ID-tyveri og nettsvindel

Vi er opptatt av at banksystemene skal være trygge å bruke, men du har også et ansvar for å beskytte deg mot svindel

Tilgangen til informasjon, varer og tjenester på nett har gjort det enklere for svindlere å ramme uskyldige mennesker. Den beste beskyttelsen mot nettsvindel er å lære litt om hvordan man kan bli lurt.

Dette er viktig:

  • Banken vil aldri be deg om passord eller kode
  • Ikke klikk på lenker du ikke er sikker på
  • Se opp for e-post og SMS som ber om personlige opplysninger
  • Vær på vakt og skeptisk når ukjente tar kontakt enten det er på telefon, SMS eller e-post
  • Ikke la andre bruke din BankID eller BankID på mobil
  • Ikke oppgi konto eller kortnummer der det ikke er nødvendig
  • Oppbevar aldri kort og koder på samme sted
  • Beskytt pc med antivirusprogram, hold programvare oppdatert og bruk oppdatert nettleser
  • Ikke bruk det samme passordet på alle dine innlogginger, og sørg for å bytte jevnlig
  • Beskytt alltid PIN-koden når du handler eller tar ut penger fra minibank
  • Oppbevar pass og andre viktige, personlige papirer på et smart sted hjemme

Identitetstyveri er en av verdens raskest voksende former for kriminalitet. Frende tilbyr ID-sikring inkludert i innboforsikringen, uten ekstra kostnad.

Nyttige lenker om nettsikkerhet:

Ikke gi fra deg din BankID – ikke til noen
Informasjon om ID-tyveri (norsis.no)
Min ID er misbrukt (norsis.no)
Sikre PC-en din (sikkert.no)
Råd mot nettsvindel (forbrukerrådet)
Nettvett og nettbank (nettvett.no)
ID-tyveri – Hvor flink er du til å forebygge (idtyveri.no)
Informasjonssikring (norsis.no)
BankID (bankid.no)

Pass på din BankID

Sperr BankID
Hvis du mistenker at BankID passordet er kjent for andre eller mister telefonen med BankID-appen, må du sperre BankID så fort du kan. Det kan du gjøre selv i nettbanken eller du ringe 33 51 38 55.

Din digitale legitimasjon
BankID like personlig som passet ditt og like bindende som din håndskrevne signatur. Å dele BankID er som å gi fra seg passet eller et blankt ark med signaturen din på.

Ikke del passordet med andre
Selv ikke familiemedlemmer, banken din, politiet eller andre du stoler på. Velg et passord du ikke bruker noen andre steder. Bytt hvis du er usikker på om passordet ditt kan gjettes av andre.

Oppdatering av kundeopplysninger

Kunder med nettbank eller mobilbank må svare på spørsmål to ganger i året.

Dette spør vi om