Er det noen begrensninger på antall uttak på Høyrente bedrift?
Det kan være inntil 12 varslede uttak på kontoen. Uttakene må gjøres med 31 dagers varsel for hele eller deler av beløpet.
Hva er eGiro?
eGiro samler alle innbetalinger i en fil, også innbetalinger uten KID (også kalt Cremul). Alle innbetalinger uansett betalingsform blir registrert, slik at bedriften automatisk kan avstemme konto.
Bedriften slipper manuell avstemming og får en enklere oversikt over hva som er utestående og hva som er innbetalt.
Hva er en SEPA betaling?
En SEPA betaling er en betaling i EUR som inneholder IBAN nummer og delte omkostninger.
Du må huske å angi at betalingen skal veksles til EUR dersom du ønsker å gjennomføre en SEPA-betaling.
Eurobetalingen vil bli omregnet til kroner og belastet norsk brukskonto. Heller ikke kontoen til betalingsmottaker behøver å være en eurokonto når du gjennomfører en SEPA-betaling.
Hva er forskjellen på OCR-giro og eGiro?
Ved eGiro mottar du alle innbetalinger i en fil mens OCR-giro samler kun innbetalinger med KID.
Hva er frister for transaksjoner i nettbedrift?
Utbetalinger innenlands må være godkjent og ligge i forfallsmappa før kjøringstidspunkt. Kjøringstidspunkter er klokken 0000, 0845, 1000, 1130, 1400
Merk: Kontoregulering mellom konti i egen bank med forfall samme dag blir utført umiddelbart. Det vil si etter at du har godkjent betalingen under Registrerte utbetalinger.
Hva er IBAN?
IBAN (International Bank Account Number) er kontonummer i internasjonal form. Ditt IBAN-nummer finner du på kontoutskriften din eller ved hjelp av IBAN-kalkulatoren.
Her finner du en oversikt over hvor mange posisjoner IBAN nr. til hvert enkelt land skal inneholde og et eksempel på hvordan det ser ut.
Land | Forkortelse | Sepa | Lengde | Slik ser IBAN ut for det enkelte land |
Albania | AL | No | 28 | AL35202111090000000001234567 |
Andorra | AD | Yes | 24 | AD1400080001001234567890 |
Austria | AT | Yes | 20 | AT483200000012345864 |
Azerbaijan | AZ | No | 28 | AZ96AZEJ00000000001234567890 |
Bahrain | BH | No | 22 | BH02CITI00001077181611 |
Belarus | BY | No | 28 | BY86AKBB10100000002966000000 |
Belgium | BE | Yes | 16 | BE71096123456769 |
Bosnia and Herzegovina | BA | No | 20 | BA393385804800211234 |
Brazil | BR | No | 29 | BR1500000000000010932840814P2 |
Bulgaria | BG | Yes | 22 | BG18RZBB91550123456789 |
Costa Rica | CR | No | 22 | CR23015108410026012345 |
Croatia | HR | Yes | 21 | HR1723600001101234565 |
Cyprus | CY | Yes | 28 | CY21002001950000357001234567 |
Czech Republic | CZ | Yes | 24 | CZ5508000000001234567899 |
Denmark | DK | Yes | 18 | DK9520000123456789 |
Dominican Republic | DO | No | 28 | DO22ACAU00000000000123456789 |
Egypt | EG | No | 29 | EG800002000156789012345180002 |
El Salvador | SV | No | 28 | SV43ACAT00000000000000123123 |
Estonia | EE | Yes | 20 | EE471000001020145685 |
Faroe Islands | FO | No | 18 | FO9264600123456789 |
Finland | FI | Yes | 18 | FI1410093000123458 |
France | FR | Yes | 27 | FR7630006000011234567890189 |
Georgia | GE | No | 22 | GE60NB0000000123456789 |
Germany | DE | Yes | 22 | DE75512108001245126199 |
Gibraltar | GI | Yes | 23 | GI04BARC000001234567890 |
Greece | GR | Yes | 27 | GR9608100010000001234567890 |
Greenland | GL | No | 18 | GL8964710123456789 |
Guatemala | GT | No | 28 | GT20AGRO00000000001234567890 |
Holy See (the) | VA | Yes | 22 | GT20AGRO00000000001234567890 |
