![Kvinne smiler rett til kamera](https://www.oest.no/wp-content/uploads/plap975m2063282-1024x683.jpg)
Slik kan du legitimere deg
Dette gjør du hvis:
- - du ikke har BankID
Da kan du avtale et møte på et av våre kontorer og fremvise gyldig pass.
- - du har BankID fra en annen bank
Har du ikke nettbankavtale hos oss, men BankID fra annen bank, kan du opprette en nettbankavtale. Når du har gjennomført alle trinn i prosessen og kommet inn i nettbanken, har du oppdatert opplysningene.
- - du har BankID fra Sparebanken Øst
Har du BankID fra Sparebanken Øst må du avtale møte ved et av våre kontorer og fremvise gyldig pass.
- - du har en rolle i en bedrift, et sameie, en forening eller et lag?
Har du fått oppfordring fra banken om å legitimere deg kan du gjøre det med BankID.
Slik oppdaterer du kundeerklæringen
Dette gjør du hvis:
- - du har nettbankavtale hos oss
Har du nettbankavtale hos oss kan du oppdatere opplysningene ved å logge deg inn i nettbanken og besvare de spørsmål som dukker opp der.
- - du ikke har en nettbankavtale hos oss
Har du ikke nettbankavtale hos oss, men BankID fra annen bank, kan du opprette en nettbankavtale. Når du har gjennomført alle trinn i prosessen og kommet inn i nettbanken, har du oppdatert opplysningene.
Hvis du ikke har BankID eller ikke ønsker nettbank kan du svare på spørsmålene i dette skjema.
Bli kunde uten BankID
Norske myndigheter har satt krav om at alle norske banker må sørge for at legitimasjon og kundeopplysninger er oppdatert. Dersom kunden mangler legitimasjon eller kundeopplysninger, er bankene pålagt å sperre kundens konto, kort og nettbank frem til gyldig legitimasjon er fremlagt eller kundeopplysningene er oppdatert. Denne dokumentasjonen er et viktig tiltak for å hindre hvitvasking, terrorfinansiering, og for å hindre misbruk av våre kunders identitet.
Vi oppfordrer våre kunder som har mottatt brev fra oss om, så snart som mulig å fremvise gyldig legitimasjon eller oppdatere kundeopplysningene sine.
Pass er den beste legitimasjonen vi har i Norge. Men pass har en utløpsdato, derfor er det viktig at banken har gyldig pass på kundene. Har ditt pass utløpt må du få nytt før du oppdaterer legitimasjonen i banken.
Hva spør vi om?
Banken må med jevne mellomrom stille alle kunder noen spørsmål for sikre at vi har riktig informasjon.
Spørsmålene dreier seg om:
- hvordan du skal bruke banken
- hvor pengene dine kommer fra
- statsborgerskap
- skatteplikt til utlandet
- du er en politisk eksponert person (PEP)
Hvorfor spør vi?
Myndighetene krever at norske banker har oppdatert informasjon om sine kunder. Finanstilsynet har pålagt banker et ansvar for å bekjempe terrorfinansiering og hvitvasking av penger. Det innebærer å beskytte kunder mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet. Vi behandler naturligvis all informasjon konfidensielt i henhold til bankens taushetsplikt, og informasjonen vil ikke bli brukt til andre formål.
Spørsmål og svar
- Hvor kan jeg legitimere meg?
Du kan legitimere deg i en av våre filialer. En av bankens ansatte vil ta kopi av ditt gyldige legitimasjonsdokument.
Har du BankID fra annen bank og ikke nettbank hos oss, kan du legitimere ved å Bli nettbankkunde.
Når du logger inn i nettbanken vil du få opp en del spørsmål som må besvares, når disse er besvart er du legitimert og har oppdatert dine kundeopplysninger hos oss.
- Hvilke kundeopplysninger spør vi om?
Selv om de aller fleste kundene våre har gitt mye opplysninger til banken, må vi løpende stille de samme spørsmålene til alle. På den måten kan vi enklere avdekke de kunder som ikke bruker banken slik de har sagt at de skal bruke banken. Vi spør derfor blant annet om:
- At du bekrefter din identitet
- Hvor kommer kapitalen eller pengene dine fra
- Hvordan vil du bruke bankens tjenester og produkter
- Hvorfor du ønsker å gjennomføre større transaksjoner
For bedriftskunder spør vi i tillegg om;
- Hva slags virksomhet våre foretakskunder driver, samt informasjon om omsetning og eierstruktur.
Informasjonen du deler med oss behandles konfidensielt og i henhold til bankens regler om taushetsplikt.
På Finans Norge sine nettsider finner du mer informasjon om hva vi spør om, og hvorfor.
- Hva skal opplysningene brukes til?
Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) krever at alle norske banker har kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og at denne informasjonen registreres og oppdateres jevnlig.
Vi har som bank et ansvar for blant annet å bekjempe svindelforsøk, ID-tyveri og økonomisk kriminalitet som skatteunndragelse, hvitvasking og terrorfinansiering. Vi trenger derfor denne informasjonen fra deg for å oppfylle vårt ansvar.
- Hvorfor må jeg svare på dette flere ganger?
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år og som har besvart spørsmålene tidligere.
Vi anbefaler at alle våre kunder å benytte eller opprette nettbank. Du vil da med jevne mellomrom få spørsmål om å oppdatere informasjonen ved innlogging i nettbanken og slipper å møte i banken.
- Kan banken fylle ut på vegne av meg som kunde?
Dette er en egenerklæring, så det er nødvendig at du besvarer spørsmålene selv. Dersom du trenger hjelp kan du kontakte bankens kundesenter.
- Hva skjer hvis jeg ikke svarer på spørsmålene?
Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens være at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse.
- Hvorfor spør banken om skatteforpliktelser til andre land?
Norge, USA og OECD- landene har inngått avtale som pålegger norske banker å gi opplysninger om deres kunder til de nasjonale myndigheter i overensstemmelse med amerikansk lovgivning Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) og Common Reporting Standard (CRS). Formålet er å sikre riktig beskatning av konti skatteyter har utenfor sitt hjemland. Avtalen betyr også at banken er forpliktet til å undersøke om det er indikasjoner på om våre kunder og reelle rettighetshavere er skattepliktige til andre land.
- Hvorfor spør banken om Politisk eksponert person ( PEP)?
Det er fordi bankene er pålagt særlige plikter knyttet til såkalte politisk eksponerte personer (PEP). Banken trenger derfor informasjon om du har eller har hatt høytstående offentlig verv eller stilling i Norge eller utlandet, eller om du er nært familiemedlem eller kjent medarbeider til en PEP.
Med høytstående offentlig verv eller stilling menes for eksempel statsoverhode, medlem av regjering eller nasjonalforsamling, dommer, medlem av styre i statseide selskaper mv (listen er ikke uttømmende). Stillinger på mellomnivå eller lavere nivå omfattes ikke, heller ikke ordinære medlemskap i politiske organisasjoner eller ideelle foreninger.
- Hvordan kan jeg se at dette ikke er et svindelforsøk?
Vi oppfordrer deg alltid til å skrive inn oest.no manuelt og logge deg inn i nettbanken fra bankens nettside. Dersom du er usikker på om det er banken som har kontaktet deg, ring vårt kundesenter eller se om det står noe om utsendelsen på www.oest.no.