Hvordan kan jeg betale eFaktura på vegne av andre?

Det har til nå vært mulig å etablere avtale om eFaktura som er adressert til andre enn deg  selv; f. eks ektefelle, foreldre eller barn. Slike avtaler kan ikke opprettes etter 1. desember 2021. Ønsker du at eFaktura kravet skal sendes til andre enn seg selv, må du avtale dette direkte med bedriften du mottar faktura fra.

For kunder som allerede mottar eFaktura på «vegne av andre», vil eFaktura fortsatt kunne mottas frem til 15. mai 2022, dersom bedriften som usteder eFaktura ikke stopper dette.

Hvorfor får jeg eFaktura i flere betalingsflater?

eFaktura er en felles tjeneste der nye eFaktura blir synlig i alle betalingsflater du benytter. Når du har gitt generell samtykke til å motta eFaktura i nett- og mobilbanken, vil du se dine eFaktura i alle banker og betalingsflater du benytter f.eks Vipps.

Hva er eFaktura?

eFaktura er en elektronisk faktura som sendes direkte til din(e) nettbank(er) som er registrert i ditt navn og fødselsnummer.

Tjenesten er bankuavhengig og du velger selv hvilken nettbank og konto du ønsker å betale fakturaen fra.

Ved bankbytte trenger du ikke avslutte avtalen eller opprette ny.

Fakturaen fremkommer i forfallsmappen i nettbanken og må godkjennes for betaling.

Opprettelse, endring og avslutning av eFaktura gjøres i nettbanken.