Hungary | HU | Yes | 28 | HU93116000060000000012345676 |
Iceland | IS | Yes | 26 | IS750001121234563108962099 |
Iraq | IQ | No | 23 | IQ20CBIQ861800101010500 |
Ireland | IE | Yes | 22 | IE64IRCE92050112345678 |
Israel | IL | No | 23 | IL170108000000012612345 |
Italy | IT | Yes | 27 | IT60X0542811101000000123456 |
Jordan | JO | No | 30 | JO71CBJO0000000000001234567890 |
Kazakhstan | KZ | No | 20 | KZ563190000012344567 |
Kosovo | XK | No | 20 | XK051212012345678906 |
Kuwait | KW | No | 30 | KW81CBKU0000000000001234560101 |
Latvia | LV | Yes | 21 | LV97HABA0012345678910 |
Lebanon | LB | No | 25 | LB92000700000000123123456123 |
Libya | LY | No | 25 | LY38021001000000123456789 |
Liechtenstein | LI | Yes | 21 | LI7408806123456789012 |
Lithuania | LT | Yes | 20 | LT601010012345678901 |
Luxembourg | LU | Yes | 20 | LU120010001234567891 |
Malta | MT | Yes | 31 | MT31MALT01100000000000000000123 |
Mauritania | MR | No | 27 | MR1300020001010000123456753 |
Mauritius | MU | No | 30 | MU43BOMM0101123456789101000MUR |
Moldova | MD | No | 24 | MD21EX000000000001234567 |
Monaco | MC | Yes | 27 | MC5810096180790123456789085 |
Montenegro | ME | No | 22 | ME25505000012345678951 |
Netherlands | NL | Yes | 18 | NL02ABNA0123456789 |
North Macedonia | MK | No | 19 | MK07200002785123453 |
Norway | NO | Yes | 15 | NO8330001234567 |
Pakistan | PK | No | 24 | PK36SCBL0000001123456702 |
Palestine | PS | No | 29 | PS92PALS000000000400123456702 |
Poland | PL | Yes | 28 | PL10105000997603123456789123 |
Portugal | PT | Yes | 25 | PT50002700000001234567833 |
Qatar | QA | No | 29 | QA54QNBA000000000000693123456 |
Romania | RO | No | 24 | RO09BCYP0000001234567890 |
Saint Lucia | LC | No | 32 | LC14BOSL123456789012345678901234 |
San Marino | ST | Yes | 27 | SM76P0854009812123456789123 |
Sao Tome and Principe | ST | No | 25 | ST23000200000289355710148 |
Saudi Arabia | SA | No | 24 | ST23000200000289355710148 |
Serbia | RS | No | 22 | RS35105008123123123173 |
Seychelles | SC | No | 31 | SC52BAHL01031234567890123456USD |
Slovak Republic | SK | Yes | 24 | SK8975000000000012345671 |
Slovenia | SI | Yes | 19 | SI56192001234567892 |
Spain | ES | Yes | 24 | ES7921000813610123456789 |
Sudan | SD | No | 18 | SD8811123456789012 |
Sweden | SE | Yes | 24 | SE7280000810340009783242 |
Switzerland | CH | Yes | 21 | CH5604835012345678009 |
Timor-Leste | TL | No | 23 | TL380010012345678910106 |
Tunisia | TN | No | 24 | TN5904018104004942712345 |
Turkey | TR | No | 26 | TR320010009999901234567890 |
Ukraine | UA | No | 29 | UA903052992990004149123456789 |
United Arab Emirates | AE | No | 23 | AE460090000000123456789 |
United Kingdom | GB | Yes | 22 | GB33BUKB20201555555555 |
Virgin Islands, British | VG | No | 24 | VG21PACG0000000123456789 |
Hva er mitt IBAN-nummer?
Hva koster en betaling til utlandet?
Hva skjer med renten på beløp under eller over på Høyrente bedrift?
Det er ikke mulig med innskudd under 10 millioner eller over 100 millioner kroner på denne kontoen.
Dersom beløpet går over 100 millioner på grunn av renteinntekter eller under 10 millioner på grunn av uttak, vil renten bli satt ned i henhold til prislisten på det beløpet som er over eller under.
Renten vil alltid være best på beløpet mellom 10 og 100 millioner kroner.
Hvem kan signere på nettbedriftsavtalen?
Signaturberettigede i henhold til Brønnøysundregisteret og den som utpekes som Administrator.
Hvilke nettlesere støttes?
