Hva er IBAN?

IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.

Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?

SAOENO22XXX

Problemer med informasjonskapsler med Safari på iPhone og iPad

Vi har dessverre problemer med godkjenning av betalinger i nettbanken ved bruk av Apple enheter.

Dette er på grunn av et midlertidig problem mellom BankID og vår nettbankleverandør.

Vi anbefaler at du tar i bruk mobilbanken vår da den ikke er rammet av dette problemet.

Eventuelt kan du følge punktlisten under for å tillate nødvendige informasjonskapsler.

  • Gå til «Innstillinger» på enheten du benytter.
  • Bla ned til du finner «Safari»
  • Under kategorien «Personvern og Sikkerhet» finner du flere valg.
  • Skru av «Ikke spor mellom nettsteder» og «Blokker alle infokapsler».
  • Etter disse er skrudd av skal det fungere å godkjenne betalinger i nettbanken.

Disse innstillingene kan endres tilbake etter betalinger er gjort i nettbanken hvis ønskelig.

Hvordan gi generelt samtykke «Ja takk til alle» i nettbanken

Logg inn i nettbanken, naviger til siden «Betalingsavtaler». Klikk på «Se eller endre avtale om å mottaregninger elektronisk». Fra denne siden bekrefter du om du ønsker å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle).

Hvor mye kontanter kan jeg ta ut i banken?

Du kan ta ut inntil kr. 20.000,- i kontanter på de kontorene der vi har kasse. Skal du ta ut et høyere beløp, så må dette bestilles 2-3 virkedager før.

Finn nærmeste kontor som har kassetjeneste

Når går betalinger til andre banker i Norge?

Betalinger og overføringer mellom kontoer i norske banker gjøres 5 ganger i døgnet. Det går ingen overføringer mellom banker i helger og helligdager.

Disse oppgjørene/avregningene har følgende tidsfrister:

Tidspunkt for ferdig oppgjør Tidsfrist for kunder Straksbetaling
07:00 00:00 00:30
10:30 08:45*
12:30 10:00 10:30
15:00 11:30 12:00
17:00 14:00** 14:00

* personkunder kl. 08:15
** personkunder kl. 13:30

Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?

Det kan du gjøre i nettbanken.

  1. I menyen velger du Fast betaling/overføring
  2. Opprett ny fast betaling
  3. Fyll inn feltene og trykk utfør

Hvilke tjenester kan ha lagret min kortinformasjon?

Det kan være ulike tjenester du benytter som f.eks Vipps, Apple ID, Google Play, Spotify, Netflix, TV 2 Sumo, lydboktjenester, VY, nettbutikker mm.

Hvordan reserverer jeg meg mot automatisk oppdatering av kortinformasjon?

Du kan reservere deg ved å sende en sikker melding fra nett- og mobilbanken eller ved å kontakte kundeservice.

Send sikker melding i nettbanken

Hva er sikker melding?

Kontakt banken på en trygg og sikker måte. Du finner den både i nettbanken og mobilbanken.

Mulig å laste opp vedlegg:

  • Maks 10 antall vedlegg per melding
  • Størrelse på vedlegg er maksimum 10 MB
  • Tillatte filtyper: pdf, gif og png

Send sikker melding i nettbanken