Ved å bruke innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, ofte omtalt som biometri, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen. Du slipper å bruke passord, BankID blir passordfri! Samtidig ivaretas sikkerhet og personvern på en trygg måte.
Mye raskere
En innlogging ved bruk av ansikt eller finger i BankID-appen tar under 10 sekunder, mens det tar rundt 20 sekunder å logge inn i med passord, og 30 sekunder med BankID på mobil.
Har du glemt passord til BankID kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:
- Velg «BankID» på påloggingssiden
- Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
- Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
- Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.
Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».
Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.
Utfasingen av BankID på mobil starter gradvis fra 1. september 2022.
Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Det betyr at dersom du bytter mobiloperatør, får nytt SIM-kort eller får problemer med BankID på mobil så får du ikke bestilt nytt sertifikat og BankID på mobil vil slutte å fungere. Da anbefales du å gå over til å bruke BankID appen.
Når ditt sertifikat utløper kan du se i nettbanken. BankID-oversikt
BankID
Det er viktig at du husker ditt nåværende passord.
- Velg «BankID» på påloggingssiden
- Tast inn fødselsnummer (11 siffer) og velg Neste.
- Velg så Meny øverst i høyre hjørnet av BankID identifiseringen og deretter Endre Passord.
- Legitimer deg med engangskode og ditt nåværende passord
- Lag så nytt passord med minimum 8 tegn, 1 liten og 1 stor bokstav samt 1 tall.
- Velg Neste og passordet ditt er endret.
Ved mottatt engangspassord
- Velg «BankID» på innloggingssiden til nettbanken
- Legg inn fødselsnummer (11 siffer) og velg Neste
- Legg inn engangskode fra kodebrikken og trykk på Pil videre
- Legg så inn engangspassord mottatt på SMS eller e-post
- Lag så nytt passord med minimum 8 tegn, 1 liten og 1 stor bokstav samt 1 tall.
- Velg Neste og passordet ditt er endret.
BankID app
- BankID app er tilknyttet din BankID og benytter samme passord.
Du tilbakestiller passordet på samme måte som BankID.
På denne siden har vi samlet informasjon som kan være til hjelp.
Få hjelp til pålogging
BankID-appen gjør innloggingen rask og sikker. Det er ekstra sikkert fordi telefonen er beskyttet med kode og du mottar et varsel som du må godkjenne. Telefonen har du også som regel rett i nærheten. Les mer og last ned appen
Har du BankID og kodebrikke, må du ha kontroll på hvor den oppbevares. Det er ikke alltid den er i nærheten når du skal bruke BankID, derfor anbefales vi BankID-app.
BankID på mobil er tilknyttet mobilens SIM-kort. Bytter du SIM-kort, må det bestilles på nytt. Fra 1. september vil det ikke være mulig å bestille ny BankID på mobil.
Telefonselskapene opererer også med egne priser på bruk av BankID på mobil.
Skyldes feil mellom din telefon og operatøren, ofte grunnet timeout. Det kan være flere årsaker til dette (dårlig dekning, kunden trykker vekk dialogen på telefonen, osv.)
Løsning:
Feilen er som regel forbigående om du forsøker på nytt.
Hvis ikke det hjelper forsøk:
- Skru av 4G
- Skru av skjermsparer
- Skru av 4G/wifi tale / VoLTE
- Avslutt alle kjørende app’er
Feilen skyldes en timeout fra mobiloperatør eller telefonen.
Forsøke flere ganger da feilen ofte er midlertidig.
Forsøk eventuelt følgende tiltak på telefonen:
- Skru av 4G
- Skru av skjermsparer
- Skru av 4G/wifi tale / VoLTE
- Avslutt alle kjørende app’er
Du har tastet feil mobilnummer eller fødselsdato.