ID-tyveri og nettsvindel

Vi er opptatt av at banksystemene skal være trygge å bruke, men du har også et ansvar selv for å beskytte deg mot svindel

Banken vil aldri sende e-post eller SMS med lenker hvor vi ber om passord eller kode.

Dessverre opplever vi fra tid til annen forsøk på svindel rettet mot kundene våre. Svindlerne prøver lure til seg koder, passord og sensitive opplysninger. Her får du vite mer om metodene og hva du bør gjøre. Den beste beskyttelsen mot nettsvindel er å lære/vite litt om hvordan man kan bli lurt.

Slik beskytter du deg mot svindel

Husk at banken, politiet eller andre seriøse aktører vil aldri be deg om passord eller kode.

  • Vern om passord, koder, mobilen og andre digitale enheter du har for å benytte BankID.
  • Ikke gi fra deg BankID-passordet eller les opp koder fra kodebrikken til noen, heller ikke familie, banken eller politiet.
  • Ikke trykk på lenker du mottar på epost eller SMS som krever at du taster inn BankID-passord og koder. Besøk hjemmesiden til de som tar kontakt for å undersøke om henvendelsen er reell.
  • Oppbevar kodebrikken din sikkert og forsvarlig, slik at andre ikke kan bruke den. Brikken skal ikke ligge åpent tilgjengelig for andre.
  • Beskytt pc med antivirusprogram, hold programvare oppdatert og bruk oppdatert nettleser
  • Ikke bruk det samme passordet på alle dine innlogginger, og sørg for å bytte jevnlig

Identitetstyveri er en av verdens raskest voksende former for kriminalitet. Frende Forsikring tilbyr ID-sikring inkludert i innboforsikringen, uten ekstra kostnad.

Svindelmetoder

  • Telefonoppringning
  • E-post
  • SMS/tekstmelding

Utsatt for svindel eller klikket på lenke?

Hvis du har klikket på lenke eller oppgitt kortnummer, passord eller koder til andre er det viktig at du umiddelbart sperrer kort og BankID. Dette kan du selv gjøre i nett- eller mobilbank eller vi kan hjelpe deg. Uansett ber vi deg snarest ta kontakt med oss på telefon (+47) 33 51 38 55.

Slik sperrer du:

  • Bankkortet
  • BankID