BankID er IKKE kodebrikken din

Lurer du på hva BankID er, hvordan det fungerer og om det er sikkert? Da er du ikke alene. Svært mange av henvendelsene vi får til vårt kundesenter, dreier seg om BankID.



Camilla Schenk– BankID er din elektroniske legitimasjon på nett. Du kan bruke BankID blant annet når du skal logge deg på nettbanken, NAV og Altinn, eller når du skal søke om lån eller barnehageplass, forklarer Camilla Benedikte Schenk, konsulent betalingstjenester i Sparebanken Øst.

– BankID fungerer i alle norske banker og på offentlige tjenester. Med BankID trenger du ikke å møte opp personlig for signering av ulike avtaler og skjemaer.

BankID er ikke kodebrikken din

Mange kunder som kontakter banken, har glemt passordet sitt eller fått feilmelding ved innlogging med BankID.

– Mange av våre kunder forstår nok ikke helt hva BankID er. De tror at kodebrikken alene er det samme som deres BankID, men det stemmer ikke, sier Camilla. – BankID er ikke en fysisk gjenstand. Ved å bruke ditt fødselsnummer, koden du får fra kodebrikken eller sms, kodeekort, apper e.l. og det personlige passordet du har valgt, får du tilgang til din BankID.

BankID er enkelt, trygt og sikkert å bruke. Likevel er det svært viktig at du tar dine forholdsregler for å unngå at andre stjeler din identitet på nettet.

BankID på mobil

Du må være over 18 år og ha pass for å få BankID hos Sparebanken Øst. Som kunde kan du selv bestille BankID i nettbanken.

– Enda enklere er det å bruke BankID på mobil, for da slipper du å bruke kodebrikke ved innlogging. BankID på mobil kan du også aktivere selv i nettbanken, og det er like sikkert å bruke som ordinær BankID, sier Camilla Benedikte Schenk.

Noen sikkerhetsregler:

• kodebrikken er personlig og må oppbevares utilgjengelig
for andre
• skriv ikke ned eller oppgi ditt personlige passord til andre
• kodebrikken og passord i kombinasjon med fødselsdato er din
legitimasjon på nett. Dette må du ikke gi fra deg slik at andre
bruker din brikke for å legitimere seg som deg
• tapt kodebrikke må sperres snarest

Problemer med BankID?

Send oss en melding fra nettbanken. Du kan også finne svar på mange spørsmål om BankID på vår nettside.

 

 

Publisert: 11.04.2017

Hjelp og kundesenter

Vårt kundesenter svarer på dine spørsmål om bruk av kort, nettbank, BankID m.m. Gjelder det lån, sparing eller forsikring, kan du avtale et møte med en av våre kunderådgivere.

Ring
03220

Fra utlandet
+47 915 03220

KONTAKT OSS

VÅRE KONTORER OG ÅPNINGSTIDER