IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Skal du motta penger fra utlandet, må du alltid oppgi IBAN-nummer til betaler. Skal du sende penger, må betalingsmottaker oppgi sitt IBAN-nummer.
Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?
SAOENO22XXX
Problemer med informasjonskapsler med Safari på iPhone og iPad
Vi har dessverre problemer med godkjenning av betalinger i nettbanken ved bruk av Apple enheter.
Dette er på grunn av et midlertidig problem mellom BankID og vår nettbankleverandør.
Vi anbefaler at du tar i bruk mobilbanken vår da den ikke er rammet av dette problemet.
Eventuelt kan du følge punktlisten under for å tillate nødvendige informasjonskapsler.
- Gå til «Innstillinger» på enheten du benytter.
- Bla ned til du finner «Safari»
- Under kategorien «Personvern og Sikkerhet» finner du flere valg.
- Skru av «Ikke spor mellom nettsteder» og «Blokker alle infokapsler».
- Etter disse er skrudd av skal det fungere å godkjenne betalinger i nettbanken.
Disse innstillingene kan endres tilbake etter betalinger er gjort i nettbanken hvis ønskelig.
Hvordan gi generelt samtykke «Ja takk til alle» i nettbanken
Logg inn i nettbanken, naviger til siden «Betalingsavtaler». Klikk på «Se eller endre avtale om å mottaregninger elektronisk». Fra denne siden bekrefter du om du ønsker å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle).
Hvor mye kontanter kan jeg ta ut i banken?
Du kan ta ut inntil kr. 20.000,- i kontanter på de kontorene der vi har kasse. Skal du ta ut et høyere beløp, så må dette bestilles 2-3 virkedager før.
Når går betalinger til andre banker i Norge?
Betalinger og overføringer mellom kontoer i norske banker gjøres 5 ganger i døgnet. Det går ingen overføringer mellom banker i helger og helligdager.
Disse oppgjørene/avregningene har følgende tidsfrister:
Tidspunkt for ferdig oppgjør | Tidsfrist for kunder | Straksbetaling |
---|---|---|
07:00 | 00:00 | 00:30 |
10:30 | 08:45* | |
12:30 | 10:00 | 10:30 |
15:00 | 11:30 | 12:00 |
17:00 | 14:00** | 14:00 |
* personkunder kl. 08:15
** personkunder kl. 13:30
Hvordan kan jeg opprette fast betaling til en annen person?
Det kan du gjøre i nettbanken.
- I menyen velger du Fast betaling/overføring
- Opprett ny fast betaling
- Fyll inn feltene og trykk utfør
Hvilke tjenester kan ha lagret min kortinformasjon?
Det kan være ulike tjenester du benytter som f.eks Vipps, Apple ID, Google Play, Spotify, Netflix, TV 2 Sumo, lydboktjenester, VY, nettbutikker mm.
Hvordan reserverer jeg meg mot automatisk oppdatering av kortinformasjon?
Du kan reservere deg ved å sende en sikker melding fra nett- og mobilbanken eller ved å kontakte kundeservice.
Hva er sikker melding?
Kontakt banken på en trygg og sikker måte. Du finner den både i nettbanken og mobilbanken.
Mulig å laste opp vedlegg:
- Maks 10 antall vedlegg per melding
- Størrelse på vedlegg er maksimum 10 MB
- Tillatte filtyper: pdf, gif og png