ID-tyveri og nettsvindel

Vi jobber for din sikkerhet, men DU er den viktigste personen for å unngå svindel.

Hver dag rammes nordmenn av svindelforsøk. Her har vi samlet noen tips til hva du kan gjøre for å beskytte deg.

Det aller viktigste å lære seg, er at passord og koder er personlige. Dette er informasjon bare du har, men er også den informasjonen svindlere trenger for å lykkes i å ta penger fra deg. For å få fatt i denne informasjonen, må de rett og slett lure deg til ubevisst å dele passord og koder. Den beste beskyttelsen for deg er derfor at du forstår når du deler informasjonen og hvordan å unngå dette.

Slik kan passord og koder komme på avveie:

  • Om du muntlig leser opp hele eller deler av passord, kortnummer eller koder fra kodebrikke – f.eks. via telefon
  • Om du skriver inn hele eller deler av passord, kortnummer eller koder fra kodebrikke i skriftlig i en SMS, en epost eller i en chat
  • Hvis du klikker på en annonse, lenke fra nettet og skriver inn hele eller deler av passord, kortnummer eller koder fra kodebrikke eller andre steder på en PC, nettbrett eller telefon

Det er sunt å være kritisk

Mottar du eposter og SMS-er, som du er usikker på – vær kritisk! Det er rett og slett sunt og kan raskt avverge at penger blir stjålet fra deg. Vi antar du er kritisk hvis du blir oppsøkt av fremmede, ukjente stopper deg på gata, vil selge deg noe, tilbyr deg hjelp, ber om lån, eller er veldig hjelpsomme. Ta med deg dette til ditt digitale liv, når du mottar SMS og epost, besøker en nettbutikk, ser en annonse eller lenke på nettet.

Om noe er for godt til å være sant, haster veldig, eller du stusser på det, så ligger det ofte dårlige hensikter bak. Om noe er for godt til å være sant, så ligger det ofte dårlige hensikter bak. Det dukker stadig opp nye metoder som skal friste deg til å trykke på noe eller dele noe.

Se i nedtrekksmenyen under for ulike svindelmetoder.

  • Telefonoppringning
  • E-post
  • SMS/tekstmelding

Fire steg for å beskytte deg:

  1. Vær kritisk – til telefon, sms og epost og ellers alle nettsteder hvor du skal bruker ditt BankID passord, BankID app eller BankID på mobil.
  2. Stopp opp – ikke bekreft betalinger eller annet med BankID hvis ikke du startet på dette selv.
  3. Ta en ekstra sjekk – Mottar du eposter eller SMS-er med lenker som krever at du taster inn BankID-passord og koder, så ta en ekstra avsjekk. Er avsender virkelig den som den utgir seg for å være? Besøk hjemmesiden eller kontakt bedriften eller avsender direkte for å høre om henvendelsen er reell.
  4. Vern om din personlige informasjon ved at du ikke deler informasjonen ved å lese, skrive de inn eller oppbevare de tilgjengelig for andre så de kan finne, lese eller bruke det. Husk at banken, politiet eller andre seriøse aktører aldri vil be deg om å få dette fra deg på noen måte.

Beskytt dine digitale verktøy på en trygg måte:

  • Beskytt PC med antivirusprogram, hold programvare oppdatert og bruk oppdatert nettleser
  • Bytt passord jevnlig og varier passordene du bruker på ulike innlogginger. Da gir du deg selv en ekstra beskyttelse og gjør det vanskeligere for svindlere.
  • Får du en betalingsbekreftelse med BankID som du ikke kjenner til? Kontakt avsender for å høre hva det gjelder. Ikke betal.

Utsatt for svindel eller klikket på lenke?

Hvis du har klikket på lenke eller oppgitt kortnummer, passord eller koder til andre er det viktig at du umiddelbart sperrer kort og BankID. Dette kan du selv gjøre i nett- eller mobilbank eller vi kan hjelpe deg. Uansett ber vi deg snarest ta kontakt med oss på telefon:
(+47) 33 51 38 55.

Har du spørsmål?

Har du tips eller spørsmål. Ta kontakt.