Hvordan endre passord (BankID app og BankID på mobil)?

BankID på mobil

  • For å endre passord på BankID på mobil må BankID på mobil bestilles på nytt i nettbanken. Logg inn med «BankID» eller «Uten BankID» for å bestille BankID på mobil på nytt.

BankID app

  • BankID app er tilknyttet din BankID og benytter da samme passord.
    Du tilbakestiller da passord på lik linje som du gjør med BankID.

Hvor kan jeg få hjelp med BankID?

På denne siden har vi samlet informasjon som kan være til hjelp.

Få hjelp til pålogging

Hvorfor er det anbefalt å bruke BankID-app?

BankID-appen gjør innloggingen rask og sikker. Det er ekstra sikkert fordi telefonen er beskyttet med kode og du mottar et varsel som du må godkjenne. Telefonen har du også som regel rett i nærheten. Les mer og last ned appen

Har du BankID og kodebrikke, må du ha kontroll på hvor den oppbevares. Det er ikke alltid den er i nærheten når du skal bruke BankID, derfor anbefales vi BankID-app.

BankID på mobil er tilknyttet mobilens SIM-kort. Bytter du SIM-kort, må det bestilles på nytt. Telefonselskapene opererer også med egne priser på bruk av BankID på mobil.

Min BankID er utløpt. Hva gjør jeg?

Du må bestille BankID på nytt i pålogget nettbank. Logg inn «Uten BankID»

Hvordan logger jeg på med BankID første gang?

  1. Velg «BankID»
  2. Skriv inn ditt fødselsnummer
  3. Velg metode: Sparebanken Øst
  4. Skriv inn engangspassord fra kodebrikken din
  5. Skriv deretter et passord som du har fått tilsendt på SMS

Kan jeg bare kaste kodebrikken når jeg har BankID-app eller BankID på mobil?

Nei. Du trenger kodebrikken når du bytter mobiltelefon hvis du har lastet ned BankID-appen. Har du BankID på mobil må du ha kodebrikken hvis du bytter SIM-kort. Vi anbefaler at du tar i bruk BankID-appen. På sikt vil appen erstatte kodebrikken.

Les mer og last ned appen

Hvordan logger jeg inn med BankID på mobil?

For å logge inn med BankID på mobil legger du inn mobilnummer og fødselsdato.

Du vil så få opp et referanseord som også skal fremkomme på din telefon. Trykk godta dersom ordet på mobilen samsvarer med ordet i nettlesere. Tast så ID-PIN (koden du valgte når du bestilte BankID på mobil) og du vil bli logget inn i nettbanken.

Hva er kravet for å få BankID?

  • Du må være over 15 år
  • Du må ha norsk fødselsnummer
  • Du må ha nettbank med kodebrikke fra oss
  • Dersom du ble kunde etter 01.03.2007 må du være registrert med pass som legitimasjon. Ble du kunde etter 01.02.2018 må passet ha RFID-brikke.
  • Du må være registrert med egen e-post adresse og mobilnummer
  • Du må være eier av en aktiv konto i Sparebanken Øst
  • Ønsker du BankID på mobil må du ha telefon og SIM-kort som støtter dette

Hvordan bestille BankID til barn under 18?

For å opprette BankID for ungdom mellom 15 og 18 år må den mindreårige ha en nettbankavtale og være legitimert med pass. Begge foreldre/verger og den mindreårige må signere en BankID avtale før BankID kan bestilles fra nettbanken. Avtalen kan signeres digitalt med BankID eller ved et av våre kontorer. Da må alle 3 ha med seg pass som legitimasjon.

Kontakt en kunderådgiver

Jeg vil sperre min BankID. Hva gjør jeg?

Logg deg på nettbanken og velg «BankID-oversikt» i menyen. Her får du oversikt over dine BankID-avtaler. Herfra kan du sperre din BankID.

Du kan også ringe banken på telefon 33 51 38 55.