Jeg har aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, men blir fortsatt spurt om passord når jeg logger inn med BankID?

BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) rulles gradvis ut, og vil bli tilgjengelig flere og flere steder framover. Mens utrullingen pågår, vil du fortsatt måtte bruke passord i mange tilfeller. Ambisjonen er at du skal kunne logge inn med ansikt/finger i de fleste tilfellene når utrullingen er ferdig, men du må fortsatt benytte passord i tilfeller som fordrer økt sikkerhet. Dette gjelder blant annet når du skal sjekke helseopplysninger, ved større transaksjoner og e-signeringer, som for eksempel ved boligkjøp. Det er opp til hvert enkelt brukersted å velge hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte og hvilken innloggingsmetode som skal være tilgjengelig for brukerne.

Hvordan kan jeg gjøre en BankID-innlogging med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk?

Når du har aktivert ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk i BankID-appen, er denne tjenesten klar til bruk. Når du deretter er på et nettsted hvor du må identifisere deg med BankID, så velger du «BankID-app» som metode. I noen tilfeller vil du automatisk få opp ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk som metode, uten at du trenger å velge «BankID-app» manuelt. Du vil så få et varsel på telefonen/nettbrettet som må godkjennes. Trykk på varselet for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn, og følg instruksene i appen. Dersom nettstedet du logger inn på har implementert biometri i sin løsning, vil du kunne fullføre innloggingen ved å bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk. Tilbyr ikke nettstedet biometri fullfører du innloggingen med BankID-app med passord.

Hvordan aktiverer jeg ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

For nye app-brukere: 

  1. Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
  2. Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
  3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.

For de som allerede har tatt i bruk appen: 

    1. Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
    2. Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
    3. Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.

Hvorfor får jeg ikke aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen?

Dette må være på plass for at du skal kunne aktivere ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk i BankID-appen:

  • Enheten din må ikke være rooted/jailbroken. Rooting/jailbreaking innebærer at du får administratorrettigheter til enheten din. Dersom du får en feilmelding fra BankID om at enheten er rooted/jailbreaket og du ikke har gjort dette selv så anbefaler vi at tar kontakt med de som har solgt deg telefonen, eller hjulpet deg med å sette den opp. For noen hjelper det å tilbakestille enheten til fabrikkinnstillinger.
  • Du må ha operativsystem iOS 14/Android 7 eller nyere
  • Du må ha aktivert ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på enheten din

Hvorfor bør jeg bruke BankID ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk?

Ved å bruke innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, ofte omtalt som biometri, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen. Du slipper å bruke passord, BankID blir passordfri! Samtidig ivaretas sikkerhet og personvern på en trygg måte.

Mye raskere
En innlogging ved bruk av ansikt eller finger i BankID-appen tar under 10 sekunder, mens det tar rundt 20 sekunder å logge inn i med passord, og 30 sekunder med BankID på mobil.

Hva er en disposisjonsfullmakt?

Ved å skrive en disposisjonsfullmakt gir du en annen person rett til å disponere spesifikk kontoer som står i ditt navn. Fullmakten kan signeres elektronisk av deg som er kontoeier, eller du kan komme innom et av våre kontorer for å signere. Dersom ikke disponenten er kunde i banken, må vedkommende bli det. For enkelthets skyld bør det opprettes nettbankavtale slik at oppgaver som å betale regninger og overføre penger kan utføres digitalt, men dette er ikke et krav. Disponenten vil se kontoen i sin nettbank og utføre betalingene ved å bruke sin egen BankID og nettbank.

Hvordan hjelpe med å betale regninger?

Om du ønsker å hjelpe en person med å betale regninger og overføre penger, kan kontoeier gi deg disposisjonsfullmakt. Det er kontoeier som oppretter en disposisjonsfullmakt via banken og disponenten bruker sin egen BankID og nettbank for å utføre oppgaver på vegne av kontoeier. Hvilke kontoer disponenten har tilgang til er synlige og håndteres i disponentens egen nettbank.

Glemt passord til BankID

Har du glemt passord til BankID kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:

  1. Velg «BankID» på påloggingssiden
  2. Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
  3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
  4. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».

Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.

Problemer med informasjonskapsler med Safari på iPhone og iPad

Vi har dessverre problemer med godkjenning av betalinger i nettbanken ved bruk av Apple enheter.

Dette er på grunn av et midlertidig problem mellom BankID og vår nettbankleverandør.

Vi anbefaler at du tar i bruk mobilbanken vår da den ikke er rammet av dette problemet.

Eventuelt kan du følge punktlisten under for å tillate nødvendige informasjonskapsler.

  • Gå til «Innstillinger» på enheten du benytter.
  • Bla ned til du finner «Safari»
  • Under kategorien «Personvern og Sikkerhet» finner du flere valg.
  • Skru av «Ikke spor mellom nettsteder» og «Blokker alle infokapsler».
  • Etter disse er skrudd av skal det fungere å godkjenne betalinger i nettbanken.

Disse innstillingene kan endres tilbake etter betalinger er gjort i nettbanken hvis ønskelig.