Hvordan sender jeg sikker epost?

  • Logg inn i nettbanken med foretrukken måte for innlogging
  • Gå inn på menyen og velg «Sende sikker epost» under kategorien Meldinger
  • Fyll inn emnefelt og meldingsfelt med utfyllende informasjon om hva det gjelder
  • Velg «Send»

Meldingen kommer da frem til vårt kundesenter som vil behandle henvendelsen eller videresende den til riktig avdeling/person.

 

Problemer med informasjonskapsler med Safari på iPhone og iPad

Vi har dessverre problemer med godkjenning av betalinger i nettbanken ved bruk av Apple enheter.

Dette er på grunn av et midlertidig problem mellom BankID og vår nettbankleverandør.

Vi anbefaler at du tar i bruk mobilbanken vår da den ikke er rammet av dette problemet.

Eventuelt kan du følge punktlisten under for å tillate nødvendige informasjonskapsler.

  • Gå til «Innstillinger» på enheten du benytter.
  • Bla ned til du finner «Safari»
  • Under kategorien «Personvern og Sikkerhet» finner du flere valg.
  • Skru av «Ikke spor mellom nettsteder» og «Blokker alle infokapsler».
  • Etter disse er skrudd av skal det fungere å godkjenne betalinger i nettbanken.

Disse innstillingene kan endres tilbake etter betalinger er gjort i nettbanken hvis ønskelig.

Hva er aldersgrensen for å bruke mobilbank?

Kunder kan få tilgang til nett- og mobilbank ved fylte 10 år. Utvalget av tjenester og funksjoner er begrenset.

Fra 15 år har kunder full tilgang til alle tjenester og funksjoner. Unge kunder må møte opp med foreldre (foresatte) og legitimasjon i ett av bankens kontorer for å få tilgang til nett- og mobilbank.

Hva er sikker melding?

Kontakt banken på en trygg og sikker måte. Du finner den både i nettbanken og mobilbanken.

Mulig å laste opp vedlegg:

  • Maks 10 antall vedlegg per melding
  • Størrelse på vedlegg er maksimum 10 MB
  • Tillatte filtyper: pdf, gif og png

Send sikker melding i nettbanken

Hvorfor får jeg opp varsel om at jeg må bytte tastatur for at mobilbanken skal fungere?

Tastaturet du bruker er ukjent for mobilbankappen og er derfor ansett som en sikkerhetsrisiko. Du må endre tastatur i mobilens innstillinger for å bruke mobilbanken.

Hvorfor får jeg opp varsel i mobilbanken om at jeg kan logge inn i mobilbanken «på eget ansvar» eller appen avslutter uten at jeg kommer inn?

PSD2-direktivet stiller krav til sikring av applikasjoner slik som mobilbankappen. Der er derfor installert en ny sikkerhetsfunksjon for mobilbanken.

Formålet er å redusere risiko for misbruk av mobilbanken, og er en ekstra beskyttelse utover det som allerede finnes.

Du kan oppleve at mobilbanken stenger deg ute dersom du ikke gjør tiltak for at den skal fungere. Følg anvisningene dialogboksen gir for å kunne benytte mobilbanken videre.

Er det noen krav til operativsystem for mobilbanken?

Det er anbefalt å ha oppdatert operativsystem på mobilen din. Både med tanke på sikkerhet, men også for best brukeropplevelse.

Mobilbanken krever iOS 13 eller Android 6.

Er det en egen app for nettbrett?

For best opplevelse og tilgang til alle banktjenester anbefales brukere med nettbrett (iPad o.l.) å bruke nettbanken.

Hvordan logger jeg inn i mobilbanken?

Du logger inn ved å bruke den personlige firesifrede koden som du lagde når du aktiverte mobilbanken.

Hvis du har registrert fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning (biometri) kan disse metodene også brukes.