brukerstedene som tilbyr innlogging med BankID med biometri. Flere og flere brukersteder vil tilby BankID-innlogging med ansikt/finger, men mens utrullingen pågår, vil du fortsatt måtte bruke passord i mange tilfeller. Ambisjonen er at du skal kunne logge inn med ansikt/finger i de aller fleste tilfellene når utrullingen er ferdig. Passord må kun benyttes i tilfeller som fordrer økt sikkerhet; som når du skal sjekke helseopplysninger, eller ved større transaksjoner og e-signeringer, for eksempel hvis du skal signere dokumenter ved boligkjøp.

Støtter min telefon/nettbrett BankID-app med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk?

De aller fleste telefoner/nettbrett støtter BankID-app med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, men du må ha iOS 14 / Android 7 eller nyere. Har du en telefon/nettbrett med operativsystem iOS 12, iOS 13 eller Android 6, kan du fortsatt bruke BankID-appen, men du må da taste inn passord når du skal logge inn.

Jeg har aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, men blir fortsatt spurt om passord når jeg logger inn med BankID?

BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) rulles gradvis ut, og vil bli tilgjengelig flere og flere steder framover. Mens utrullingen pågår, vil du fortsatt måtte bruke passord i mange tilfeller. Ambisjonen er at du skal kunne logge inn med ansikt/finger i de fleste tilfellene når utrullingen er ferdig, men du må fortsatt benytte passord i tilfeller som fordrer økt sikkerhet. Dette gjelder blant annet når du skal sjekke helseopplysninger, ved større transaksjoner og e-signeringer, som for eksempel ved boligkjøp. Det er opp til hvert enkelt brukersted å velge hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte og hvilken innloggingsmetode som skal være tilgjengelig for brukerne.