Ja, vi elsker elsparkesykkel – eller?

Slik starter Espen Solliens siste leserinnlegg til Drammens Tidendes økonomispalte.

Elsparkesykkel er et flott og morsomt fremkomstmiddel som har inntatt Norge med storm! Men det er ikke like morsomt å snuble over syklene når de ligger på fortauet, bli sneiet av en når du skal over veien, eller krasje med en!

For foreldre med ungdom i huset er elsparkesykkelen en gavepakke. Man sparer både tid og bil ved å slippe skole- og fritidskjøring. Og ungdommen slipper å bruke sine dyrebare ben på å gå. Skal jeg rekke et møte på andre siden av byen, er det kjekt å tilbakelegge turen raskt og effektivt. Dessuten er det jo bra for miljøet med mindre bilkjøring. Men med flere elsparkesykler, fart, frihetsfølelse og rask navigering i trafikken, kommer dessverre også ulykker og alvorlige skader.

Det koster å ha elsparkesykkel

Er du som jeg, eier av en elsparkesykkel eller flere? Da er det noe du må gjøre før sykkelen tas frem fra vinterdvalen.

Fra 1. januar 2023 er det nemlig ulovlig å kjøre elsparkesykkel uten ansvarsforsikring. Skjer det et uhell som skader andre personer eller andres ting, risikerer du som eier å måtte dekke alle kostnadene. Det er fordi elsparkesykkel nå er omklassifisert til «liten elektrisk motorvogn» og er pålagt ansvarsforsikring, akkurat slik som en bil.

Slik forsikrer du elsparkesykkelen

Antall ulykker, alvorlighetsgrad på skader og kostnadsomfang har ført til at reglene er skjerpet inn. Nedre aldersgrense på 12 år, påbud om hjelm for de under 15 år, promillegrense og øvre fartsgrense på 20 km/t er kanskje de som merkes mest for dagens brukere. Og hvis du eller ungdommen din tar med en passasjer eller bruker mobilen under kjøring, blir det også full stopp – om politiet ser det.

Hva dekker forsikringen?

«Jeg skulle bare!» Sa tenåringen da han krasjet elsparkesykkelen i en bil, inne i garasjeanlegget. Det kan bli en dyr affære om du ikke har ansvarsforsikringen i orden. Og skulle det oppstå personskade – er det vondt å tenke på hvor dyrt det kan bli!

Tidligere dekket innbo- eller reiseforsikringen også elsparkesykkel, hoverboard, segway, enhjuling og ståhjuling – det gjør den ikke lenger. Så i tillegg til ansvarsforsikringen må du forsikre selve kjøretøyet mot skader/tyveri. Forsikringen følger kjøretøyet, så har du flere av disse elektriske kjøredoningene, må du forsikre de hver for seg.

Det eneste elektriske fremkomstmiddelet som fortsatt regnes som sykkel er elsykkelen. Den trenger ikke ansvarsforsikring og er som regel dekket av innboforsikringen din.

Hard eller myk trafikant?

Kjører du elsparkesykkel er du faktisk litt begge deler. Den er ikke helt å regne som bil, for den skal verken registreres eller godkjennes og ikke trenger du førerkort heller. Derfor må du tenke som både en myk og en litt hardere trafikant, alt ettersom hvor du kjører.

Kjører du i kjørebane, kollektivfelt, sykkelfelt eller på sykkelvei må du huske høyreregelen. Pass deg for andre trafikanter, spesielt bussene. Bruker du elsparkesykkelen på fortau, gangvei og gågate, regnes du som myk trafikant. Med andre ord – er det mange gående, må du gå av elsparkesykkelen og trille den. Enkel regel, men kanskje ikke like enkel å overholde.

La forsikringen rulle året rundt

Man vet jo aldri når en tenåring kjeder seg og fristes til en tur i garasjen eller den lille gatestumpen som plutselig er fri for is. Hver eneste gang elsparkesykkelen er i bruk, både under kjøring, flytting og lading, har eieren ansvaret.

Et godt sikkerhetsnett for under 100-lappen

Våren kommer, og jeg gleder meg! Som tidligere forsikringsmann har jeg selvsagt sørget for både ansvars- og skadeforsikring. Det betaler jeg gladelig for å kjenne frihet og få et avbrekk i en travel hverdag. Leier jeg elsparkesykkel, sjekker jeg at utleier har forsikringen i orden.

God tur – ta hensyn og husk forsikring! Det tenker jeg vi kommer langt med.

Denne artikkelen ble opprinnelig skrevet av Sparebanken Øst sin direktør for kundeområde, Espen Sollien, for Drammens Tidende sin økonomispalte under «Mine meninger»

Les flere av våre kronikker skrevet for Drammens Tidende

10. januar 2023
Aktuelt

Nå må du forsikre elsparkesykkelen

Fra nyttår 2023 ble det ulovlig å kjøre elsparkesykkel uten ansvarsforsikring. Det er flere mindre kjøretøy som omfattes av lovendringen.

Slik er de nye reglene