Hjelp til pålogging

Her finner du hjelp og råd til pålogging til nettbank, identifisering og godkjenning av betalinger

Vanlige problemer ved pålogging

  • Hvordan logger jeg meg inn i nettbanken?
    • Logg deg inn med BankID på mobil, BankID eller Uten BankID.

      BankID: Legg inn ditt fødselsnummer, bruk BankID-app eller engangskode fra kodebrikken og et personlig passord.

      Du kan bruke BankID fra en annen bank.

      BankID på mobil: Skriv inn telefonnummer og fødselsdato. Du må deretter godkjenne en referansekode på telefonen og taste inn din BankID-PIN på telefonen.

      Uten BankID: Bankens egen innloggingsmetode som fungerer uten BankID.

      Skriv inn fødselsnummer. Du kan også skrive inn D-nummer, kontonummer eller organisasjonsnummer med 00 foran.

      Nettbankpassordet er ditt personlige passord (ikke tall fra kodebrikken).

  • Hvordan logger jeg inn nettbanken hvis BankID ikke fungerer?
    • Du kan benytte innloggingsalternativet «Uten BankID». Dette er bankens egen innloggingsmetode og fungerer uten BankID.

      Hvis du ikke husker passordet til denne innloggingen kan du benytte den selvbetjente løsningen «Glemt passord». Hvis denne løsningen ikke fungerer for deg kan du kontakte kundesenteret hverdager mellom 09:00 – 15:00 på 33 51 38 55

  • Hvordan endrer jeg passordet til nettbanken? (Uten BankID)
    • Du kan endre passordet til nettbanken som du bruker sammen med kodebrikken.

      1. Velg «Uten BankID» på påloggingssiden
      2. Skriv inn brukernavn og klikk «Fortsett»
      3. Skriv inn nåværende passord
      4. Velg «Logg inn og endre passord«
      5. Skriv inn nytt passord og gjenta dette i feltet verifiser passord
      6. Tast inn engangskode fra kodebrikken
      7. Bekreft – du har nå laget nytt passord til nettbanken
  • Glemt passord eller blokkert pålogging til nettbanken
    • Har du glemt passord eller blokkert pålogging kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:

      1. Velg «Uten BankID» på påloggingssiden.
      2. Fyll inn brukernavn og klikk «Fortsett».
      3. Klikk på «Glemt/blokkert passord» nederst på siden.
      4. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
      5. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

      Dersom du har problemer med løsningen må du ringe oss på 33 51 38 55.

  • Hvordan endrer jeg passord til BankID?
    • Her endrer du passord til BankID. Dette gjelder for alle steder du bruker BankID for identifisering og pålogging. Det er viktig at du husker ditt nåværende passord.

      1. Velg «BankID» på påloggingssiden.
      2. I vinduet BankID identifisering velg «Meny» i høyre hjørnet og velg «Endre passord».
      3. Systemet har registrert at du ønsker passordbytte, men du får opp en melding om at du må gjennomføre identifisering med ditt nåværende passord, Klikk på pilen for å fortsette.
      4. Fyll inn fødselsnummer
      5. Fyll inn engangskode
      6. Fyll inn nåværende passord
      7. Lag nytt passord ved å skrive nytt passord og gjenta passord
      8. Passordet er endret, klikk pilen for å logge inn
  • Glemt passord eller blokkert BankID
    • Har du glemt passord eller blokkert pålogging kan du bestille dette fra pålogging. Slik gjør du:

      1. Velg «BankID» på påloggingssiden.
      2. Klikk på «Glemt/blokkert BankID passord» nederst på siden.
      3. Velg om du ønsker å identifisere deg med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.
      4. Når du har identifisert deg kan du velge om du ønsker å få nytt passord på SMS eller e-post.

      Dersom du har problemer med løsningen, må du sende oss en «Sikker e-post» fra nett- eller mobilbanken. Logg inn «Uten BankID».

      Får du ikke logget inn må du ringe oss på 33 51 38 55.

  • Se mer detaljer og gyldighet for BankID
    • I nettbanken kan du se flere detaljer om din BankID avtale.

      Du kan se status, når den ble bestilt, gyldig til, sist brukt og mange detaljer om sertifikatet.

      1. I hovedmenyen i nettbanken velg «BankID-oversikt«
      2. Velg hvilken BankID-avtale du ønsker å se flere detaljer på.
      3. Klikk på «Vis detaljer«
      4. Her kan du også sperre BankID-avtalene og bestille BankID
  • Oppdatert nettleser
    • For best mulig opplevelse og sikkerhet anbefaler vi å alltid ha nyeste versjon av nettleseren når du bruker nettbanken.

      De fleste nettlesere i dag oppdaterer seg selv automatisk, så det er ikke noe man aktivt behøver å tenke så mye på.

      På grunn av sikkerhet er det ikke lengre mulig å bruke Internet Explorer 11 (IE 11) i nettbanken. Bruk derfor en annen nettleser.

  • Informasjonskapsler (Cookies)
    • Informasjonskapsler (cookies) må være aktivert i nettleseren din.

  • Problemer med informasjonskapsler med Safari på iPhone og iPad
    • Vi har dessverre problemer med godkjenning av betalinger i nettbanken ved bruk av Apple enheter.

      Dette er på grunn av et midlertidig problem mellom BankID og vår nettbankleverandør.

      Vi anbefaler at du tar i bruk mobilbanken vår da den ikke er rammet av dette problemet.

      Eventuelt kan du følge punktlisten under for å tillate nødvendige informasjonskapsler.

      • Gå til «Innstillinger» på enheten du benytter.
      • Bla ned til du finner «Safari»
      • Under kategorien «Personvern og Sikkerhet» finner du flere valg.
      • Skru av «Ikke spor mellom nettsteder» og «Blokker alle infokapsler».
      • Etter disse er skrudd av skal det fungere å godkjenne betalinger i nettbanken.

      Disse innstillingene kan endres tilbake etter betalinger er gjort i nettbanken hvis ønskelig.

  • Utfordringer med ny påloggingsside?
    • Påloggingsiden for nettbanken ble oppdatert onsdag 29. september.

      Da fikk den helt nytt utseende og ny adresse. Dette kan føre til at lagrede passord i nettleseren og bokmerker/favoritter til påloggingssiden slutter å fungere.

      Vi anbefaler at man ikke lagrer passord eller bokmerker på grunn av sikkerhetsmessige årsaker og fremtidige oppdateringer