Jeg tror jeg har blitt svindlet, hva gjør jeg?

Har du oppdaget at beløp er trukket fra kontoen din uten at du kjenner det igjen?

Det første du må gjøre er å sperre kortet. Det kan du selv gjøre i både nettbanken og mobilbanken, eller ved å ringe kundesenteret på 33 51 38 55.

Etter at kortet er sperret bør du ta kontakt med banken slik at vi kan hjelpe deg.

Her finner du skjema fra reklamasjoner i forbindelse med kortet

Hvor finner jeg IBAN og BIC/SWIFT adressen til mine kontoer?

IBAN er oppgitt øverst på kontoutskriften du mottar. Kontoutskriften finner du i nettbanken under «Meldinger» og «Bankmeldinger» eller varslinger.

BIC/SWIFT er SAOENO22XXX

Hvorfor må betalingsinformasjon følge med i en utenlandsbetaling?

Alle betalinger inn og ut av Norge er rapporteringspliktige til Norges Bank. Manglende informasjon kan medvirke til at overførselen vil bli avvist.

Hvor lang tid tar det før mottaker har pengene ved utenlandsbetaling?

Det avhenger av mottakerland og mottakers bank. Innenfor EØS skal det maks ta 5 virkedager og utenfor EØS 8 virkedager.

Hva er SWIFT/BIC kode og IBAN nummer?

BIC/SWIFT indikerer hvilken bank pengene skal til. BIC står for Bank Identifier Code.

IBAN står for International Bank Account Number og er en ny internasjonal standard for bankkontonummer til bruk ved betalinger til og fra utlandet. IBAN er basert på ditt eksisterende kontonummer i banken med tillegg av 4 tegn.