Hvordan kan jeg endre e-postadresse på en eFaktura?

Det kan du gjøre i nettbanken hvis du velger å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle):

  • Velg «Betalingsavtaler» under Betaling i menyen.
  • Klikk på «Se eller endre avtale om å mottaregninger elektronisk». Fra denne siden bekrefter du om du ønsker å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle).
  • Her legger du inn din kontaktinformasjon

Hvordan ser jeg at en eFaktura er betalt?

Det ser du i nettbanken:

  • Velg «Utførte betalinger» i menyen under Betaling.
  • Fra denne siden kan du filtrere på flere betalingsmåter.
  • Velg eFaktura.

Du kan også se den i menyen under Arkiv og deretter eFaktura-arkiv

Kan jeg ha både eFaktura og AvtaleGiro på samme mottaker?

Ja, hvis mottaker tilbyr dette.

Hvordan vet jeg at jeg har fått en eFaktura?

Du får en e-post fra fakturautsteder hvor det står at du har fått en eFaktura som må godkjennes. Du vil også få varsel om dette i nett- og mobilbank.

Hvorfor er ikke eFaktura belastet fra konto?

Det kan være feil referansenummer på eFaktura eller manglende dekning på konto som skal belastes.

Hvordan finner jeg igjen fakturaen etter at den er betalt?

Du kan se betalte eFakturaer i nettbanken. Se i menyen under «Arkiv» og velg eFaktura-arkiv .

Hva gjør at ubehandlede eFaktura-krav vises i alle norske betalingsflater? 

Dette er mulig fordi din betalingsflate henter informasjon fra bankenes felles avtale- og betalingskravregister. Når kravet er betalt, finner du informasjon om betalingen i den betalingsflaten du har betalt kravet i.

Hvordan finner bedriften meg når den skal sende eFaktura?

Bedriften finner deg basert på opplysninger som er meldt inn til eFaktura-tjenesten i forbindelse med din aksept av «Ja takk til alle» (epost, mobil, adresse og fødsels- og personnummer for de som kan behandle dette). Det er derfor viktig at disse opplysningene er korrekt og oppdatert av din nettbankflate.

Hvordan gi generelt samtykke «Ja takk til alle» i nettbanken

Logg inn i nettbanken, naviger til siden «Betalingsavtaler». Klikk på «Se eller endre avtale om å mottaregninger elektronisk». Fra denne siden bekrefter du om du ønsker å motta regninger elektronisk (Ja takk til alle).

Hvorfor får jeg regninger på papir? Jeg har samtykket til «Ja takk til alle» 

For at du skal motta eFaktura må utsteder støtte ny funksjonalitet for Ja takk til alle. Det jobbes med at dette skal rulles ut hos alle fakturautstedere.