For best mulig opplevelse og sikkerhet anbefaler vi å alltid ha nyeste versjon av nettleseren når du bruker nettbanken eller enttbedrift.
De fleste nettlesere i dag oppdaterer seg selv automatisk, så det er ikke noe man aktivt behøver å tenke så mye på.
På grunn av sikkerhet er det ikke lengre mulig å bruke Internet Explorer 11 (IE 11) i nettbanken eller nettbedrift. Bruk derfor en annen nettleser.
Hvilken SWIFT/BIC-kode har Sparebanken Øst?
SAOENO22XXX
Hvilken valutasort bør jeg velge?
Dersom du har en faktura må den betales i den valutaen den er fakturert med. Ellers er hovedregelen at man velger mottakerlandets valutasort. Ved overføring i Europa bør EURO benyttes.
Hvordan administreres nettbedrift?
Alle nettbedriftsavtaler skal ha definert minst én bruker som har rolle som administrator. Vedkommende er blant annet ansvarlig for administrasjon av andre brukere. Det betyr at administrator skal opprette nye brukere og tildele disse de ulike rettighetene på de ulike kontoer. Administrator kan også slette aktive brukere.
Hvordan endre KID-nummer?
Skal KID-nummer registrert på avtalen endres kan du sende informasjon med ny KID modulus og lengde via vårt kontaktskjema.
Det kan registreres inntil 3 KID -alternativer på hver avtale. Har du allerede registrert tre KID alternativer må noen av disse alternativene slettes før vi kan legge til nye. Har du ikke alle tre alternativene i bruk kan vi legge til KID alternativ.
Hvordan endre konto på KID avtalen?
Dersom du ønsker ny oppgjørskonto for KID avtalen må det opprettes ny avtale for ny bankkonto. Det er viktig at avtalen er inngått med banken og registrert i NETS før det sendes ut faktura med nye KID nummer på.
Hvordan endre kontorettigheter for brukere?
Administrator på avtalen kan endre brukerrettigheter til seg selv og øvrige brukere. Velg «Administrasjon», Brukere og trykk så på haken på høyre side av navnet til brukeren og velg «Endre».
Følgende rettigheter finnes: | |
Registrer: | Mulig å registrere betalinger fra kontoen |
Godkjenn: | Har også mulighet for å godkjenne en registrert betaling |
Kontoregulering: | Tillater å overføre mellom bedriftens kontoer |
Lønn: | Gir mulighet for å utføre lønnsutbetaling |
Filtjenester: | Gir mulighet til å utføre filoverføringer |
Innsyn: | Ser saldo og transaksjoner på konto |
Hvordan får vi bankavstemming i nettbedrift?
Denne tjenesten forutsetter at du har integrert nettbedriftavtale i Sparebanken Øst. Når tjenesten er aktiv, vil det fremkomme et menyvalg under «Kontoinfo» som heter «Bankavstemming». Før tjenesten kan benyttes første gang, må du lage et filoppsett («administrasjon» og «oppsett filoverføring»). Det vil si at du må bestemme og opprette dokumentet som skal inneholde bankavstemmingsinformasjon.
Deretter bestiller du bankavstemmingsfil under «Kontoinfo» for en eller flere konti på avtalen.
Hvordan fungerer det med betaling i nettbedrift?
Når du skal betale innenlands, kan du velge om du vil betale til én eller flere. Husk at betalingen må godkjennes før betalingen blir utført.
Hvordan kan vi bytte Administrator av nettbedrift
Hvis administrator skal endres må ny avtale med banken signeres for hovedkunde. Send en e-post til bmkundesenter@oest.no for å få hjelp til dette.
Hvordan kan vi tilknytte flere foretak i eksisterende nettbedrift avtale?
Ta kontakt med bmkundesenter@oest.no som lager avtale og sender for signering. Når avtalen er mottatt i signert stand blir foretaket tilknyttet.
Hvordan kapitaliseres renten på Høyrente bedrift?
Renten kapitaliseres årlig.
Hvordan komme i gang med eGiro?
Det må opprettes en avtale mellom bedriften og banken, samt at bedriften må ha et økonomisystem som er tilrettelagt for tjenesten.
Benytter bedriften en standard økonomi-/regnskapspakke kontaktes programvareleverandør med forespørsel om de tilbyr CREMUL i sine programpakker.
Hvordan komme i gang med OCR/motta KID-innbetalinger?
Det må opprettes en avtale mellom bedriften og banken, samt at bedriften må ha et økonomisystem som er tilrettelagt for tjenesten. De fleste økonomisystem er tilrettelagt for bruk av KID.
Er du i tvil, kontakt din leverandør av økonomisystem for å undersøke dette.
Hvordan lager jeg lønnslister i nettbedrift?
Opprett en lønnsliste der du først legger inn navn på lønningslisten, fra-konto og betalingsdato. Velg så Legg til ny mottaker for å registrere den enkelte lønnsmottaker i listen. Legg inn beløp den enkelte skal motta i lønn.
Trykk så på knappen Lagre og utfør når du er klar til å utbetale lønn . Utbetalingene blir registrert og må godkjennes fra Betalinger til godkjenning.
Hvordan legge til ny bruker i nettbedrift
- Administrator av nettbedrift registrerer den nye brukeren fra valget «Administrasjon»
- Administrator sender beskjed fra nettbedrift fra menyvalget «Meldinger» om at ny bruker er registrert.
- Når banken mottar beskjed om at ny bruker er registrert aktiveres bruker. Dersom ny bruker allerede er kunde i banken med utgått legitimasjon må banken innhente oppdatert legitimasjon før bruker aktiveres.
- Banken gir beskjed om at bruker er aktivert
- Administrator setter rettigheter for den nye brukeren
Pris belastes i henhold til prisliste.
Hvordan legger jeg opp faste oppdrag?
Det kan legges opp faste oppdrag både for betaling og overføring. Du får opp et nytt valg i forbindelse med betalingsdato.
Du kan nå velge betalingsdato før eller etter helg/helligdag. Når du godkjenner avtalen for det faste oppdraget er alle fremtidige betalinger på avtalen godkjent, og du slipper å godkjenne hvert forfall for seg.
Ved sletting eller endring av et fast oppdrag blir alle fremtidige betalinger fra oppdraget også slettet/endret automatisk
Hvordan sende sikker melding i nettbedrift?
Du kan sende sikker e-post i nettbedriften ved å gå inn på Meldinger.
Jeg har feil på min betalingsterminal.
Har du feil på din betalingsterminal må du kontakte forhandleren som du har kjøpt eller inngått avtale med. Har du avtale fra Nets kan de kontaktes på telefon 915 089 89.
Kan jeg opprette flere Høyrente bedrift kontoer?
Nei, du kan opprette kun én høyrentekonto.
Kan regnskapsprogrammet kobles sammen med nettbedrift?
Ja, vi tilbyr direkte integrasjon av regnskapsprogrammet med nettbedrift.
Med løsning for regnskapsgodkjente betalinger, kan betalinger sendes fra regnskapsprogrammet til bank, uten at du må ettergodkjenne i Nettbedrift. Vi tilbyr dette mot de flere system: Azets Insight, Duett AS, Fiken, iizy, PowerOffice, Tripletex, Xledger og Zdata.
Les mer om integrasjon av regnskapsprogrammer og bestill
Kan vi kopiere over mottakerregister/leverandørregister fra nettbank til nettbedrift?
Dette er ikke mulig, siden det er forskjellig format på disse to registrene. Mottakerregisteret må «bygges» på nytt i nettbedrift. Enten ved å legge mottaker til registeret når det utføres enkeltbetalinger, eller ved å legge «manuelt» til leverandørregisteret via hovedmeny Administrasjon
Kan vi motta eFaktura i nettbedrift?
Nei, dette er et privatkunde produkt. Vi anbefaler at du mottar EHF-faktura til regnskapssystem og har Nettbedrift oppkoblet mot regnskapssystem.
Til hvilke land må jeg fylle ut bankkode?
Følgende land må ha både bankkode og Swift:
- Canada
- Australia
- Sør-Afrika
- USA – Til USA er det kun nødvendig med bankkode. For de øvrige landene må både bankkode og Swift kode fylles ut.
Vi har sendt inn en lønnsfil for første gang, men finner den ikke under registrerte betalinger. Hva er feil?
For å kunne sende en fil må Administrator gi brukeren rettigheter til «lese og registrer» samt «filoverføring». Dette gjøres under «Administrasjon» – «Brukere» og «Kontorettigheter». Hvis rettigheter var satt kan filen være avvist og finnes under «ikke utførte betalinger».